2015-11-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Min hypotes är inte att det var någon viss gm utan att polisen mycket snabbt bestämde sig för att det var NB som var deras man och att en stor del av arbetet gick ut på att sätta dit just honom. Och därav så pekar allt på NB, vilket nästan är sant.

Det skulle krävas ganska mycket att locka Lisa tvärs över vägen och in i en lada. Vad en medelålders gästarbetare med dåliga tänder inte skulle ha klarat, kanske en yngre och spännande bekant skulle ha kunnat: "Lisa, kom ska jag visa dig något!"

Om polisen inte alls intresserade sig för kafeteriagästen så bevisar det att de varit enögda från allra första början.

Det finns en anledning till att polisen bestämde sig snabbt. Du har missuppfattar det mesta, och nu ska jag hjälpa dig!

Det var ett enkelt fall från början när de alla som sökte efter Lisa började få upp spår, och folk började höras.

Det är du som inte fattar vad saken handlar om och vad som krävs för att få en person fälld i domstol.

Det är enkelt: Den bevisning som finns och som binder Litauern till Lisa räcker för att få honom fälld oavsett om han är skyldig eller ej, och oavsett om det finns fler okända personer som är inblandade.

Att inte fatta det är att inte förstå något alls om någonting!

Det är där Litauern och hans advokat gör samma tankefel som du, när de inte utgår från de fakta som polis och åklagare presenterar, och ger oss alla en förklaring till hur det kan finnas så mycket spår efter Litauern som binder honom till Lisas döda kropp.

De detaljer du efterfrågar är viktiga, men inte avgörande för en fällande dom. Gärningen som Litauern är åtalad för är mord och det ger livstid oavsett om det sker genom strypning, hängning eller kvävnig, och oavsett om det sker i en lada, i en byggbod eller någon annanstans.

Det kan enligt dig och olika foliehattar finnas andra scenarier, och du kan ha rätt, men det spelar ingen roll där det räknas: i tingsrätten. Bevisningen som DNA i kombination med rättsintyg och sakkunnigutlåtande från "expert" som utfört obduktionen lämnar inte fältet öppet för alternativa åsikter. Den som står högst upp i den hierarkiska rangordningen "experter" emellan är den som domstolen tror på och inte pensionerade poliser eller dubiösa personer som säljer sakkunnigutlåtanden som går ut på att de har synpunkter på andras utlåtanden.

Det man måste acceptera nu och arbeta utifrån är; att om något fel begåtts så kan det inte styrkas på något sätt! Det borde Rönnbäck veta som före detta åklagare!

Ibland har okunniga personer eller idioter rätt, men de får inte rätt. Och det ska advokaten Rönnbäck veta när hon åtar sig ett uppdrag, och inte luta sig mot inkallade "vittnen" och "experter" som hon borde veta ingen domstol tar notis till. De enda som imponeras är folk som dig, men det har ingen betydelse för hur domstolen väger in "bevisen" när de ska döma i målet.

Det är klart att vi alla söker efter sanningen, men det är bara Litauern som vet sanningen om vad som skedde och hur han tänkte. Jag och alla andra som förstått saken, skulle faktiskt vilja veta varför Litauern har så mycket "otur", för det är det saken handlar om, och inte det du, advokaten Rönnbäck och alla foliehattar spekulerar om! Det är just påpekandet som Advokaten Brandtler gjorde om Litauerns "otur" som imponerade på oss alla, för svårare än så är det inte.
2015-11-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Förklaringen NB borde ha gett men inte ger och som många efterfrågar.

Kan en kvinna gör så här? Inte, läst då nedan länk och dess text.

