2015-11-16, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
På jackan och på insidan av jeansknäppningen på Lisas byxor. Bl.a .
Jackan är ju en sak, men insidan på jeansens knäppning är kanske svårare att "skjuta bort". Då har jag missat den viktiga delen och får fundera om lite.
2015-11-16, 15:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har påtalat tidigt att jag tycker det! Som ett led i hans försvar.

Det måste utredas i första hand om Litauerns blånekande är ett resultat av juridisk rådgivning på rännstensnivå, där advokaten påstår att det är åklagaren som har bevisbördan. Denna inlåsning skedde utan att advokaten hade koll på hur bevisningen såg ut, och innan förundersökningen var klar som sen visade vad åklagaren hade att komma med.

I andra hand är blånekandet och Litauerns självbild ett tecken på att han har en allvarlig personlighetsstörning, eftersom brodern och frun har antytt han är en annan person än den han själv redogjort för, och helt annorlunda än vad omgivningen som AJ uppfattat, det indikerar Adrianas vittnesmål om. Det kan ju vara så tarvligt att det beror på advokatens missbedömning av juridiken, med tanke på det spektakel vi bevittnat.
En allvarlig personlighetsstörning utgör dock oftast inte någon allvarlig psykisk störning i lagens mening. Jag kan hålla med om att det är lite förvånande att han inte skickats på någon P7-undersökning, men det finns egentligen inga som helst tecken på att han skulle kunna bli kryssad. För att använda vardagsspråk är han naturligtvis knäpp, men inte galen.
2015-11-16, 15:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Tingsrätten måste fatta ett beslut utifrån den bevisning som finns. Har jag tolkat dig rätt att du inte har något att invända om de ger honom livstid för mordet?
Självklart måste de döma honom skyldig med de bevis som serverats dem. Annars vet de något som inte vi vet. Men därför behöver han inte vara skyldig.

Är han oskyldig så har han inte haft en chans. Då är han utsatt för ett grovt rättsövergrepp med bevisplantering. Mycket tyder tyvärr på bevisplantering.
2015-11-16, 15:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Självklart måste de döma honom skyldig med de bevis som serverats dem. Annars vet de något som inte vi vet. Men därför behöver han inte vara skyldig.

Är han oskyldig så har han inte haft en chans. Då är han utsatt för ett grovt rättsövergrepp med bevisplantering. Mycket tyder tyvärr på bevisplantering.

Nej ingenting faktiskt.
2015-11-16, 15:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Du har inte funderat på att polisanmäla Lars Johansson för att ha begått tjänstefel och på så sätt sett till att den riktiga GM kom undan?
Varför skulle jag göra det? Har någon riktat misstankar mot honom?
2015-11-16, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Sa inte brodern också att NB gett sig på sin tidigare fru så brodern fick gå emellan? Skulle vara intressant att någon gång få höra vad den kvinnan varit med om under sin tid med NB. Ett dåligt ölsinne, aggressionsproblem i kombination med sjuka sexuella fantasier slutade denna gång i mord på Lisa. Normal är han inte, men någon psykos kan han inte skylla på.

Helt riktigt....Jag hade en kompis en gång som hade Dåligt Ölsinne och hanskulle alltid slåss.
Men till slut gav han sig på fel person och fick ordentligt med stryk:

Jag har hela tiden misstänkt att GM varit något berusad, för en nykter normal person begår inte
så grova och fula brott.
Själv hoppas jag GM får lida fan framöver.
2015-11-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En allvarlig personlighetsstörning utgör dock oftast inte någon allvarlig psykisk störning i lagens mening. Jag kan hålla med om att det är lite förvånande att han inte skickats på någon P7-undersökning, men det finns egentligen inga som helst tecken på att han skulle kunna bli kryssad. För att använda vardagsspråk är han naturligtvis knäpp, men inte galen.

Det du skriver är säkert det resultat man kommit till, men det är viktigt att det inte kvarstår tvivel. Jag tycker bland alla tvivel man diskuterat och framfört så är detta ett tvivel som borde tas på allvar. Vi säger ju i dagligt tal att han måste ha varit galen, riktigt störd eller sinnessjuk för att begå detta illdåd. Därför borde det finnas en P7-undersökning som undanröjer alla spekulationer om han är knäpp eller galen i lagens mening.

Advokaten har ju i alla fall något handgripligt att jobba med om hon kan få till att klienten är frågandes just för att han tror så starkt på att han är oskyldig.

Det blev ju så fel med Mijailo Mijailović just för att det var ett så vansinnigt brott.
2015-11-16, 15:33
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varför skulle jag göra det? Har någon riktat misstankar mot honom?

Ja du och alla andra alternativteoretiker här.
Det är väl det ni vill få fram?

