2015-11-03, 01:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Osäkerheten kring både exakt dödsorsak och verklig dödstidpunkt kommer att ge NB max griftefridsbrott som påföljd, nåt annat vore orimligt. Detta då i hovrätten, tänker jag mig. Mot sitt nekande, antagligen.

Osäkerhet är väl ändå att ta i? Utifrån en omfattande utredning och obduktion har man kommit fram till den mest sannolika dödsorsaken och en närapå exakt dödstidpunkt. Att L*sas kropp skulle ha blivit placerad i byssjan någon dag senare är mindre sannolikt, även om det inte kunde uteslutas.
2015-11-03, 01:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag reagerade oxå på det, men hon sa väl oxå nåt i stil med att det är så mkt eget DNA på huden, vilket gjorde att det inte var lätt att identifiera en liten mängd DNA från nån annan?
Förstår inte varför alla tänker i beröringsbanor eller med sex. Sex är bara en liten del av kontroll, och dessutom ganska långsam, nu ska du göra mina ritningar fitta. och det tar som bekant upp till 9 månader innan något sådant har skett.

Helt rent och naket utlämnad inför honom kan han vara mer sig själv, ett litet barn med öppen mun. inte fan vill han knulla, då hade han väl gjort det. han vill se dig ge allt du har. Så beröring och sådant är han nog inte så mycket för.

Han kommer av sig själv när du går och lämnar. Men tänker inte ens spruta inför dig, inte för din skull, utan han vill inte se att du förstår att han njuter av det, och därmed förlorar händelsens renhet - din nakna död. Han somnar gott med datorn på bröstet utan att ens ha satt tänderna i pizzan. Det är väl det mest klara. jag undrar mest vad han gjorde resten av natten och andra nätterna runt omkring detta.

En kannibal finsmakare skiter väl i grund och botten till stora delar av kroppen. han vill åt kontrollen sinnet och själen, kroppen dumpar han när nektariet har lämnat. Varför skulle platsen annars se ut som den gör? Han vill ha något unikt som du bara kan ge en gång. DNA behöver inte alls finnas där då. Det kan vara så mycket sublimare än så, öga mot öga bara för att se dig dö. Att han bajsar ned sig och kommer är nederlag för honom själv och kontrollförlust, för att det är så jävla skönt, annars hade han ju kunnat ta rätt på sin egna skit, men det gör han inte, för han skäms, inte för någon annan än sig själv så klart, men ändå.
2015-11-03, 01:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nerijus personlia bekräftar ingenting för dom har bara hans egna ord att gå på.
Det har inte gjorts några vidare undersökningar på honom i hans hemland och inte heller där han bott och arbetat förut i England.

Sid 1924 i fup finns personalian.

Det kanske har gjorts men inget har hittats. Jag tror han har kommit undan våldtäkt förut och trappade upp beteendet till mord denna gång.

Han har ju uppgett falskt namn vid fyllekörning i England, det visar lite om personligheten.

Jag känner inte till någon statistik på hur många % våldtäkter som klara upp/anmäls i Litauen men jag gissar ( kanske fördomsfullt) att siffran är låg.
2015-11-03, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det kanske har gjorts men inget har hittats. Jag tror han har kommit undan våldtäkt förut och trappade upp beteendet till mord denna gång.

Han har ju uppgett falskt namn vid fyllekörning i England, det visar lite om personligheten.

Jag känner inte till någon statistik på hur många % våldtäkter som klara upp/anmäls i Litauen men jag gissar ( kanske fördomsfullt) att siffran är låg.

Jag fick den uppfattningen att det var polisen själv som hade blandat ihop hans och kompisens namn eftersom han uppgett kompisens kontaktuppgifter som adress.

Exakt detta hände faktisk mitt ex en gång, HÄR i Sverige! Fast inte med fingeravtryck utan personnumret och namn/adressen.
2015-11-03, 01:51
Medlem
Förklaringen NB borde ha gett men inte ger och som många efterfrågar.

Kan en kvinna gör så här? Inte, läst då nedan länk och dess text.

The Fantasy Life Of The Female Multiple Murderer
http://crimeshots.com/BTKProfile.html

Kan ha mött Lisa på morgonen
Kan ha haft tillgång till Arnes Honda CRV
eller tillgång till deras bil mellan 18:00 - 19:00
Var den som tjatade ut NB på jobbet
DNA finns på Lisas trosor
Ville tvätta NB:s kläder
Skämtar om att NB är GM
Kan ljuga i förhör
Likgiltig inför sin mans öde
Spelar "League of Angels"
Kan vara hon som "gillat" med sin mans profil
Ser på porr med sin man
Får för lite sexuell uppmärksamhet
Är isolerad och känner sig nog maktlös och utnyttjad
Lämnat sin son
etc

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
På morgonen på väg till Arnes fru ser IB Lisa, hon kanske hälsar men tänker inte mer på det men hon kanske vet att hon jobbar på kafeét. Under förmiddagen tänker hon på sin man som ligger och sover och som gnällt på henne kvällen innan. Hon känner sig maktlös, isolerad och oälskad. Hennes man vill inte älska och hon saknar närhet och sitt barn.

