Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-10, 10:43
Medlem
Mats Linds avatar
Tar gapapentin mot nervsmärta. Tycker inte att det hjälper mot smärtan och biverkningarna gör att jag vill trappa ner och sluta.
Gick ner från 2400mg/dag till 1800mg. Holy shit vilken kaos i kropp och huvud; abstinensbesvär, rodnader, skakningar, illamående, ångest mm.

Googlade nertrappningssymtom av gapapentin men hittade inte så mycket skrivet av svenskar, men massor på amerikanska och engelska forum där vissa t.om jämför nertrappningen med heroinavgiftning. De flesta är förbannade på läkarna som inte förstått och därmed inte informerat vilka biverkningar och hur beroendeframkallat gapapentin är. Jag ska aldrig mer ta detta skitläkemedel.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare. Ska jag sluta direkt (trots att man inte ska det) och ta ett par asjobbiga veckor eller fortsätta i lugnare takt och minska med typ 300 mg i veckan och ändå ha ovanstående biverkningar ?

Tacksam för råd och andra erfarenheter runt gabapentin.
Senast redigerad av Mats Lind 2015-06-10 kl. 11:11.
Citera
2015-06-10, 11:14
Medlem
ljudkellgrens avatar
Du skriver inte vilka biverkningar du fått och hur allvarliga de är, det kan ju spela in rätt mycket på hur snabbt man verkligen måste sätta ut den.
Hur länge sedan var det du gick ner från 2400 till 1800 och håller utsättningssymptomen fortfarande i sig eller hur lång tid tog det före de försvann?
Citera
2015-06-10, 11:20
Medlem
När man sätter in vet jag att Fass rekommenderar att börja på 300 mg. Men det är rätt få som tolererar en sån hög dos direkt. I min erfarenhet får man snarare börja på 100 mg.

Men i ditt fall då du ska trappa ut det så testa att sänka med 300 mg/v. Men blir det fortfarande en massa symtom så sänk ännu saktare.
Citera
2015-06-10, 11:56
Medlem
Mats Linds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Du skriver inte vilka biverkningar du fått och hur allvarliga de är, det kan ju spela in rätt mycket på hur snabbt man verkligen måste sätta ut den.
Hur länge sedan var det du gick ner från 2400 till 1800 och håller utsättningssymptomen fortfarande i sig eller hur lång tid tog det före de försvann?

Jag gick ner för tre dagar sedan till 1800 och symtomen finns kvar, kanske lite svagare. Biverkningarna är generella abstinensbesvär som rodnader, skakningar, illamående, ångest, huvudvärk etc och allmänt pissmående som jag aldrig tidigare haft. Tankar om livet är värt att leva osv.

Jag vill gå av medicinen så snabbt som möjligt men är rädd för ännu starkare biverkningar.
Citera
2015-06-10, 12:02
Medlem
Mats Linds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apoptos
När man sätter in vet jag att Fass rekommenderar att börja på 300 mg. Men det är rätt få som tolererar en sån hög dos direkt. I min erfarenhet får man snarare börja på 100 mg.

Men i ditt fall då du ska trappa ut det så testa att sänka med 300 mg/v. Men blir det fortfarande en massa symtom så sänk ännu saktare.

Jag gick upp med 300mg var tredje dag tills jag nådde 2400mg. Tänkte trappa ner på samma sätt - sänka med 300mg var tredje dag - men fick sådana biverkningar som jag beskrev i mitt första inlägg.

Jag beöver nog sänka långsammare, men mina tabletter är 'filmdragerade' 300mg. Kan man öppna dem och köra hälften av innehållet ?
Citera
2015-06-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Lind
Jag beöver nog sänka långsammare, men mina tabletter är 'filmdragerade' 300mg. Kan man öppna dem och köra hälften av innehållet ?

Om de är filmdragerade (och inte kapsel) så borde det bara vara att bryta av dem. Med lite tur har de en skåra dessutom som underlättar detta.
Citera
2015-06-10, 14:18
Medlem
Mats Linds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apoptos
Om de är filmdragerade (och inte kapsel) så borde det bara vara att bryta av dem. Med lite tur har de en skåra dessutom som underlättar detta.

Fel av mig Det är kapsel.
Citera
2015-06-10, 16:45
Medlem
Wigilantes avatar
Ett tips från mig: byt ut gabapentinet mot någon allmän ångestdämpande/lindrande medicin medan din kropp går igenom abstinensen av gabapentin. T.ex. diazepam/alprazolam/klonazepam. Men gör det inte i mer än säg sju dagar. Då bör du ha kommit igenom abstinensen och utan att ha utvecklat ett nytt beroende.

Klonazepam är att föredra om du ska sluta ta medicinen direkt (coldturkey) i och med att den har vissa egenskaper så som att den förhindrar kramper/ep-anfall.

Lycka till.
Citera
2015-06-10, 18:16
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Lind
Jag gick ner för tre dagar sedan till 1800 och symtomen finns kvar, kanske lite svagare. Biverkningarna är generella abstinensbesvär som rodnader, skakningar, illamående, ångest, huvudvärk etc och allmänt pissmående som jag aldrig tidigare haft. Tankar om livet är värt att leva osv.

Jag vill gå av medicinen så snabbt som möjligt men är rädd för ännu starkare biverkningar.
Har du kontakt med din läkare så kan du be om 100mg-kapslar, det minsta som finns, och trappa ner 100mg/3:e dag. Tar ju lite längre tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Ett tips från mig: byt ut gabapentinet mot någon allmän ångestdämpande/lindrande medicin medan din kropp går igenom abstinensen av gabapentin. T.ex. diazepam/alprazolam/klonazepam. Men gör det inte i mer än säg sju dagar. Då bör du ha kommit igenom abstinensen och utan att ha utvecklat ett nytt beroende.

Klonazepam är att föredra om du ska sluta ta medicinen direkt (coldturkey) i och med att den har vissa egenskaper så som att den förhindrar kramper/ep-anfall.

Lycka till.
Det här är absolut också ett sätt om du vill gå av det snabbare. Finns även icke vanebildande mediciner som Theralen och Atarax om du väljer att trappa ut långsammare.
Nackdelen med att ta andra starka ångestdämpande är att de ofta kan verka mycket tröttande, varför man kanske inte klarar av att jobba eller köra bil under tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in