2016-05-04, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu skall man inte uppmana till barnamord. Men om någon nära anhörig till offret tog livet av de två skulle nog domstolen dra sig för att utmäta något mer kännbart straff. Jag tror det finns sådana fall, kommer bara inte på dem nu.

Du efterlyser en form av klansamhälle, som du hade det hemma i Somalia?
Citera
2016-05-04, 05:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Man kanske borde fundera på att snegla lite till hur andra länder sköter rättvisan. Då civiliserade sådana såklart. Ta detta fall från Storbritannien som exempel där det nyligen blev laga dom som påminner om detta.

Citat:
Teenage girls who tortured Angela Wrightson to death given life sentences
http://www.theguardian.com/uk-news/2016/apr/07/angela-wrightson-girls-tortured-alcoholic-hartlepool-life-sentences

13 och 14 när gärningen begicks men fick bägge livstid med möjlighet med benådning efter minst 15 år i finkan. Även om nu skyldiga i svensk rättvisa så är det ju ungdomsvård ett några år som mest med personer under 15 år.

Citat:
The pair – who cannot be named because of their age – were found guilty of her murder earlier this week after an eight-week trial. On Thursday as the judge gave them life sentences, ruling that they should be detained for a minimum of 15 years, sobbing was heard from their families in the public gallery.

Globe said: “It was an attack that was carried out by the two of you as a pair. This made it a cowardly attack. It was an attack carried out in Angie’s own home. She kindly invited you in; she kindly went out to buy you what you wanted; she kindly let you stay. You then abused her hospitality and attacked her again and again in the very place where a person is supposed to feel safe.
Citera
2016-05-04, 07:03
Medlem
Iselds avatar
Men lugna ner er.

Detta var tingsrätten. Dom dömer ofta fel.

Därav att man tar det till hovrätten. Där kommer det nog bli andra bullar (får vi hoppas).

.
Citera
2016-05-04, 07:26
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej. Fast inget hindrar ju att man har väldigt höga straff på rån och att de högsta reserveras för sådana där rånoffret dör, hur det nu än går till, och sedan i en fallande skala. Eller som sagt ser hårt på att någon genom att inte gå till polisen i det läget och istället aktivt hjälper mördaren (eller sig själv) och därigenom blir medbrottsling till mordet i efterhand.
Att våra straffsatser är ett skämt är en sak, men med hänsyn till hur straffrätten är uppbyggd i Sverige tycker jag dina lösningar är "okonventionella". Det får nämligen massa andra följder. Om jag vägrar vittna efter att ha sett en gänguppgörelse då jag inte vill flytta till en inavelsby i Dalarna i någpt vittnesskyddsprogram för att patrask haft värdigheten att ha ihjäl varandra, så borde jag med den metodiken vara skyldig till medhjälp.
Citera
2016-05-04, 07:28
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iseld
Men lugna ner er.

Detta var tingsrätten. Dom dömer ofta fel.

Därav att man tar det till hovrätten. Där kommer det nog bli andra bullar (får vi hoppas).

.
Jag har inte läst domen, men det är nog inte rättsläget tingsrätten bedömt fel, utan det är nog bevisningen som inte räckt. Klart HR kan göra en annan bevisvärdering, men det beror ju på hur stora hål åklagarens version har.
Citera
2016-05-04, 07:44
Medlem
Iselds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jag har inte läst domen, men det är nog inte rättsläget tingsrätten bedömt fel, utan det är nog bevisningen som inte räckt. Klart HR kan göra en annan bevisvärdering, men det beror ju på hur stora hål åklagarens version har.

Om man binder samman mordvapen med offer samt en av gärningsmännen så torde det vara bevisat att denne var på plats när mordet begicks.

Jag dumförklarar inte dig men det är helt jävla sjukt om dessa går fria i från straff.

Skulle vara intressant att se samma scenario fast 2 svenska blonda pojkar som gjorde samma sak mot muhammed 54 i något ghetto.

.
Citera
2016-05-04, 09:33
Medlem
PlutoJs avatar
Det borde väl inte vara omöjligt att hävda att pojkarna handlat "gemensamt och i samförstånd"?
Citera
2016-05-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det borde väl inte vara omöjligt att hävda att pojkarna handlat "gemensamt och i samförstånd"?

