2015-06-10, 00:27
Medlem
Jag har haft en usel dygnsrytm under ca 1-2 månader nu, i början pga avtändning från psykofarma(benzo + z-analog ingen nedtrappning).Jag har inga sömnsvårigheter längre eller någon utsättning alls. Jag vet vad benzo är och kan garanterat mer än dig om det så du behöver inte försöka förklara för mig hur farligt det är osv.Tvärtom sover jag mycket bra och mår faktiskt bra direkt på morgonen när jag vaknat. Mitt problem är istället att när jag vänder fram dygnet till normalt(sover mellan 00/01 till 09:00) så får jag skitmycket ångest/oro ju längre dagen går. Nu fram mot kvällen så får jag panikångest och jag har två val 1) gå och lägga mig endå(det tar emot som fan) 2) sitta vaken framför datorn och lyssna på musik till kl 4 och vänta på att det släpper(detta är det som hänt ca 3 gånger tidigare nu inne på 4e försöket och ska försöka lägga mig denna gång istället).

Jag vill inte ta medicin då jag har ett längre uppehåll just nu. Nä, inte ens en halv tablett och inget annat skit heller såsom melatonin eller theralen och det där skräpet.

Förhoppningsvis har nojjan släppt imorgon bitti så tänkte börja träna då detta brukar funk bra att förebygga ny ångest. Har ni några andra tips på hur jag blir av med kvällsångesten?

Hälsosamma/naturliga metoder inga droger. Men visst hade det varit en enkel lösning att supa sig berusad en sån här dag...
Senast redigerad av No6 2015-06-10 kl. 00:30.
Citera
2015-06-10, 01:11
Medlem
Vi kan ju utesluta att det har något att göra med ditt missbruk av benso och z analoger.
För jag menar det kan du ju så mycket om.
Citera
2015-06-10, 01:12
Medlem
Finiss avatar
Imovane skulle inte kunna vara någonting för Dig då?
Citera
2015-06-10, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finis
Imovane skulle inte kunna vara någonting för Dig då?
Imovane är en z-analog, det han hade avtändning från.
Citera
2015-06-10, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganjubas
Vi kan ju utesluta att det har något att göra med ditt missbruk av benso och z analoger.
För jag menar det kan du ju så mycket om.
Vi kan utesluta det för att jag vet hur en avtändning utmärker sig och skiljer sig mot min nuvarande problematik.
Citera
2015-06-10, 03:43
Medlem
Människan är en vanevarelse. Hjärnan som människan besitter är en adaptiv klump som anpassar sig efter rådande förhållande - en sak som också innebär att (o)vanor är något man själv kan förändra tillika påverka.

Mycket handlar om att du behöver komma in i en rutin av att gå och lägga dig. Bestäm dig för att gå och lägga dig vid omkring en viss tidpunkt på kvällen, stig upp på morgonen och håll det här schemat oavsett hur motstridigt det än känns att lägga sig även om du inte är trött. Omsider kommer du att komma in i en rytm och vana, till följd av att hjärnan anpassar sig efter de rådande förhållandena.

Att vara fysiskt aktiv, att stimulera hjärnan under dagtid och att använda kropp och psyke är någonting som också underlättar sänggåendet, eftersom att vilan då blir mer fundamental än om du inte alls använt kroppen och hjärnan i särskilt stor utsträckning under de timmar du har varit vaken.

Exempelvis kan du ut och ta promenader under dagen - du blir då fysiskt utmattad samtidigt som du stimulerar kroppens endogena produktion av viktiga ämnen; serotonin och melatonin, endorfiner och andra glädjeämnen. Dessutom blir du på köpet också piggare över lag, liksom att din kropp även blir mer vältränad, för att inte tala om att den också blir friskare och du förebygger både fysiska och psykiska åkommor. Träning är bra om det sker i form av att öka välbefinnandet. Det är direkt nödvändigt i många fall för att så över huvud taget ska kunna ske.

Kolla på filmer som kräver tänkande, dokumentärer, läs böcker och tidningar, sysselsätt dig med saker som kräver att du använder din kognition under dagtid och de vakna timmarna - det här leder till att hjärnan används, utmattas och därför är "slutkörd" när kvällen är annalkande. På så vis blir det mycket skönare att lägga sig och du somnar lättare, på grund av att när hjärnan är trött vill den ha vila.

Psykologi hör mycket ihop med det allmänna välbefinnandet liksom den fysiska hälsan också gör det. Skapa dig fasta rutiner, träna eller rör på dig (det finns inget som säger att du behöver bli en gladiator med atletiska figurlinjer) i lagom mängd, stimulera hjärnan och försök att börja se sömnen som en belöning efter allt du har gjort under dagen; du är värd vilan och det ska bli skönt att sova. Intala dig själv att sömnen är något bekvämt och åtråvärt. Se inte sömnen som ett nödvändigt ont, utan försök i stället att vända på det och se det som en belöning som sagt.

