• 1
  • 2
2015-06-09, 18:08
Medlem
Hej Flashback!

Jag har varit med i en budgivning på en lägenhet som hade utgångspris på 330 tusen. Fram till 400 tusen så var vi 3 budgivare med. Jag och 2 till. Den tredje stannar där och sedan har jag och budgivare 2 höjt fram och tillbaka till 600 tusen. Där tog det stopp för mig. Mer vill jag inte lägga. Jag ska då ringa upp mäklaren som då meddelar att budgivare 2 drar tillbaka sitt bud på 620 tusen och att vi då kan få den för 600 tusen.

Det jag blir lite orolig eller fundersam kring är med tanke på tidigare skriverier i Aftonbladet att budgivare 2 ska vara en bulvan eller liknande.

Min frågeställning blir då: Hur kan man kontroller om den andra budgivaren är en bulvan? Om man ens kan det.

Och 2: Går det att få ner priset under 600 tusen nu när budgivare 2 verkar ha dragit sig ur?

Hade varit kanon med ett snabbt svar från någon insatt
Citera
2015-06-09, 18:15
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Tycker budgivarens bud ska tas tillbaka.
Citera
2015-06-09, 18:15
Medlem
vtcs avatar
Det luktar skumrask lång väg. Antagligen försöker säljaren/mäklaren blåsa dig.
Citera
2015-06-09, 18:16
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrikG91
Min frågeställning blir då: Hur kan man kontroller om den andra budgivaren är en bulvan? Om man ens kan det.
Svårt. Av förklarliga skäl är man inte öppen med detta.

Citat:
Och 2: Går det att få ner priset under 600 tusen nu när budgivare 2 verkar ha dragit sig ur?
Förhandlingsfråga.
Citera
2015-06-09, 18:16
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

Jag har varit med i en budgivning på en lägenhet som hade utgångspris på 330 tusen. Fram till 400 tusen så var vi 3 budgivare med. Jag och 2 till. Den tredje stannar där och sedan har jag och budgivare 2 höjt fram och tillbaka till 600 tusen. Där tog det stopp för mig. Mer vill jag inte lägga. Jag ska då ringa upp mäklaren som då meddelar att budgivare 2 drar tillbaka sitt bud på 620 tusen och att vi då kan få den för 600 tusen.

Det jag blir lite orolig eller fundersam kring är med tanke på tidigare skriverier i Aftonbladet att budgivare 2 ska vara en bulvan eller liknande.

Hade varit kanon med ett snabbt svar från någon insatt

Knappast insatt, men håller med dig om att varningsklockorna ringer! Jag hade passat mig om jag inte var säker på att lägenheten är värd 600.
Citera
2015-06-09, 18:22
Medlem
Du bedömer förstås bäst själv hur gärna du vill köpa och vad värdet är. Men i princip borde alla bud från den som hoppat av tas bort. Nästa budgivarna hade max 400 om jag förstår dig rätt. Så där är väl det rimliga läget för ett köp, något över 400
Citera
2015-06-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimt
Du bedömer förstås bäst själv hur gärna du vill köpa och vad värdet är. Men i princip borde alla bud från den som hoppat av tas bort. Nästa budgivarna hade max 400 om jag förstår dig rätt. Så där är väl det rimliga läget för ett köp, något över 400

Problemet är att jag egentligen kan tänka mig att lägga 600 tusen. Jag uppfattade det inte heller av mäklaren om den andra budgivaren bara drog tillbaka det sista budet på 620 tusen eller om han/hon drog sig ut helt och hållet. Det går ju att fråga mäklaren men hon säger ju knappast att han dragit sig ur hela budgivningen.

Enda sättet att testa det då är att lägga ett bud som ligger under 570 som var budgivare 2 senaste bud. Nackdelen med det här är att dels säljaren kan bli förbannad och hellre ta ett bud från budgivare 2. Samt att säljare 2 också höjer och sedan kanske höjer igen.

Helvete vad jag hatar bostadsmarknaden i Sverige och systemet för budgivning.
Citera
2015-06-09, 18:33
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Hej Flashback!

Javisst, du är inte bunden av ditt bud.

http://www.fmi.se/budgivning
Citera
2015-06-09, 18:34
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Helvete vad jag hatar bostadsmarknaden i Sverige och systemet för budgivning.
Förståeligt, men systemet kommer finnas kvar så länge folk resonerar som du.
Senast redigerad av kinesarsle 2015-06-09 kl. 18:49.
Citera
2015-06-09, 18:36
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Det går ju att fråga mäklaren men hon säger ju knappast att han dragit sig ur hela budgivningen.

Enda sättet att testa det då är att lägga ett bud som ligger under 570 som var budgivare 2 senaste bud. Nackdelen med det här är att dels säljaren kan bli förbannad och hellre ta ett bud från budgivare 2. Samt att säljare 2 också höjer och sedan kanske höjer igen.

Klart man kan fråga varför den dragit sig ur, kanske hittat en annan lägenhet & inte längre är intresserad. Om mäklaren försöker sig på en fuling lägger du ett nytt bud på typ 450 & säger att det är ditt nya högsta. Om den misstänkta bulvanen då lägger ett nytt bud är det bara att ha is i magen & ringa upp mäklaren igen några dagar senare & höra hur det gick, ska de skriva kontrakt kan du lägga ett nytt bud som mäklaren måste framföra till säljaren. Säljaren blir inte "förbannad", det enda den bryr sig om är maximalt med pengar.
Citera
2015-06-09, 18:56
Medlem
Bagheeeras avatar
Kom med ett nytt bud långt under 600 tkr och se vad som händer..
Citera
2015-06-09, 19:45
Bannlyst
Bjud 475 000 kronor som absoluta slutbud och saj att budet galler i 24 timmar. Annars ar du inte med i matchen langre.

Det ar lite "pokerbluff", men maklaren har helt klart dribblat dej. Kommer han med motbud sa far du val fundera pa hur mycket du gillar lagenheten. Eller sa star du fast vid 475 000.

Men initialt ska du vara stenhard. Inget galler anda forran papper ar paskrivna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in