Citat:
Ursprungligen postat av
Tamborino
Men med hjälp av en kökskniv (som hittas i NBs bil) mot Lisas hals, så följde hon med helt paralyserad av skräck.
Jag tror NB började med karttricket, men det fungerade inte så då fick det bli kniv.
Jag förstår givetvis att alla vill ha en så komplett "storyline" som möjligt i detta, men sakligt sett är det inte nödvändigt. Även en fragmentarisk historia räcker för att bevisa brott, när fragmenten är så stabilt bevisade som i det här fallet.
De riktigt starka bevisen handlar om DNA-spår, som kraftullt och unikt visar på NB och att NB haft med LH att göra. Sedan finns stödbevisning runt det här som sammantaget visar att det finns stor sannolikhet (bortom rimligt tvivel, tror ju jag att domen kommer att påvisa) att det är NB som är gärningsmannen.
Men (i just detta): En uppgift från familjen om att "Lisa hade inte låtit sig luras särskilt enkelt" behöver inte vederläggas med hypoteser om våld eller hot. Litet skicklig och anpassad social manipulation räcker bra, men det är alltså inte nödvändigt att ha en hypotes om detta, överhuvud taget, eftersom det finns så stark bevisning som visar på LH:s närvaro i ladan (DNA, örhängen, hårstrå etc) samt NB:s närvaro i samma lada, med samstämmighet i bland annat stryprepet.
Hade detta inte funnits hade givetvis alla möjliga diskussioner om vad som kunde hänt, vem, vilka, när och annat sådant varit fullt befogade, men om en alternativ historia skall vävas in ii det som är fastslaget som fakta blir den tämligen utspejsad, för att inte säga osannolik.