The Fantasy Life Of The Female Multiple Murderer
http://crimeshots.com/BTKProfile.html

Kan ha mött Lisa på morgonen
Kan ha haft tillgång till Arnes Honda CRV
eller tillgång till deras bil mellan 18:00 - 19:00
Var den som tjatade ut NB på jobbet
DNA finns på Lisas trosor
Ville tvätta NB:s kläder
Skämtar om att NB är GM
Kan ljuga i förhör
Likgiltig inför sin mans öde
Spelar "League of Angels"
Kan vara hon som "gillat" med sin mans profil
Ser på porr med sin man
Får för lite sexuell uppmärksamhet
Är isolerad och känner sig nog maktlös och utnyttjad
Lämnat sin son
etc

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
På morgonen på väg till Arnes fru ser IB Lisa, hon kanske hälsar men tänker inte mer på det men hon kanske vet att hon jobbar på kafeét. Under förmiddagen tänker hon på sin man som ligger och sover och som gnällt på henne kvällen innan. Hon känner sig maktlös, isolerad och oälskad. Hennes man vill inte älska och hon saknar närhet och sitt barn.

Hon får höra av Arnes fru om "polacken" med den ljusa bilen som stoppat Adriana. Hon tror genast att det är hennes man och svartsjukan tänds omedelbart. Hon kommer hem igen och hennes man vaknar. Hon påminner NB att GJ bett om att sätta dit fösterblecket. NB åker iväg och påbörjar jobbet. Han kommer hem och åker igen och det tar konstig lång tid tycker IB och svartsjukan blossar åter upp. Kanske han försöker träffa någon av tjejerna på kaffét? Båda bröderna hade ju sagt att dom är hemskt fina. Bilden av Lisa på morgonen på mopeden dyker genast upp.

NB kommer hem vid sextiden. Han säger något som ännu mer upprör IB, röker och går in och lägger sig på sängen. IB undrar tyst varför han var så dammig om kläderna och svartsjukan växer. Klockan är 18:30 och den där flickan har fortfarande inte åkt förbi med mopeden, dom stänger ju kl 18:00. Nu tar hon bilen till kaffét, hon måste få veta.

Väl där ser hon att det är stängt och det visste hon men hon forsätter ändå fram till den norra parkeringen. Där ser hon Lisa och hon funderar vad hon gör här så sent, kaféet är ju stängt och klockan är 18:26. Lisa pysslar på med hjälm och kläder. IB börjar bli galen av svartsjuka, varför rättar flickan till kläderna, vad har hon i påsen. Hon kör fram till Lisa kliver ut.

IB ställer en oförstående Lisa mot väggen och frågar ut henne om sin man och om dom gjort något tillsammans. IB kanske gör detta på svenska, hon kanske kan bättre än vad många vet efter alla fikastunder med Arnes fru. Lisa förklarar att inget hänt och att hon bara är lite sen för hon har skickat sms och kollat mobilen. IB sänker garden och börjar ursäkta sig. Lisa ringer sin far ifall att det skulle bli bråk igen.
IB säger kanske till slut. "Du vet hur män är man blir orolig ibland". Lisa svarar " ...det är klart ...

IB går tillbaka till bilen men hör Lisa muttra "galna jävla kärring". IB ser rött ...
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Ja resten vet vi lite om och jag har även skrivit om det. Svartsjukan övergår till galet raseri och stackars Lisa får ta emot allt denna söndag. IB ville hämmnas allt.

Jag vet inte hur stark IB är, om hon skulle klara av att strypa Lisa eller bära henne till ladan men hon kanske hotade med kniven som låg där i sidofacket. Fler handskar som tillhörde NB kanske hon hittade i bilen, kanske hon tog plashandskar från soptunnan i slakteridelen.

Hon gjorde ett misstag och förmodligen på Martorp. Hon lämnade DNA på lisas trosor då hon inte orkade få in henne riktigt i skåpet. Det var IB som ville tvätta NB kläder och naturligtvis sina egna. Tvivel och misstanke sådde hon dagen efter hos AB som sen blev orolig och rädd.

Det är en tänkbar förklaring och ger det inte tillsammans med övrig jag skrivit rimmligt tvivel att NB begått mordet? Alla tre i den litauiska familjen kan ha begått detta mord för ingen verkar ha haft riktig koll på vad den andre gjorde under denna timme. Jag tror inte NB kommer att dra till med en sådan historia mot sin fru eller någon annan så det blir nog livstid för honom, åtminstone i tingsrätt.

