2015-06-10, 08:00
Medlem
mjohan84s avatar
Min mors föräldrar är mycket dåliga och lider bägge av demens , det finns tre syskon , ett av dem hjälper inte till alls.

Nåväl , min mor och det andra syskonet har delat upp det och tar varsin förälder (deras föräldrar är skilda sedan länge, de är även boendes i olika städer.)

Mycket tid går åt, givetvis frivilligt pga man hjälper sina föräldrar , föräldrarna (i synnerhet fadern)
Har önskemål att premiera de som hjälper till.

Han har gett gåvor på sistone till de två syskonen på
Ungefär 100k / per person .

Den som inte hjälper till har fått noll, vet ej om personen vet om dessa gåvor .
Denna person är oerhört självupptagen och lever sitt liv, vilket man får respektera

Ska man ha dåligt samvete om man tillhör de som hjälper till och får mer? Tycker ni att det är rätt eller fel?
Citera
2015-06-10, 08:02
Medlem
Tycker att det är rätt.
Citera
2015-06-10, 08:22
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrHemlig
Tycker att det är rätt.

Man kan således inte komma och gnälla den dag det är dags att ärva och det mesta är utdelat?
Citera
2015-06-10, 09:44
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Man kan således inte komma och gnälla den dag det är dags att ärva och det mesta är utdelat?

Det kan man absolut. Nu beror det lite på hur situationen ser ut rent ekonomiskt den dag de dör förstås, men:

Citat:
Ursprungligen postat av http://lawline.se/answers/gora-brostarvinge-arvslos
Det står er fritt att sälja egendom till vem ni vill, men en försäljning inbringar pengar och dessa pengar har ju även särkullsbarnen arvsrätt i såvida de finns kvar vid dödsfallet. Om ni istället ger bort egendom (eller om det trots att det kallas annat framstår som en gåva) till era gemensamma barn räknas det som huvudregel som förskott på arv (se ÄB 6 kap. 1 §), och värdet kommer att räknas av på mottagarens arv senare. Ska det inte räknas som förskott måste det tydligt framgå.

D.v.s. om han helt sonika har gett bort pengar kommer det troligen att räknas som ett försökott på arvet och när den dagen kommer att dom trillat av pinn, så kan dessa pengar "dras bort" på de andras arvsandelar.

Det beror ju helt dock på om det uppstår någon arvstvist till att börja med. Men sådär rent principiellt är det relativt att helt kringå arvslotten i Sverige.
Citera
2015-06-10, 10:37
Medlem
Beror väl på summorna
Citera
2015-06-10, 10:49
Medlem
Angående om det kan ses som förskott på arv.
Om jag har två barn 10 och 12 år. Jag ger barn x en mille idag och barn y ingenting. Sedan lever jag 60 år till.

Ska barn y då komma och säga att pengarna som jag gav till barn x var ett förskott på arvet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in