2015-06-09, 22:28
Medlem
TuppenGusavs avatar
Jag håller på att bygga om utomhushagen till min landsköldpadda och har lite frågor angående hur pass noga jag bör vara med fuktskyddet av stolpar och en drivbänk. Stolparna fäster jag i marken med ett betongfundament, dvs ca 30 cm av stolens nederdel kommer vara under markytan exponerat mot jorden. Ska använda tryckimpregnerat virke men är inte säker på att detta räcker för att skydda virket. Bör jag även olja in virket?

Jag ska även bygga en nedsänkt drivbänk, dvs ytterväggarna på drivbänken kommer ligga direkt mot jorden. Ska även här använda tryckimpregnerat virke, vill ej måla denna då jag inte att sköldpaddan ska komma i kontakt med målarfärgen.

Hur bör jag fuktskydda virket om jag vill att det ska hålla i många år?
Citera
2015-06-09, 22:30
Medlem
Låt det vara första året, olja in det en gång per år därefter. Precis som en altan.
Citera
2015-06-09, 22:31
Medlem
Du kan ju också gräva undan jorden just där brädan ligger och lägga singel (småsten) så vattnet rinner undan och inte ligger dikt an brädan hela tiden.
Citera
2015-06-09, 22:33
Medlem
ljudkellgrens avatar
Virke som står i kontakt med jord brukar man rekomendera tryckimpregnering klass A, för övrigt virke klass AB. Dock får man normalt bara tag i kraftigare konstruktionsvirke i klass A.
Citera
2015-06-09, 22:49
Medlem
TuppenGusavs avatar
Virkets nederdel kommer att vara under jord hela tiden, dvs jag ska gräva ner betongfundamentet och den nedre delen av virket som fästs i fundamentet kommer att ligga under jord. Det är en "permanent" nedgrävning så kan inte olja om etc när den väl är nedgrävd.

Singel lät som en smart lösning, det ska jag göra. Kan det vara bra att även olja in klass AB virket? Typ dränka det i linolja nån dag?
Citera
2015-06-09, 23:06
Medlem
ba-tubens avatar
Du skriver att du inte vill måla för att sköldpaddan inte skall komma i kontakt med färgen. Varför är det inte bra om den gör det? Sedan skall du tänka på att tryckt virke är giftigt, man får inte slänga det i återvinningen utan i särskilda lådor.
Citera
2015-06-09, 23:16
Medlem
TuppenGusavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba-tuben
Du skriver att du inte vill måla för att sköldpaddan inte skall komma i kontakt med färgen. Varför är det inte bra om den gör det? Sedan skall du tänka på att tryckt virke är giftigt, man får inte slänga det i återvinningen utan i särskilda lådor.
Det är för lukten , vill att han ska få komma ut så snart som möjligt i den nya hagen. Har dock för mig att den nya typen av tryckimpregnerat är bättre än den äldre metoden som innehöll mycket skit.
Citera
2015-06-10, 00:10
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuppenGusav
Jag håller på att bygga om utomhushagen till min landsköldpadda och har lite frågor angående hur pass noga jag bör vara med fuktskyddet av stolpar och en drivbänk. Stolparna fäster jag i marken med ett betongfundament, dvs ca 30 cm av stolens nederdel kommer vara under markytan exponerat mot jorden. Ska använda tryckimpregnerat virke men är inte säker på att detta räcker för att skydda virket. Bör jag även olja in virket?

Jag ska även bygga en nedsänkt drivbänk, dvs ytterväggarna på drivbänken kommer ligga direkt mot jorden. Ska även här använda tryckimpregnerat virke, vill ej måla denna då jag inte att sköldpaddan ska komma i kontakt med målarfärgen.

Hur bör jag fuktskydda virket om jag vill att det ska hålla i många år?

Tryckt virke finns i flera olicka klasser beroende på t.ex om det ska vara under eller över mark.

Länk till alla klasser och beskrivning av användning:

http://www.kemi.se/sv/Innehall/Frago...egnerat-virke/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in