Handlar ångesten om tankar som du kan beskriva?
Citat:
Ursprungligen postat av
Farenhigh
Människan är en vanevarelse.
Tack för dina ordentliga svar! Ja de brukar säga att vanor och bra rutiner hjälper många. Jag har dock ett par negativa erfarenheter av detta, dock utan droger inblandade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Farenhigh
Mycket handlar om att du behöver komma in i en rutin av att gå och lägga dig.
Jag testade att under 5 veckor lägga mig vid kl. 22-23 och stiga upp kl. 6-7 men det slutade med att jag i genomsnitt sov 4 timmar per natt, vilket gjorde min kropp mycket utsliten, dvs. logiken om rutin funkade inte i mitt fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Farenhigh
Att vara fysiskt aktiv, att stimulera hjärnan under dagtid och att använda kropp och psyke är någonting som också underlättar sänggåendet,
Efter en dag med ordentlig fysisk utmattning, t.ex. 3 timmars skogspromenad, brukar jag bli piggare under natten och sova mindre. Det som dock får mig att sova ovanligt bra ibland, är om jag blivit nöjd med dagen som helhet, eller om jag haft ovanligt tråkigt hela dagen, t.ex. inget jobb och ingen hobby.
Jag var byggjobbare utomhus ett par månader med regelbundna arbetstider, och jag sov lika dåligt som annars.
Jag har inte fått någon exakt diagnos av mina sömnproblem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Farenhigh
Kolla på filmer som kräver tänkande, dokumentärer, läs böcker och tidningar,
Sena filmer och dokumentärer kan ha negativ effekt, de kan skapa upprymdhet eller stress som orsakar insomnsproblem. Men jag har ibland använt TV för att koppla av hjärnan ifrån jobbet eftersom jobbet brukar ge mig mer stress än TV.