2016-01-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nä, han är ju en bitter (idiot) person som vill påpeka att hans fd kollegor mörkar.
Sen är han ju så kokt att han inte begriper att hans iakttagelser är ointressanta eftersom dom fortfarande var inne på caféet. Har han varit polis så har han väl stått vid korvan i Skövde och pratat skit.

😜Det är nog inte så här "mosandet" av detta vittnet kommer gå till i rätten men jag förstår poängen 💡
2016-01-14, 23:56
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Byssjan var antagligen det snabbaste säkraste alternativ han kände till helt enkelt, jag tycker att det är en vettig förklaring, jag tror faktiskt att jag har föreslagit det tidigare.

På vilket sätt menar du att byssjan var ett säkert alternativ för NB? Att bara täcka över kroppen och lämna den i ladan hade varit mycket lämpligare. Ingen hade sett honom. Han hade kunnat skynda sig hem och se till att få alibi så fort som möjligt. Istället ska han ha gett sig ut på ett mycket riskabelt företag genom att transportera kroppen i sin bil och sedan lasta ur den och bära den till byssjan i fullt dagsljus. Detta i ett område där folk vet vem han är och han lätt kan bli igenkänd. Om mordet var planerat borde han ha förberett en grop eller dylikt för att göra sig av med kroppen. Att flytta den från en byggnad till en annan har han ju inte vunnit något på.

Polisen borde ha ställt sig fler frågor om varför byssjan valdes som dumpningsplats. Den som placerat kroppen där måste ha känt sig trygg och bekväm i detta område och varit ganska säker på att inte bli upptäckt. Vem kan det vara?
2016-01-14, 23:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
En svart SUV kan omöjligtvis ha varit inne på caféet i alla fall, är vi överens om det?

Jag vet inte hur pass du följer kriminalfall i övrigt, men min erfarenhet är att polisen oftast vill veta vad som hände före och efter en kritisk tidpunkt, de perfekta poliserna i det här fallet bör knappast ha resonerat annorlunda. Om den svarta SUV:en sågs 17:30 på parkeringen så är den fortfarande intressant, särskilt om den inte brukar stå där.

Nej, du behöver inte veta något om hur jag följer mordfall. Däremot bör du ta till dig att vid den tiden är Lisa på caféet. Och då har vi dom tjejerna som ser Lisa gå till mopeden. Ser dom någon SUV?
Alltså jag orkar inte riktigt med den här låga tankeverksamheten som verkar finnas i allt som försvaret slänger fram. Det handlar om vilka spår som dykt upp och vem som velat ha alibi osv.
Det handlar inte om en avdankad polis uppgifter som saknar betydelse för den här utredningen, och enligt mig så har förundersökningen gjort helt rätt i att droppa Billybatong. Dom vet vad han har sagt och har det säkert i slasken där resten 1000 tals tips finns.
2016-01-14, 23:59
Medlem
Men den här svarta SUV:en har det snackats om en massa i tråden.
Var det inte en tjej och dennes mor som parkerade där och gick med hunden på grusvägen? Eller var det en annan bil?
Det finns väl även förhör som tar upp SUV:en?
Jag har säkert fel, men det känns lite uttjatat och konstigt att han kommer fram nu...
2016-01-15, 00:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
På vilket sätt menar du att byssjan var ett säkert alternativ för NB? Att bara täcka över kroppen och lämna den i ladan hade varit mycket lämpligare. Ingen hade sett honom. Han hade kunnat skynda sig hem och se till att få alibi så fort som möjligt. Istället ska han ha gett sig ut på ett mycket riskabelt företag genom att transportera kroppen i sin bil och sedan lasta ur den och bära den till byssjan i fullt dagsljus. Detta i ett område där folk vet vem han är och han lätt kan bli igenkänd. Om mordet var planerat borde han ha förberett en grop eller dylikt för att göra sig av med kroppen. Att flytta den från en byggnad till en annan har han ju inte vunnit något på.

