Citat:
Ursprungligen postat av
Mats Lind
Jag gick ner för tre dagar sedan till 1800 och symtomen finns kvar, kanske lite svagare. Biverkningarna är generella abstinensbesvär som rodnader, skakningar, illamående, ångest, huvudvärk etc och allmänt pissmående som jag aldrig tidigare haft. Tankar om livet är värt att leva osv.
Jag vill gå av medicinen så snabbt som möjligt men är rädd för ännu starkare biverkningar.
Har du kontakt med din läkare så kan du be om 100mg-kapslar, det minsta som finns, och trappa ner 100mg/3:e dag. Tar ju lite längre tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wigilante
Ett tips från mig: byt ut gabapentinet mot någon allmän ångestdämpande/lindrande medicin medan din kropp går igenom abstinensen av gabapentin. T.ex. diazepam/alprazolam/klonazepam. Men gör det inte i mer än säg sju dagar. Då bör du ha kommit igenom abstinensen och utan att ha utvecklat ett nytt beroende.
Klonazepam är att föredra om du ska sluta ta medicinen direkt (coldturkey) i och med att den har vissa egenskaper så som att den förhindrar kramper/ep-anfall.
Lycka till.
Det här är absolut också ett sätt om du vill gå av det snabbare. Finns även icke vanebildande mediciner som Theralen och Atarax om du väljer att trappa ut långsammare.
Nackdelen med att ta andra starka ångestdämpande är att de ofta kan verka mycket tröttande, varför man kanske inte klarar av att jobba eller köra bil under tiden.