Sammanställning av frågor angående min skallgång med MP idag.
Vilka saker hittades av MP idag?
Detta är ingenting som man får reda på. Man delas in i grupper och får ett sökområde. När sökområdet är klart så meddelar gruppledaren att inga nya fynd eller att nya fynd är gjorda under tiden gruppen varit ute av andra grupper. Det som den gruppen man själv är med i hittar får man såklart reda på men jag var inte med i någon sån grupp.
Går det diskussioner inom MP att hon kanske håller sig borta frivilligt//inget brott, vem som fört bort henne mm?
Ja, folk spekulerar en del under skallgången också. Precis som här på flashback men fokus ligger ändå på att söka, så mycket av diskussionerna handlar mer om: "Har du tittat där?, håll linjen, var är vi på kartan exakt? Alltså, mer praktiska diskussioner runt själva sökandet.
Hur är stämningen bland dom som söker?
Väldigt blandad skulle jag säga, många är verkligen tagna så det syns utanpå, andra är mer fokuserade, vissa är mer skämtsamma å glada mitt i allvaret och tro det eller ej, vissa stolpskott går och kollar i mobilen under söket, då blir det dålig stämning.
Egna tankar: Svår terräng att söka i. Mycket brännässlor, taggbuskar, gyttja, vattendrag, högt gräs. På vissa ställen går det knappt att komma fram i för det är för tätvuxet med taggbuskar och sly. Min uppfattning är efter att ha varit på platsen att gm (om vi utgår från att det är ett brott bakom försvinnandet) borde ha hyfsad lokalkännedom.
Skicka pm om ni undrar mer saker
Senast redigerad av SpaceBase 2015-06-12 kl. 00:42.
Tror vi kan dementera dessa uppgifter ganska snabbt dock. Dels eftersom de troligtvis hade varit läckta till media för längesedan men även också med tanke på att polis inte larmades förrän vid 21-22 snåret då pappan kört och hittat Lisas moped kvar vid caféet.
Ett samtal som det du talar om hade förmodligen fått vem som helst att kontakta polis direkt.
Kanske tänkte den som fick samtalet att telefonen var i fickan och ringde där samtalet av sig själv.
Om det stämmer att det fanns en nyckel i ladan så kan jag tänka mig att min egen teori om att en stamkund med uppsikt över cafeet fått upp ögonen och andra kroppsdelar för LH håller om man pusslar lite.
Någon nämnde tidigare att GM kanske ilurat LH att denne glömt kvar något på cafeet och "precis hann tillbaka innan hon åkte", denne person är någon som bor i närheten och spanat in LH och visste att hon denna dag åkte moppe. Eftersom LH känner igen kunden tror hon på denne och går till ladan för att hämta reservnyckeln, pang! Bedövad med elpistol.
Detta gör ju att kollegornas story håller att de låste med en ordinarie nyckel.
Gm är som sagt en person med uppsikt över cafet och med god lokalkännedom, har troligtvis hjälpt till i söket.
Man skulle samköra MP's söklistor med slippar från cafeet, GM frekventerar antagligen cafeet på stadig basis.
Det känns som en ganska vital del till vad som hänt och det finns ingen anledning att polisen ska hålla det hemligt för media. Har inte hört ett ord från varken media eller polis att något samtal har gjorts.
Och stämmer detta borde polisen kolla när och vilken mast Lisas telefon kopplades upp emot vid det samtalet
Vore ju bra om man kan bekräfta eller avfärda detta rykte om nyckeln i ladan. Antingen hade de den rutinen eller inte
Om flickan nu ändå inte var den som låste spelar det egentligen ingen roll var de förvarade nyckeln....? Möjligen betyder det att den som låste caféet borde haft större koll på Lisa än vad som verkar vara fallet. Det var tydligen 250 m till ladan....säg att en av tjejerna låste arbetsplatsen och sedan knallade 250 meter till ladan med nyckeln medan Lisa fipplade med mopeden och sedan 250 meter tillbaka samma väg (?) för att gå till bussen (?)...då borde den personen logiskt sett ha haft koll på Lisa och mopeden.
Vad man möjligen kan flika in mot detta är att GM rimligen inte kan ha vetat exakt vem av dem som skulle hänga in nyckeln i ladan just denna kväll.
Mördaren kan ju ha misstagit sig och slagit BO i huvudet ( som kanske hade hjälm på sig ) med basebollträ väntat till alla gett sig av sen släpat ut BO i en bil. Planterat ögodelar för att förvilla sen lämnat området med BO i bilen.
Det är såklart inte bekräftat att pappan fått ytterligare ett samtal men om det är så, så kan han ju ha fått det ca en halvtimme innan han åkte till platsen. Anledningen till att polisen håller det samtalet hemligt är kanske för att gärningsmannen ska hålla sig lugn och inte ta livet av Lisa, (vet inte vad oddsen är för detta inte ska hända ändå)
Det konstiga i det hela är VARFÖR hennes grejer finns utspridda överallt och varför dyker det upp saker där polisen redan varit. Varför har inte hennes kropp dykt upp i samband med dessa saker eller överhuvudtaget. Varför inte dumpa alla saker med kroppen.
Dessa saker får en att tänka på att GM håller henne vid liv av någon jävligt konstig anledning. Det är det halmstrået vi fumlar efter.