#develi har kanske lite rätt om hybris. När hjärnan får snurr har jag svårt att få stopp men nu är jag som tur är färdig och ni slipper mig på ett tag.

IB kanske har gjort det och NB gömt kroppen?
Han staller upp för alla, tar hand om sin lillebror.
Tar kanske också hand om sin fru.
2015-11-09, 11:27
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag förstår givetvis att alla vill ha en så komplett "storyline" som möjligt i detta, men sakligt sett är det inte nödvändigt. Även en fragmentarisk historia räcker för att bevisa brott, när fragmenten är så stabilt bevisade som i det här fallet.

De riktigt starka bevisen handlar om DNA-spår, som kraftullt och unikt visar på NB och att NB haft med LH att göra. Sedan finns stödbevisning runt det här som sammantaget visar att det finns stor sannolikhet (bortom rimligt tvivel, tror ju jag att domen kommer att påvisa) att det är NB som är gärningsmannen.

Men (i just detta): En uppgift från familjen om att "Lisa hade inte låtit sig luras särskilt enkelt" behöver inte vederläggas med hypoteser om våld eller hot. Litet skicklig och anpassad social manipulation räcker bra, men det är alltså inte nödvändigt att ha en hypotes om detta, överhuvud taget, eftersom det finns så stark bevisning som visar på LH:s närvaro i ladan (DNA, örhängen, hårstrå etc) samt NB:s närvaro i samma lada, med samstämmighet i bland annat stryprepet.

Hade detta inte funnits hade givetvis alla möjliga diskussioner om vad som kunde hänt, vem, vilka, när och annat sådant varit fullt befogade, men om en alternativ historia skall vävas in ii det som är fastslaget som fakta blir den tämligen utspejsad, för att inte säga osannolik.

Att NB är skyldig och kommer att dömas har jag varit övertygad om sedan lillebror släpptes.
Vad som exakt hände vid Cafét mellan Lisa och NB i inledningen av brottet tror jag att vi aldrig kommer att få veta.
NB kommer fortsätta att förneka mordet pga skammen, så det är nog bara att fortsätta med att gissa vad som hände.
2015-11-09, 11:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag håller med och brottas med att förstå hur NB skulle kunnat få in henne frivilligt i ladan. Utlänning, 35-åring, skitig, illaluktande och med dåliga tänder, 17 åriga flickor springer nog för mindre.

Dessutom borde hon ha haft hörlurar och musik på då hon satt nyckeln i tändingslåset. Hon stog troligen också med ryggen mot ladan beredd att åka. Allt tyder på att kontakten och senare överfallet skedde vid mopeden. Om inte så är det troligt som du säger, någon hon kan vara intresserad av eller kanske en kvinna som ser ofarlig ut.

Det kan också tänkas att hon helt enkelt blev nyfiken på vad dom höll på med där inne i ladan och helt enkelt gick dit frivillig och tittade sig omkring. Ville hon inte bli bonde? Det är alltid spännande med stora nya platser för en 17-åring. Det kanske var någon där och pumpade ur brunnen, kanske någon trodde att det var en tjuv som rekade och tog lagen i egna händer.
Lisas lärare i svenska, som bor i Blomberg, sa i förhör att hon kunde föreställa sig att Lisa skulle kunna lägga sig i om hon såg något misstänkt. Men att hon ensam eller i sällskap med en främling skulle gå in i ladan tror jag inte på.
Sven Pilfalk berättar att han och hans fru åkte från Källby hållet mot hemmet på Hällekis säteri. Sven säger att han hade en bil framför sig som körde sakta. De passerar cafét vid Blombacka någon gång mellan 18.45 – 18.55. Då de är i höjd med cafét så observerar han en bil i ögonvrån. Bilen står på caféts norra gavel och som han upplever det är på väg att köra ut från parkeringsplatsen. Han vet inte åt vilket håll den körde men tror inte att den körde norrut eftersom den borde kommit ikapp honom då. Han säger att bilen såg "Japansk" ut den var kantig och avhuggen där bak. Färgen var ljust blå eller grå. Bilen var något äldre. (FUP 329)

