2015-06-09, 08:17
Medlem
timewasters avatar
Ja.. Jag var hos läkare och röntga min pung ca 1år sen för jag var nojiig för pung cancer. Kände av (känner fortfarande av) två klönar stora som typ en tredje del av en ärta på min ena kula. Plus en lite större knöl som flyter runt fritt i pungen, alltså inte sitter fast på min kula som dom andra två knölarna.
Läkaren sa efter röntgen att det inte var cancer utan kalk (?!) och förklarade inte vad det innebar utan skicka hem mig.

Nu ett år senare stör det mig fortfarande väldigt mycket att känna av dessa knölar i pungen, och jag tänker att ha kalk i pungen är väl knappast hälsosamt???

Ska inga åtgärder göras? Har googlat men hitta nästan inget om att ha kalk i pungen. Borde det inte opereras bort??
Citera
2015-06-09, 08:23
Medlem
Kalken vet jag ingenting om men har också en större mjuk knöl som flyter runt i pungen.
Ibland är den nästan borta.
Var hos en läkare med detta (i Brasilien där jag bodde för stunden).
Min portugisiska är inte så superbra att jag helt obehindrat kan diskutera medicinska termer, men förstod på honom som att det var sädesledaren som var väldigt lång och därmed "ramlade" ned i pungen ibland och ibland låg längre upp i magen.
Citera
2015-06-09, 13:30
Medlem
Valsus avatar
Haha bra förklaring.

Verkar som han pratade lite för mycket läkarspråk.

Generellt när vi talar om röntgenbilder.
När några celler har dött så bildar de ofta kalcifikationer eller "Kalk" som din läkare ville kalla det.
Orsakerna kan vara många, det kan vara efter någon form av infektion eller trauma.
Hur som helst så visas kalcifikationer som vita prickar på röntgen bilder.

Nu är jag inte en testikel-expert, men kan även vara
http://radiopaedia.org/articles/test...microlithiasis

Han borde förklarat det bättre för dig, vi svenskar borde ställa högre krav på våra läkare.
Citera
2015-06-10, 01:25
Medlem
timewasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Haha bra förklaring.

Verkar som han pratade lite för mycket läkarspråk.

Generellt när vi talar om röntgenbilder.
När några celler har dött så bildar de ofta kalcifikationer eller "Kalk" som din läkare ville kalla det.
Orsakerna kan vara många, det kan vara efter någon form av infektion eller trauma.
Hur som helst så visas kalcifikationer som vita prickar på röntgen bilder.

Nu är jag inte en testikel-expert, men kan även vara
http://radiopaedia.org/articles/test...microlithiasis

Han borde förklarat det bättre för dig, vi svenskar borde ställa högre krav på våra läkare.
Hm ja okej. Tack för din länk ska kolla.

Funderar på att uppsöka läkare igen fast på annat håll än förra.. för dessa jävla knölar känns bara fel på alla sätt och jag ville veta exakt vad fan det är.. Vilket jag inte känner att jag fått.. Av svensk sjukvård...

Om någon annan har en ide vad dessa två fasta knölar på min ena kula och den tredje som "flyter" runt fritt i min pung är eller har/haft liknade problem svara gärna på ämne!
Citera
2015-06-10, 12:34
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timewaster
Hm ja okej. Tack för din länk ska kolla.

Funderar på att uppsöka läkare igen fast på annat håll än förra.. för dessa jävla knölar känns bara fel på alla sätt och jag ville veta exakt vad fan det är.. Vilket jag inte känner att jag fått.. Av svensk sjukvård...

Om någon annan har en ide vad dessa två fasta knölar på min ena kula och den tredje som "flyter" runt fritt i min pung är eller har/haft liknade problem svara gärna på ämne!

Förstår din oro, testiklarna är ju ganska viktiga

Tyvärr är det mitt absoluta sämsta område inom medicin, men skulle råda dig att hitta en Androlog, tror inte vi har så många i Sverige men finns i Danmark och en del Östländer.

Enda jag vet om testiklar är att det kan bildas vattenknölar som är ofarliga, kalk kan bildas efter olika infektioner/trauman. Sen finns det en cancer kallad "Seminoma"med runt 100% botlighet.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in