2015-11-16, 14:42
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har aldrig försvarat någon litauer och definitivt inte någon gm. Inse att litauern är svag och utlämnad, vare sig han är skyldig eller oskyldig. Vilka de andra svaga i samhället du skriver om är har jag ingen aning om. Du är säkert mindre missnöjd med hans advokat än vad jag är. Jag talade in ett meddelande på hennes tjänstetelefon att jag hade ett tips, men hon hörde aldrig av sig. Var inte det minsta intresserad.

Du har inte funderat på att polisanmäla Lars Johansson för att ha begått tjänstefel och på så sätt sett till att den riktiga GM kom undan?
2015-11-16, 14:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Jösses lugna ner dig mänska!
Varför tror du han nämner ett bråk som inte ledde till åtal om det inte innefattade misshandel? Varför fick polisen "avstyra", vad avstyrde de? Meningsskiljaktigheter kan man inte åtalas för, så varför då framhävda att det inte gick till åtal?
Detta bråket styrks av NB som berättar om misshandel och kort stubin yngre dagar. Exakta ordalydelsen eller sidhänvisning kan jag inte ge dig eftersom jag inte har FUP. Men du har ju läst den från pärm till pärm ett par gånger, och vid det här laget har du citerat hela FUP i kilometerlånga inlägg, så den sidan borde du ha i huvudet. Med tanke på din självutsedda FUP-expertis jämfört med alla ledande krim-personer i Sverige, så känner jag mig trygg med att du själv klarar av att leta reda på vart NB bekräftar detta.
Kommer inte svara dig något mer. Trött på dina hysteriska utspel. Är du i klimakteriet? (retorisk fråga).
Ju mer från gräddan av svensk expertis om tung bevisning och bra FU - ju mer idiotiska påståenden tycks det ramla in i tråden.

AB om aggressive NB som förskönar sig själv i personutredningen:
Citat:
Det oftast när han börjar bråka så att säga hon går ut i köket och hon brukar inte va med
honom. Och då så att säga då ser jag hon kommer in och slänger så kasta allt du vet då, då vet
jag han har ju drivit henne till gråt .
Citat:
Det kanske många gör men han förändras rejält.
Jag vet att om vi tar och dricker på lördag så somnar jag i min säng och då säger min brors
hustru till mig att han har haft föreläsning för henne halva natten men trakaserande innehåll.
Hon säger att jag har det bra som slipper honom. Förr var jag rädd för honom när han drack.
Om vi gick ut fulla så var det jättemånga som fick stryk. Han letar anledningar för att starta
slagsmål.
Citat:
Är du rädd för Nerijus?
(nickar)
Vad är du rädd för?
Vi har haft ett tumult en gång och efter det undviker jag honom. Han hade druckit för mycket
och när orden kom igång… jag trodde att han skulle slå mig. Sedan dess jag försöker inte
blanda mig ihop med honom. På gamla tider…jag tog hans första hustru i beskydd och då
skiljdes de åt.
Har han varit våldsam mot sin förra hustru?
Ja
Är han dömd för det?
Jag tror inte det
Sista gången han drack skedde följande:
Citat:
Men nu var det mot Irina du sa att han hade puttat henne.
Ja det, det har vart … det har vart typ så att säga när han tar och puttar med axel när han sitter
bredvid eller med armbåge men då var det när han är full. Och då så att säga då skiljer ju han
inte på slag då slår han på, på en riktig karl .
Slår han mot henne som på en riktig karl?
Ja du vet till exempel om Irina har sagt det vad han inte gillar då klipper han till så här på
knät så att säga men där.
Irina:
Citat:
Har, har han någon gång slagit dig?
Eh det var en gång när han lyfte sin arm för att slå mig men då sa jag om du bara gör det en
gång då får du aldrig se mig mer
Mmm, slog han dig då?
Försökte, jag gjorde så här, jag stoppade honom
2015-11-16, 14:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jaha och vad i mitt inlägg är det då som inte stämmer ?
Exakt allt:
1. Ditt FÖRMINSKADE av DNA bevisningen som EXPERTISERNA säger har TYNGD.
2. Att blod inte kan planteras på det sätt som du inbillar dig.
2015-11-16, 14:50
Medlem
Nu har ja inte lusläst nån Fup och mer bara följt det lite till och från på nyheterna.
Men vad jag förstått det som finns det inga solklara bevis som knyter han till själva gärningen och flera andra saker (ni som är djupt insatta i Fup kan rätta mig om jag har fel) och väldigt mycket av åklagarens grund är mer indicier och hypoteser om hur denne tycker det ska ha gått till.
Jag tror personligen att tingsrätten kommer döma mannen till livstid/mord, Hovrätten/HD kommer sen fria mannen pga "utom rimlig tvivel" termen typ när det gäller bevisen.
2015-11-16, 14:53
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashing-king
Nu har ja inte lusläst nån Fup och mer bara följt det lite till och från på nyheterna.
Men vad jag förstått det som finns det inga solklara bevis som knyter han till själva gärningen och flera andra saker (ni som är djupt insatta i Fup kan rätta mig om jag har fel) och väldigt mycket av åklagarens grund är mer indicier och hypoteser om hur denne tycker det ska ha gått till.
Jag tror personligen att tingsrätten kommer döma mannen till livstid/mord, Hovrätten/HD kommer sen fria mannen pga "utom rimlig tvivel" termen typ när det gäller bevisen.
Han är bunden till gärning på så sätt att hans blod finns på Lisa. Det kan under inga som helst omständigheter ha placerats på henne annat än under det att gärningen mot Lisa pågick.
2015-11-16, 14:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag säger inte emot dig men det faktum att NB sitter häktad; har inte det mest att göra med att man på rättegångens sista dag fortfarande inte vet vad domen kommer att bli? Att man håller honom häktad så att han inte kan fly till Paraguay ifall det blir fällande dom?