Du har ju dessutom viss erfarenhet av sådant förfarande.
2015-11-16, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det du skriver är säkert det resultat man kommit till, men det är viktigt att det inte kvarstår tvivel. Jag tycker bland alla tvivel man diskuterat och framfört så är detta ett tvivel som borde tas på allvar. Vi säger ju i dagligt tal att han måste ha varit galen, riktigt störd eller sinnessjuk för att begå detta illdåd. Därför borde det finnas en P7-undersökning som undanröjer alla spekulationer om han är knäpp eller galen i lagens mening.

Advokaten har ju i alla fall något handgripligt att jobba med om hon kan få till att klienten är frågandes just för att han tror så starkt på att han är oskyldig.

Det blev ju så fel med Mijailo Mijailović just för att det var ett så vansinnigt brott.

En P7-undersökning skulle verkligen behövas och även en större undersökning skull vara lämplig
i detta mål.
Att han nekar hela tiden kan bero på att han saknar sjukdoms insikt, vilket många psykopater lider av.
Har han också spritproblem bör man ta det också med i beräkning, att han kan bli arg och otrevlig
när han är berusad.
2015-11-16, 15:36
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jo det skulle man värkligen tycka.
Har du ont någonstans?
Håller verkligen inte med dig!
Nerijus säger själv att han är frisk och han visar inga som helst symptom på psykisk sjukdom under förhören. Han försöker inte ens spela psykiskt sjuk.
Att han är sjuk i huvudet med sin perversa läggning är en helt annat sak.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lägg ner ditt jävla trams - jag har lyssnat på JB under hela rättegång som expert på DNA/blod och det fungerar inte hur gärna du önskar att svamla bort det, din hysteriska fjolla.
Ja det här med blod och dna verkar vara svårt för vissa. Någon dåre föreslog för ett tag sen i tråden att dna inte finns i blod
Nerijus har avsatt sitt blod OCH dna på Lisas tillhörigheter! PUNKT!
2015-11-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fortsatt häktning är framför allt ett stupsäkert tecken på att domstolen inte har bestämt sig för att fria. Och har de inte bestämt sig för att fria fortfarande dagen innan dom ska meddelas, så har de bestämt sig för att fälla - i all synnerhet i ett sånt här fall, när det tar en inte obetydlig tid att skriva domen.

Att domstolen bestämt sig för att inte fria lär ju vara klart men frågan är vad/hur de kommer att döma; teoretiskt kan det väl bli så att NB fälls men också försätts på fri fot (om han tex bara döms för griftefrid så har han suttit av stora delar av strafftiden och får komma ut. Alltså teoretiskt.)?
2015-11-16, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
HD/TT: Domens dag i Lisa Holm-fallet

Borde inte brottets art nästan automatiskt skicka honom på RPU?

Här verkar ingen tagit initiativet, att IR inte intresserar sig för en RPU kan jag förstå. Hennes
klient påtalar ju att han ej haft med psykiatrin att göra, gissningsvis vill han nog heller inte ha med
den att göra för i så fall hade försvaret begärt en RPU. Försvaret följer sin klients vilja.

Att åklagaren inte vill ha en RPU kan jag också förstå, åklagare brukar nämligen inte alltid ta
initiativ till en RPU vid grova brott. Strängaste straff brukar istället vara deras
melodi vid tex mord. Vad gäller brott med lägre straffskala än vad tex mord ger
exempelvis pedofilibrott, våldtäkt, ekonomiska brott osv där inte livstid är ett alternativ brukar
åklagaren däremot lättare ha önskemål om en rättspsykiatrisk undersökning. Varför kan man
undra men det tror jag var och en kan gissa sig fram till själv. . .

Men med tanke på att både biträdet och åklagare i detta fall målat upp en motivbild med
hjälp av Niklas Långström att detta är ett mord med sexuella inslag. Ja borde man som åklagare absolut begära en RPU, det brukar nämligen så gott som alltid göras vid sexualmord.

Bilden som målats upp här i tråden av skribenter som diagnostiserat NB som en hungrig psykopatisk sexualsadist med personlighhetsstörningar och parafilier i massor är fåtöljdiagnoser ställda pga
ett allt för känslosamt engagemang, det kan jag ta (säger vi). Men att åklagaren målat upp en
bild där NB,s sexuella preferenser inte alls är normala och att mordet således bör vara av sexuell karaktär. Ja då förundras jag av en utebliven RPU. Hur många mord kan vi egentligen hitta
där en RPU inte gjorts på den misstänkte gärningsmannen vid just sexualmord? Inte allt för många!!

Vad jag kan se utifrån artikeln så kommer inte TR heller att ta initiativ till att en RPU blir gjord
och är det ingen som tar initiativet så blir det såhär. . i alla fall i TR.
Senast redigerad av LKVN 2015-11-16 kl. 15:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in