Polisen borde ha ställt sig fler frågor om varför byssjan valdes som dumpningsplats. Den som placerat kroppen där måste ha känt sig trygg och bekväm i detta område och varit ganska säker på att inte bli upptäckt. Vem kan det vara?

Att flytta kroppen ger honom ett försprång, han har en direkt koppling till ladan, det hade kommit fram förr eller senare. Han kunde inte veta vilka DNA spår han hade lämnat på offret, därför var det klokaste att flytta offret.

Att det blev Martorp och byssjan var sannolikt därför att det var en plats och utrymme som han kände till sedan tidigare, byssjan, dit går i stort sett aldrig någon.

Det är inget mysterium med den här byssjan, den mest logiska platsen för NB:s del anser jag.
Senast redigerad av OY 2016-01-15 kl. 00:06.
2016-01-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"Vi har inte bedömt det som intressant", säger Johansson, och det är inte samma sak som "Vi har följt upp och avfört det".

Det finns 11-12 pärmar av tips. En slask på 5000 sidor.

Klart som attan att någon måste "sortera axet från vetet". Någon som är insatt och erfaren med en helhetssyn över utredningen. Med betydligt mer information än någon här besitter.

Att denne tredje fd polis har något mer att tillföra än sina föregångare tvivlar jag starkt på.
2016-01-15, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"Vi har inte bedömt det som intressant", säger Johansson, och det är inte samma sak som "Vi har följt upp och avfört det".

Nä, det kan jag acceptera.

För att använda metaforen av en statistisk spridning av datamängd. Relevanta och intressanta uppgifter hamnar inom en svärm i ett koncentrerat område. SOm ett hagelgevärskott på 1m avstånd. BB skjuter också men skottet hamnar inte i närheten av hagelskottet och är kanske direkt motstridigt till resten av skottsvärmen.
2016-01-15, 00:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Så barnsligt och ansvarslöst får vi väl hoppas att utredarna inte har resonerat.
Kan det vara så att polisen får in många olika tips som sorteras utifrån grad av relevans istället?
Äsch, det är mer intressant att läsa om turerna kring det hela - den fars som pågår just nu.
Jag undrar snarare om nåt liknande skett tidigare. Vittnen som fanns redan kallades inte i TR.
IR har helgarderat i överklagan och lagt in en slags allmän klausul om eventuella vittnen men vet tydligen inte om AJ ens då. Nu ska han dock in.
Sen dyker Billy Batong upp som en svamp ur backen mitt under pågående hovrätt.
Han är erfaren fd polis och har väntat och väntat i över 5 månader och ringer IR vid jul säger han:
Citat:
Men han väntade förgäves på att de skulle återkomma och i julas, efter att ha talat med gamla poliskolleger, så bestämde han sig för att undersöka vad som hade hänt.
– Jag hörde av mig till advokaten, Inger Rönnbäck. Jag frågade om hon hade fått höra om mina uppgifter och hon sa: "Kära någon, det har jag verkligen inte fått. Det här måste du bli hörd om igen"
Men IR säger att han snarare ringde för nån dag sen - hon har däremot inte hört ett dugg innan. Alternativt har Billy Batong bestämt sig vid jul men väntat ända till in i januari och ringt IR?

Citat:
Enligt Rönnbäck har Bertilsson meddelat polisen sina uppgifter men inte blivit förhörd. Rönnbäck hade själv ingen aning om hans iakttagelser.
– Det var han själv som tog kontakt med mig för någon dag sedan, berättar hon.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6343864

På ljudfilen (samma sida) den 13 januari säger hon: "Han har kontaktat mig själv den här mannen för någon dag sen, jag visste inte om honom.."
2016-01-15, 00:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, du behöver inte veta något om hur jag följer mordfall. Däremot bör du ta till dig att vid den tiden är Lisa på caféet. Och då har vi dom tjejerna som ser Lisa gå till mopeden. Ser dom någon SUV?
Alltså jag orkar inte riktigt med den här låga tankeverksamheten som verkar finnas i allt som försvaret slänger fram. Det handlar om vilka spår som dykt upp och vem som velat ha alibi osv.
Det handlar inte om en avdankad polis uppgifter som saknar betydelse för den här utredningen, och enligt mig så har förundersökningen gjort helt rätt i att droppa Billybatong. Dom vet vad han har sagt och har det säkert i slasken där resten 1000 tals tips finns.