Det som brukar hända är att domstolen bestämmer sig snabbt för "skall vi sätta dit honom, eller skall han frias". Är det då så att det lutar mot ett friande, så har man förstås ingen anledning att hålla karlen häktad längre.

Därför brukar man säga att fortsatt häktning är ett tecken på att domstolen kommer att fälla.
2015-11-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Han är bunden till gärning på så sätt att hans blod finns på Lisa. Det kan under inga som helst omständigheter ha placerats på henne annat än under det att gärningen mot Lisa pågick.
Den delen har jag nog missat, har däremot hört om allt med DNA på rep, blod på rör etc.
Vart på kroppen/kläderna hittade man blodet?
Inte tekniskt möjligt att blodet kan ha kommit på henne från något annat?, typ att hon gått emot nått där hans blod funnits på. Eller har NFC uteslutit det helt?
2015-11-16, 15:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag säger inte emot dig men det faktum att NB sitter häktad; har inte det mest att göra med att man på rättegångens sista dag fortfarande inte vet vad domen kommer att bli? Att man håller honom häktad så att han inte kan fly till Paraguay ifall det blir fällande dom?
Nej. Man får inte hålla någon frihetsberövad utan grund. Så fort som rätten har klart för sig att han kommer att frikännas ska han släppas.
2015-11-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
HD/TT: Domens dag i Lisa Holm-fallet

Borde inte brottets art nästan automatiskt skicka honom på RPU?

Jag har påtalat tidigt att jag tycker det! Som ett led i hans försvar.

Det måste utredas i första hand om Litauerns blånekande är ett resultat av juridisk rådgivning på rännstensnivå, där advokaten påstår att det är åklagaren som har bevisbördan. Denna inlåsning skedde utan att advokaten hade koll på hur bevisningen såg ut, och innan förundersökningen var klar som sen visade vad åklagaren hade att komma med.

I andra hand är blånekandet och Litauerns självbild ett tecken på att han har en allvarlig personlighetsstörning, eftersom brodern och frun har antytt han är en annan person än den han själv redogjort för, och helt annorlunda än vad omgivningen som AJ uppfattat, det indikerar Adrianas vittnesmål om. Det kan ju vara så tarvligt att det beror på advokatens missbedömning av juridiken, med tanke på det spektakel vi bevittnat.

Som advokat borde Inger Rönnbäck har undrat över blånekandet/förnekelsen efter att ha tolkat styrkan i bevisningen. För en normal funtat advokat hade Litauerns beteende varit ett tillfälle att få till ett försvar. Typ att klienten har vanföreställningar och kanske en psykisk rubbning där han måste ha fått en blackout. Underlåtenheten att agera garanterar klienten livstids fängelse!

Ur rättssäkerhetssynpunkt var det en tabbe att inte undersöka innan huvudförhandlingen vad det var för filur som begått detta illdåd. Och att inte stänga av den ventilen som detta kan bli för Litauern är ett oförlåtligt förbiseende av alla.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-11-16 kl. 15:04.
2015-11-16, 15:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det som brukar hända är att domstolen bestämmer sig snabbt för "skall vi sätta dit honom, eller skall han frias". Är det då så att det lutar mot ett friande, så har man förstås ingen anledning att hålla karlen häktad längre.

Därför brukar man säga att fortsatt häktning är ett tecken på att domstolen kommer att fälla.
Fortsatt häktning är framför allt ett stupsäkert tecken på att domstolen inte har bestämt sig för att fria. Och har de inte bestämt sig för att fria fortfarande dagen innan dom ska meddelas, så har de bestämt sig för att fälla - i all synnerhet i ett sånt här fall, när det tar en inte obetydlig tid att skriva domen.
2015-11-16, 15:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashing-king
Den delen har jag nog missat, har däremot hört om allt med DNA på rep, blod på rör etc.
Vart på kroppen/kläderna hittade man blodet?
Inte tekniskt möjligt att blodet kan ha kommit på henne från något annat?, typ att hon gått emot nått där hans blod funnits på. Eller har NFC uteslutit det helt?
På jackan och på insidan av jeansknäppningen på Lisas byxor. Bl.a .
2015-11-16, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Varför då? Man måste skilja på psykoser och andra tillstånd som kan innebära att vård behövs istället för fängelse och andra tokstollar. En sadistisk psykopat som mördar på vidrigt sätt hamnar i fängelse.

Enligt NB,s brors utsaga så blir NB arg och ska slåss när NB är berusad.
Det är då en person med dåligt ölsinne.
Och han kanske var något berusad, vilket jag misstänker när han överföll och dödade Lisa.
Att han skulle ha stått och onanerat tillsammas med någon annan GM är helt uteslutet.
NB är ensam GM

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in