2015-11-17, 16:05
Medlem
Mannuss avatar
Han blånekar alltså fortfarande ... efter fem månaders häktning. Det är det enda som får mig att tvivla på att det är NB som är GM.

Ingen som håller med?
Senast redigerad av Mannus 2015-11-17 kl. 16:11.
2015-11-17, 16:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hon var iallafall så bilintresserad att hon uppgett två möjliga bilmodeller.
Nu tyckte ju rätten också att hennes vittnesmål var tveksamt.
Tänk så insnöad man kan vara på just denna händelse i det stora hela. Imponerande.
Nu skriver rätten att det inte är ett direkt utpekande av bil - men jag har redan citerat in att de som bor på orten och som känner till litauernas bil har beskrivit den i identiska termer gällande både färg och form. Den är uppenbart svårbeskriven och som jag sa: Synd att han inte körde runt i en liten bubbla som Ted Bundy. Då hade du inte behövt vara så fixerad vid bilen.
2015-11-17, 16:09
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tänk så insnöad man kan vara på just denna händelse i det stora hela. Imponerande.
Nu skriver rätten att det inte är ett direkt utpekande av bil - men jag har redan citerat in att de som bor på orten och som känner till litauernas bil har beskrivit den i identiska termer gällande både färg och form. Den är uppenbart svårbeskriven och som jag sa: Synd att han inte körde runt i en liten bubbla som Ted Bundy. Då hade du inte behövt vara så fixerad vid bilen.
Vem har gjort det?
Tänker du möjligen på GJ som är den som skulle ha passerat ladan mellan 18.30--19.00 och först angav att han trodde det var "arrendators" bil?

Kör han en likadan som bröderna?

Jag måste säga att beskrivningen av denna bil skiftar en del mellan både vittnen och i vittnens egna utsagor från gång till annan ...
2015-11-17, 16:10
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Synd för dom anhöriga till Lisa Holm att balten inte är man nog att erkänna vad han har ställt till med.
på grund av det så kommer det alltid finnas människor som tror att han är oskyldig.

Låt han sitta på Hall och ruttna bort.
2015-11-17, 16:14
Medlem
Citat:
Man kan vara fullständigt övertygad om att det är rätt person som är dömd, säger målsägandebiträdet Tore Brandtler.

Citat:
Vad betyder det för familjen att Nerijus Bilevicius trots allt inte kommit med ett erkännande?
– Hade de fått det hade de fått en del i sorgearbetet och kunnat förstå vad som egentligen hänt. Nu blir det gissningar. Samtidigt kan man vara fullkomligt övertygad om att det är rätt person som är dömd. Bevisningen är så övertygande.

http://www.expressen.se/gt/advokaten-lisas-familj-har-varit-stark/
2015-11-17, 16:20
Medlem
xaniixs avatar
livstidsfängelse är runt 20 år i Sverige va? Sen om han sköter sig så bruka dom dra av några år. Så han lär väl komma ut om sisådär 12-15 år?
2015-11-17, 16:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vem har gjort det?
Tänker du möjligen på GJ som är den som skulle ha passerat ladan mellan 18.30--19.00 och först angav att han trodde det var "arrendators" bil?
Kör han en likadan som bröderna?
Jag måste säga att beskrivningen av denna bil skiftar en del mellan både vittnen och i vittnens egna utsagor från gång till annan ...
Jag menar exakt det jag skriver. TR har givetvis fördjupat sig i mordet och NB snarare än Adriana.
Jag har däremot granskat vad personer säger om "litauernas bil" som en jämförelse - dvs personer som är från orten, känner till bilen och det framkom följande:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-11-17, 16:23
Medlem
Grandiosos avatar
Krönika av Britta Svensson:

Kommer bli svårt för Nerijus i fängelset

Citat:
Det kommer att bli svårt för Nerijus Bilevicius i fängelset.

Det han gjorde mot Lisa Holm trotsar all beskrivning i sin brutalitet.

Jag har svårt att tro att ens förhärdade brottslingar kan acceptera det.
Citat:
Åklagaren sa i sin slutplädering att han antog att Bilevicius onanerat i lampkupan för att inte lämna några spår precis vid mordplatsen.

För detta mördades alltså en helt oskyldig "ung flicka, i princip ett barn", med lagmannens ord. Mördaren har orsakat livslång sorg för anhöriga och andra närstående. Traumatiska upplevelser för poliser och andra som i sina yrken måste hantera följderna av dådet. Miljontals kronor i kostnader för samhället för polisutredning och rättegång.

Den armé av goda människor som letade efter Lisa Holm i dagar, som tipsade polisen, som erinrade sig saker de sett som till slut blev en del av bevisningen, som hittade kroppen, som utredde, som förhörde, som vände på varje sten, som fick ihop ett vattentätt åtal, som satt i fem dagar och hörde allt som tagits fram, som skrev ihop en dom om livstids fängelse som kommer att hålla även i hovrätten, alla dessa kan inte ändra på det som hänt.

Nerijus Bilevicius hade tillräckligt länge all makt som krävdes. Han gjorde alla goda människor hjälplösa.
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/kommer-bli-svart-for-nerijus-i-fangelset/
2015-11-17, 16:24
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Han blånekar alltså fortfarande ... efter fem månaders häktning. Det är det enda som får mig att tvivla på att det är NB som är GM.

Ingen som håller med?

Att han blåneka har inget med skuld eller oskuld att göra.
Ulf Ohlson hade inga problem att neka under både häktning och hela tiden han satt i fängelse.
Han erkände ALDRIG.
2015-11-17, 16:24
Medlem
Är det bara jag som reagerar över skadestånden. Har familjen inte velat begära mer, eller brukar de vara så låga. Känns lite skevt att advokaten får arvode på närmare 850k, medans familjen får 50k vardera. Sen kan jag tycka att 850k för advokaten också låter sjukt iofs, får de mer för att det är ett känt fall, eller är ersättningarna så höga?
2015-11-17, 16:28
Medlem
Läser att det finns tvivlare fortfarande. Vad ska det till för att inse att det inte är möjligt att avge så stark teknisk bevisning utan att ha varit på platsen vid brotts tillfället ?
2015-11-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Håller med dig det mesta, men de sakkunniga verkade inte i rätten vara så klara med när kroppen kom till boden, inte heller om dödsögönblicket. Inte heller om det hur Lisa dog.
När kroppen kom till boden är mycket viktigt i det här fallet, därför det finns mycket som talar för att kroppen kom inte till boden den 7 juni när Lisa försvann, utan senare.
Vid en överklagan till Hovrätten om advokaten kan övertyga rätten att kroppen kom inte till boden den 7 juni utan betydligt senare kommer inte den här domen att stå sig.
Vid åtalet och domen har man inte vidrört när kroppen kom till boden, som kan ses som underligt eftersom det tog 5 dagar innan kroppen hittades i en bod på området, som är alldeles för lång tid med den insatsen som gjordes vid söket.
Bland annat kunde inte polisen hitta spår eller bevis att NB transporterat kroppen i sin bil från ladan till Martorp. Det är inget bevis men är inget negativt för NB vid en överklagan.
Senast redigerad av Fagro 2015-11-17 kl. 16:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in