Hoppas att mitt inlägg ger dig lite insikt eller funderingar i alla fall!
Senast redigerad av Farenhigh 2015-06-10 kl. 03:46.
Citera
2015-06-10, 15:27
Medlem
La mig vid kl 1, somnade kl 5 och vaknade kl 13 pga fittångesten. Då var vi där igen. Jag får väl börja i andra änden då, ta tag i träningen och sånt. Det är ju omöjligt att somna när pulsen stiger... jag sover iaf bra när jag väl somnar. Ska försöka lägga mig 3 inatt och gå upp vid 12, det är inte alltför sent iaf. Sen försöka dra bakåt dygnet så gott det går tills jag når 9 snåret som jag tycker jag mår bäst av att stiga upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Människan är en vanevarelse. Hjärnan som människan besitter är en adaptiv klump som anpassar sig efter rådande förhållande - en sak som också innebär att (o)vanor är något man själv kan förändra tillika påverka.

Mycket handlar om att du behöver komma in i en rutin av att gå och lägga dig. Bestäm dig för att gå och lägga dig vid omkring en viss tidpunkt på kvällen, stig upp på morgonen och håll det här schemat oavsett hur motstridigt det än känns att lägga sig även om du inte är trött. Omsider kommer du att komma in i en rytm och vana, till följd av att hjärnan anpassar sig efter de rådande förhållandena.

Att vara fysiskt aktiv, att stimulera hjärnan under dagtid och att använda kropp och psyke är någonting som också underlättar sänggåendet, eftersom att vilan då blir mer fundamental än om du inte alls använt kroppen och hjärnan i särskilt stor utsträckning under de timmar du har varit vaken.

Exempelvis kan du ut och ta promenader under dagen - du blir då fysiskt utmattad samtidigt som du stimulerar kroppens endogena produktion av viktiga ämnen; serotonin och melatonin, endorfiner och andra glädjeämnen. Dessutom blir du på köpet också piggare över lag, liksom att din kropp även blir mer vältränad, för att inte tala om att den också blir friskare och du förebygger både fysiska och psykiska åkommor. Träning är bra om det sker i form av att öka välbefinnandet. Det är direkt nödvändigt i många fall för att så över huvud taget ska kunna ske.

Kolla på filmer som kräver tänkande, dokumentärer, läs böcker och tidningar, sysselsätt dig med saker som kräver att du använder din kognition under dagtid och de vakna timmarna - det här leder till att hjärnan används, utmattas och därför är "slutkörd" när kvällen är annalkande. På så vis blir det mycket skönare att lägga sig och du somnar lättare, på grund av att när hjärnan är trött vill den ha vila.

Psykologi hör mycket ihop med det allmänna välbefinnandet liksom den fysiska hälsan också gör det. Skapa dig fasta rutiner, träna eller rör på dig (det finns inget som säger att du behöver bli en gladiator med atletiska figurlinjer) i lagom mängd, stimulera hjärnan och försök att börja se sömnen som en belöning efter allt du har gjort under dagen; du är värd vilan och det ska bli skönt att sova. Intala dig själv att sömnen är något bekvämt och åtråvärt. Se inte sömnen som ett nödvändigt ont, utan försök i stället att vända på det och se det som en belöning som sagt.

Hoppas att mitt inlägg ger dig lite insikt eller funderingar i alla fall!
Bra inlägg, detta ska jag ta till mig och testa. Jag brukar bli lite lugn av att kolla tecknat/läsa serier på kvällen annars, men det är ju inte så stimulerande för hjärnan.
Citera
2015-06-10, 19:29
Medlem
Handlar ångesten om tankar som du kan beskriva?

Citat:
Människan är en vanevarelse.
Tack för dina ordentliga svar! Ja de brukar säga att vanor och bra rutiner hjälper många. Jag har dock ett par negativa erfarenheter av detta, dock utan droger inblandade.

Citat:
Mycket handlar om att du behöver komma in i en rutin av att gå och lägga dig.
Jag testade att under 5 veckor lägga mig vid kl. 22-23 och stiga upp kl. 6-7 men det slutade med att jag i genomsnitt sov 4 timmar per natt, vilket gjorde min kropp mycket utsliten, dvs. logiken om rutin funkade inte i mitt fall.

Citat:
Att vara fysiskt aktiv, att stimulera hjärnan under dagtid och att använda kropp och psyke är någonting som också underlättar sänggåendet,
Efter en dag med ordentlig fysisk utmattning, t.ex. 3 timmars skogspromenad, brukar jag bli piggare under natten och sova mindre. Det som dock får mig att sova ovanligt bra ibland, är om jag blivit nöjd med dagen som helhet, eller om jag haft ovanligt tråkigt hela dagen, t.ex. inget jobb och ingen hobby.

Jag var byggjobbare utomhus ett par månader med regelbundna arbetstider, och jag sov lika dåligt som annars.

Jag har inte fått någon exakt diagnos av mina sömnproblem.

Citat:
Kolla på filmer som kräver tänkande, dokumentärer, läs böcker och tidningar,
Sena filmer och dokumentärer kan ha negativ effekt, de kan skapa upprymdhet eller stress som orsakar insomnsproblem. Men jag har ibland använt TV för att koppla av hjärnan ifrån jobbet eftersom jobbet brukar ge mig mer stress än TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in