Har du funderat något mer på vad det var för bil du såg utanför caféet i Blomberg den 7 juni?
Sven uppger att han funderat en del och fortfarande är inne på att det är en japansk bil av äldre modell. Sven har letat på nätet efter bilmodeller som kan överensstämma med bilen han såg. Han har hittat en Toyota Corolla, 80-tals modell, fyrdörrars, kombiaktig och kantig i modellen som han tycker överensstämmer med vad han såg.

Du uppgav i tidigare förhör att bilen var ljust blå eller grå stämmer det?
Han uppger att det stämmer vad han uppgett i tidigare förhör.

Hur säker är du på tiden då du passerar caféet?
Sven är säker på att tiden var någonstans mellan 18.50–18.55 då han passerar caféet. Han kom hem till sin bostad strax efter kl. 19.00 i Hällekis.

Såg du några personer utanför caféet? Är det något mer du vill berätta för polisen?
Han såg inga personer och han vet ej om det ens satt någon i bilen han såg. Sven hade fordon framför sig på vägen och var mer koncentrerad på dem. Han uppger att han vet vilken bil de misstänkta kör och att det inte var den bilen han såg utanför caféet.

Vad har de misstänkta för bil?
Det är något bussliknande.

Hur vet du det?
Sven uppger att han bor i Hällekis och ofta åker förbi Blomberg. Han har sett de misstänkta och deras bil då de arbetat i ladugården vid caféet samt renoverat ett hus i närheten av caféet. (FUP 330)
Denna bil skulle ha kunnat tillhöra mannen som en halvtimme innan stod utanför ladan, men polisen var bara intresserad av informationer om den misstänktes bil.
Senast redigerad av iesho 2015-11-09 kl. 11:46.
2015-11-09, 11:31
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
DNA-spår på bar kropp är inget måste. En sjuk sexualsadist vill ju inte känna "närhet" utan beskådar sitt "verk" lite på avstånd för att känna den totala dominansen och kontrollen. Är sig själv han "tar på" i det läget, för att tillfredsställa sig själv och just då har han inga handskar.
Handskarna använder han väl vid "grovjobbet" i tron att inte avsätta spår så det är inget konstigt att det inte finns fingeravtryck, DNA-spår på tejp osv. Att det inte finns spår i bilen är ju inte svårare att förklara än att han använt sig av plast runt LH när han fraktat henne. Lägg märke till hur skitigt och rörigt det ser ut i hans bil, förutom i bagaget där det ser rent, fint och välstädat ut.

Angående att han skulle uppvisa ett beteende som en oskyldig skulle ha gjort så håller jag inte alls med om det. Tvärtom, han vaggar fram och tillbaka, ser ut att försöka tränga inne och tillbaka den sanning han bär på om mordet. Han såg också tämligen oberörd ut när bilder av mördade LH visades och han har mestadels bara suttit och vaggat, tittat ner i bordet och endast visat känslor när han själv känt sig väldigt trängd, när han tyckt synd om sig själv.

Jag tror att NB bör ha haft handskar på sig under delar av förloppet. Han kan ha haft t-shirt eller uppdragna ärmar. Gissar att hans blod inte är från händerna utan från handleden eller underarm.
2015-11-09, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
........
Det man måste acceptera nu och arbeta utifrån är; att om något fel begåtts så kan det inte styrkas på något sätt! Det borde Rönnbäck veta som före detta åklagare!

Ibland har okunniga personer eller idioter rätt, men de får inte rätt. Och det ska advokaten Rönnbäck veta när hon åtar sig ett uppdrag, och inte luta sig mot inkallade "vittnen" och "experter" som hon borde veta ingen domstol tar notis till. De enda som imponeras är folk som dig, men det har ingen betydelse för hur domstolen väger in "bevisen" när de ska döma i målet.