Om man sammantaget hela förloppet från start till mål så har de handlat i samförstånd, ser man den tekniska undersökningen och den förstörelse man gör tillsammans, man är nästan överallt i huset och även fordon. Att då den förmodligen nyvakne mannen inte togs av daga i samförstånd ter sig för mig högst osannolikt, han blev ett hot mot inkräktarna och måste oskadliggöras.

Han har sannolikt attackerats i sovrummet och enda flyktvägen är mot tamburen där han avlider, dessutom säger den tekniska undersökningen att mannen blivit fortsatt slagen i tamburen och då var han nog minst medvetslös eller rent av död p.g.a. blodförluster från halsartären.
Detta är inga söndagsskolebarn på cykelutflykt utan två tickande bomber som inte har några spärrar trots sin ringa ålder.

Man har ju definitivt bevis för en av GM som är graverande genom DNA på mordverktygen, hur denna kan frias är för mig en gåta.
Citera
2016-05-04, 12:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Att våra straffsatser är ett skämt är en sak, men med hänsyn till hur straffrätten är uppbyggd i Sverige tycker jag dina lösningar är "okonventionella". Det får nämligen massa andra följder. Om jag vägrar vittna efter att ha sett en gänguppgörelse då jag inte vill flytta till en inavelsby i Dalarna i någpt vittnesskyddsprogram för att patrask haft värdigheten att ha ihjäl varandra, så borde jag med den metodiken vara skyldig till medhjälp.

Äpplen och päron. Skyddande av brottsling eller mened är inte samma sak som medbrottsling i efterhand. Det brottet skulle kräva att man har tagit aktiv del i de brott som resulterade i mord och inte avslöjat brottet man bevittnat på ett sätt som gör att man anses hjälpt till att dölja det.
Citera
2016-05-04, 13:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naale
Bor just nu i ett land där man faktiskt straffar människor som begår såhär pass grova brott, även om dem är under 18år(

Det gör väl de flesta i tråden?

Gränsen för att vara straffmyndig är 15 år i Sverige, inte 18 år. Vid 18 är du däremot myndig.
Citera
2016-05-04, 13:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tja, skall man ändå hålla en bevistalan är det väl lika bra att behandla det som vanligt i övrigt också, dvs överklaga om åklagaren anser att domen inte är korrekt och att en överprövning kan ge motsatt resultat.

Det är väl tillåtet att överpröva en bevistalan, för övrigt?

Jodå- Nu har jag inte läst domen, men som åklagare skulle jag titta en smula på motiveringen och hur denna formulerats. Det kan tänkas att det är nämndemännen som friat och domaren haft avvikande åsikt, eller så har domarens utslagsröst varit avgörande.

Då kan det vara frågan om sk "snällism" från lekmännens sida, men det kan också vara en fråga om bevisningens styrka. OM det nu skulle vara så att båda barnen (!) i samförstånd rånat den gamle, men bara en av dem kan bindas till mordet går det säkerligen att komma vidare i nästa instans.

Är däremot bevisningen oklar blir det kanske inte mer. Vad gäller samhället och de anhöriga är det givetvis alldeles egalt om det blir en vidare fortsättning, vad som hänt och vem som begått brott vet vi ju redan.
Citera
2016-05-04, 13:34
Medlem
judenhetens avatar
Det kan ju inte finnas en chans att den här domen står sig i hovrätten. Det är Ks dna på kvastskaftet, på kniven och på insidan av engångshandskarna. Det är deras skospår på varenda våningsplan i huset, dessutom satta i brandsläckarpulver och i vissa fall med grad +3 i det tekniska protokollet. Det är vittnesuppgifter och kamerabilder på pojkspolingarna vid bussar och tågstationer. Det är ett tappat busskort vid hållplatsen de tagit bussen från efter mordet. Vad tänkte tingsrätten med? De här killarna ska dömas för de brott de begått och få den hjälp de behöver så att de kan bli ordentliga medborgare till den dag de fyller 18 och får ett rent straffregister av Mamma Staten i myndighetspresent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in