Hur skulle de kunna se SUV:en om den stod vid Lisas moped, kollegorna såg inte ens Lisa när hon hade rundat hörnet, trots att hon hade en pastellfärgad jacka.

Jag tycker att polisen har gjort vissa märkliga sakar, bland annat behandlingen av Billy Batong. En annan sak som är anmärkningsvärd är Kling och Klang som pratar med NB, de frågar honom efter personnummer och om han jobbar svart. Alltså, här har du dina professionella poliser i ett nötskal, fördomsfulla så att det stänker om det. Menar du att de har haft en objektiv inställning till vem som är skyldig? Den frågan fick NB tidigt i utredningen. Källa:CB vittnesmål.
2016-01-15, 00:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det finns 11-12 pärmar av tips. En slask på 5000 sidor.

Klart som attan att någon måste "sortera axet från vetet". Någon som är insatt och erfaren med en helhetssyn över utredningen. Med betydligt mer information än någon här besitter.

Att denne tredje fd polis har något mer att tillföra än sina föregångare tvivlar jag starkt på.

Var slasken på 5000 sidor när Billy ville lämna sitt vittnesmål?
2016-01-15, 00:09
Medlem
Citat:
Ibland får man höra här att vi är skvatt galna som tror oss veta hur man ska arbeta med ett sånt här fall, vi är nämligen bara självutnämnda experter.

Nu har vi alltså en före detta polis, han bör rimligtvis veta vad han pratar om oavsett om han är insatt i utredningen eller inte. Han färdades vid caféet vid en ytterst intressant tidpunkt, han vill lämna ett vittnesmål men blir aldrig kallad.

Han är trots allt en före detta polis, jag hade förstått om det var https://www.youtube.com/watch?v=jLv-CloH6AQ som ville lämna ett vittnesmål, förstår du vad jag menar då?

😕 Länken funkar ej på mobiltele men ja ska titta på det sen. Jag förstår vad du menar. De arbetande poliserna har väl sagt "ååh..nejj.. Inte den korkade jäveln igen. Vi blir inte av med honom" Polisens ove sundberg.

Och har skitit i kolla upp det som sig bör, bara av den anledningen att det är polishusets egna gamla pajas som tipsar. Det är i så fall inte okej.
2016-01-15, 00:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Om inte annat får han ju gratis reklam för sin Bed & breakfast.

När Billy fyllde 61 år fick han ett erbjudande att sluta tidigare i sitt yrke som polis. Han hade då redan gått ner i halvtid för att hinna med alla andra sysslor.
Dåvarande polischefen hade uppgett för Billy att det inte var någon idé för honom att söka något befälsjobb inom kåren då han inte arbetade på heltid.
Ska tilläggas att Billy ansvarande under sina sista år som polis för Brottsförebyggande rådet.
http://www.lidkopingsnytt.nu/2014/11/07/tore-sahlstrom-moter-billy-bertilsson/

Dom visste nog inte var dom skulle placera honom. Han gick i förtid och innan dess halvtid och vid ett skrivbord sedan fler år innan.
Jag reagerade på samma i texten som dig (la själv in länken häromdan) - speciellt det han sa i meningen efter det du citerar. Pang bom och så sa han inget till kollegorna om sista dan och bara gick hem.
Citat:
Avslutet som polisman skedde snabbt för Billy – blev uppringd för att komma ner till stationen för att skriva på ett papper. Billy hade så mycket övertid att ta ut så, han behövde bara göra då ett sista pass innan polisuniformen lämnades in för alltid. - Det kändes lite konstigt att för sista gången klä på sig uniformen och ingen av kollegorna fick vetskap om mitt sista arbetspass – jag höll det för mig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in