Det är klart att vi alla söker efter sanningen, men det är bara Litauern som vet sanningen om vad som skedde och hur han tänkte. Jag och alla andra som förstått saken, skulle faktiskt vilja veta varför Litauern har så mycket "otur", för det är det saken handlar om, och inte det du, advokaten Rönnbäck och alla foliehattar spekulerar om! Det är just påpekandet som Advokaten Brandtler gjorde om Litauerns "otur" som imponerade på oss alla, för svårare än så är det inte.

Alldeles riktigt, mycket bra inlägg, speciellt sista stycket är mycket bra reflektioner över den stackars litauerns maximala "otur" - vill skriva ett stort YES
Senast redigerad av blackmolly123 2015-11-09 kl. 11:44.
2015-11-09, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag tror att NB bör ha haft handskar på sig under delar av förloppet. Han kan ha haft t-shirt eller uppdragna ärmar. Gissar att hans blod inte är från händerna utan från handleden eller underarm.

Det tror jag också, att blodet är från handled eller underarm, d.v.s det som ej täcks av handsken. Han hade ju flera hudavskrapningsskador som kan ha avsatt blod, enligt rättsintyget.
2015-11-09, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Lisas lärare i svenska, som bor i Blomberg, sa i förhör att hon kunde föreställa sig att Lisa skulle kunna lägga sig i om hon såg något misstänkt. Men att hon ensam eller i sällskap med en främling skulle gå in i ladan tror jag inte på.
Sven Pilfalk berättar att han och hans fru åkte från Källby hållet mot hemmet på Hällekis säteri. Sven säger att han hade en bil framför sig som körde sakta. De passerar cafét vid Blombacka någon gång mellan 18.45 – 18.55. Då de är i höjd med cafét så observerar han en bil i ögonvrån. Bilen står på caféts norra gavel och som han upplever det är på väg att köra ut från parkeringsplatsen. Han vet inte åt vilket håll den körde men tror inte att den körde norrut eftersom den borde kommit ikapp honom då. Han säger att bilen såg "Japansk" ut den var kantig och avhuggen där bak. Färgen var ljust blå eller grå. Bilen var något äldre. (FUP 329)

Har du funderat något mer på vad det var för bil du såg utanför caféet i Blomberg den 7 juni?
Sven uppger att han funderat en del och fortfarande är inne på att det är en japansk bil av äldre modell. Sven har letat på nätet efter bilmodeller som kan överensstämma med bilen han såg. Han har hittat en Toyota Corolla, 80-tals modell, fyrdörrars, kombiaktig och kantig i modellen som han tycker överensstämmer med vad han såg.

Du uppgav i tidigare förhör att bilen var ljust blå eller grå stämmer det?
Han uppger att det stämmer vad han uppgett i tidigare förhör.

Hur säker är du på tiden då du passerar caféet?
Sven är säker på att tiden var någonstans mellan 18.50–18.55 då han passerar caféet. Han kom hem till sin bostad strax efter kl. 19.00 i Hällekis.

Såg du några personer utanför caféet? Är det något mer du vill berätta för polisen?
Han såg inga personer och han vet ej om det ens satt någon i bilen han såg. Sven hade fordon framför sig på vägen och var mer koncentrerad på dem. Han uppger att han vet vilken bil de misstänkta kör och att det inte var den bilen han såg utanför caféet.

Vad har de misstänkta för bil?
Det är något bussliknande.

Hur vet du det?
Sven uppger att han bor i Hällekis och ofta åker förbi Blomberg. Han har sett de misstänkta och deras bil då de arbetat i ladugården vid caféet samt renoverat ett hus i närheten av caféet. (FUP 330)
Denna bil skulle ha kunnat tillhöra mannen som en halvtimme innan stod utanför ladan, men polisen var bara intresserad av informationer av den misstänktes bil.
Det är också andra vittnen som nämner en liten blå bil. En sager "turkosgrön", skulle kunna vara samma bil.
2015-11-09, 11:54
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Där tror jag att du har helt rätt, NB har haft handskar under större delen av brottet.
Han har tagit av dom vid några tillfällen.
NB har varit medveten om faran med DNA spår, att han ändå avsatte spår är slarv pga stress.
2015-11-09, 11:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det är också andra vittnen som nämner en liten blå bil. En sager "turkosgrön", skulle kunna vara samma bil.
Skulle vara intressant att hitta detta i FUP.

Det är lite svårt för normalbegåvade personer att hitta en alternativ mördare med hjälp av FUP, men i mina ögon har polisen gjort bort sig och det kan i varje fall jag utläsa av FUP. Hela totalförsvaret engagerade sig på ett tidigt stadium för att få honom fälld och ingen kommer någonsin att erkänna eventuella oegentligheter. NB har i nuläget ingen hjälp att få, även om han osannolikt nog inte skulle vara inblandad i mordet.
Senast redigerad av iesho 2015-11-09 kl. 12:00.
2015-11-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Alldeles riktigt, mycket bra inlägg, speciellt sista stycket är mycket bra reflektioner över den stackars litauerns maximala "otur" - vill skriva ett stort YES

Tack, jag har noterat att du tillhör kategorin folk som fattar. Det är svårt när man ska diskutera med de som inte fattar!

Man måste förenkla saken och inse att mord är det värsta brottet man kan begå mot en annan människa oavsett detaljerna. I detta fall blir det särskilt vidrigt för det är ett äckel som mördar en ung flicka för mördandet skull. Det är så avvikande från allt vad mänskligt beteende går ut på, och därför tror jag att våra foliehattar väljer att förneka fakta. Det handlar om deras egna obearbetade trauman och besvikelser, mer än om detta fall.

Ett mord som detta, går inte att förklara helt, men det betyder inte att det inte har skett. Det är intressant att följa diskussionen i tråden, för det visar att det finns många "vuxna" människor som inte kan tänka abstrakt. Diskussionen visar också hur folk tolkar sanningen och vad som krävs för att invagga trygghet i människor, när de förlorat fotfästet.

Det jag noterar är misstro, och det är en misstro som är så stark att det spelar ingen roll när saker görs rätt för det kan inte bli rätt när tilltron för rättsväsendet gått förlorat.

Det är en sak som borde ha en egen tråd för det är en märklig generalisering som pågår i tråden, där en felaktig dom eller ett orättvist beslut, de själva drabbats av, får människor att misstro allt som pågår inom rättsväsendet. Jag känner medlidande för dessa personer för det är olika besvikelser, eller rop på hjälp och en bottenlös förtvivlan bakom dessa förvirrade människor, som vill "hjälpa" mördare som Litauern.

Det är en missriktad godhet mot Litauern som bottnar i att de själva blivit drabbade av en orättvisa de inte kommer över. Det är en aspekt av detta brott som jag tycker är intressantare än en mördarlitauer!
2015-11-09, 12:02
Medlem
klurigklurings avatar
Åklagarens gärningsbeskrivning är inte hugget i sten. Det är en indiciekedja som delvis bygger på teknisk beskrivning. Vi är ett antal sanningssökare i tråden, bl.a. jag själv som skulle vilja veta vad Lisa egentligen har blivit utsatt för. Vi är inga konspiratörer, bara nyfikna. Avskrift (det går inte att kopiera texten) från FUP sida 476:

”…- två blånader med underhudsblödningar på baksidan av högra knäleden och underbenet
/…/ Utseendet av skadorna på högra benet visar att dessa orsakats av trubbigt våld.
Utseendet och lokaliseringen av skadorna tillåter ingen slutsats om hur och när skadorna har uppkommit.”

Det framgår ingenstans att Lisa hade en benskada före gärningen. Det är rimligt att anta att skadan uppkom i samband med mordet.

Vidare har jag reagerat på att man ser en tydlig smutsfläck på högra byxbenet på bilden på sidan 861. Motsvarande smuts finns inte på jeansen som satt utanpå adidasbyxan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in