Hon får höra av Arnes fru om "polacken" med den ljusa bilen som stoppat Adriana. Hon tror genast att det är hennes man och svartsjukan tänds omedelbart. Hon kommer hem igen och hennes man vaknar. Hon påminner NB att GJ bett om att sätta dit fösterblecket. NB åker iväg och påbörjar jobbet. Han kommer hem och åker igen och det tar konstig lång tid tycker IB och svartsjukan blossar åter upp. Kanske han försöker träffa någon av tjejerna på kaffét? Båda bröderna hade ju sagt att dom är hemskt fina. Bilden av Lisa på morgonen på mopeden dyker genast upp.

NB kommer hem vid sextiden. Han säger något som ännu mer upprör IB, röker och går in och lägger sig på sängen. IB undrar tyst varför han var så dammig om kläderna och svartsjukan växer. Klockan är 18:30 och den där flickan har fortfarande inte åkt förbi med mopeden, dom stänger ju kl 18:00. Nu tar hon bilen till kaffét, hon måste få veta.

Väl där ser hon att det är stängt och det visste hon men hon forsätter ändå fram till den norra parkeringen. Där ser hon Lisa och hon funderar vad hon gör här så sent, kaféet är ju stängt och klockan är 18:26. Lisa pysslar på med hjälm och kläder. IB börjar bli galen av svartsjuka, varför rättar flickan till kläderna, vad har hon i påsen. Hon kör fram till Lisa kliver ut.

IB ställer en oförstående Lisa mot väggen och frågar ut henne om sin man och om dom gjort något tillsammans. IB kanske gör detta på svenska, hon kanske kan bättre än vad många vet efter alla fikastunder med Arnes fru. Lisa förklarar att inget hänt och att hon bara är lite sen för hon har skickat sms och kollat mobilen. IB sänker garden och börjar ursäkta sig. Lisa ringer sin far ifall att det skulle bli bråk igen.
IB säger kanske till slut. "Du vet hur män är man blir orolig ibland". Lisa svarar " ...det är klart ...

IB går tillbaka till bilen men hör Lisa muttra "galna jävla kärring". IB ser rött ...

Ja resten vet vi lite om och jag har även skrivit om det. Svartsjukan övergår till galet raseri och stackars Lisa får ta emot allt denna söndag. IB ville hämmnas allt.

Jag vet inte hur stark IB är, om hon skulle klara av att strypa Lisa eller bära henne till ladan men hon kanske hotade med kniven som låg där i sidofacket. Fler handskar som tillhörde NB kanske hon hittade i bilen, kanske hon tog plashandskar från soptunnan i slakteridelen.

Hon gjorde ett misstag och förmodligen på Martorp. Hon lämnade DNA på lisas trosor då hon inte orkade få in henne riktigt i skåpet. Det var IB som ville tvätta NB kläder och naturligtvis sina egna. Tvivel och misstanke sådde hon dagen efter hos AB som sen blev orolig och rädd.

Det är en tänkbar förklaring och ger det inte tillsammans med övrig jag skrivit rimmligt tvivel att NB begått mordet? Alla tre i den litauiska familjen kan ha begått detta mord för ingen verkar ha haft riktig koll på vad den andre gjorde under denna timme. Jag tror inte NB kommer att dra till med en sådan historia mot sin fru eller någon annan så det blir nog livstid för honom, åtminstone i tingsrätt.

#develi har kanske lite rätt om hybris. När hjärnan får snurr har jag svårt att få stopp men nu är jag som tur är färdig och ni slipper mig på ett tag.
2015-11-03, 01:52
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgorPascking
Jag har läst denna tråd från dag 1. Jag har läst Fup;en 2 går. Jag har följt rättegången dag för dag i medias chattuppdateringar. Idag var jag på plats i Blomberg, Martorp och utanför Balternass f.d bostad.

Ja. Jag är besatt av detta.

1 inlägg från mig. BALTEN SKA IN PÅ LIVSTID.

Att gärningsmannen kan området som sin egen ficka är 10000 %. Småvägar, allt ser likadant ut. Byggnader, grusvägar, småvägar. Allt. Gärningsmannen vet exakt vilken väg som leder vart. Han chansar när han ser genom ladfönstret att en ensam tjej är kvar. Inte en bil, inte en människa. Han vet att på 16 sekunder är han henne upp i ryggen och tillbaka i ladan. Han Slår henne paralyserad och lyfter springer helt enkelt med henne i famnen över vägen.

Jag tror Balten är slugare, farligare och mer beräknande än vad han framstått som. Jag tror han valde ladan som plats för sina sjuka fantasier och mordet av den enkla anledningen att han visste att Dna toppning på människor i närheten skulle bli aktuellt. Han skulle helt enkelt klara att se polisen i ögonen och medge att hans Dna finns där och bli avförd pga just det. Han räknade kallt med att hans tidigare närvaro skulle räcka. Avföringshögen tror jag är i samband med händelsen. Antingen precis innan när han inser sitt läge eller efter....
Hans tidigare besudlingar av spermier tror jag han förträngt. Däremot har han sprutat i lampskärmen i samband med brottet.

När adrenalinet lagt sig, och han har en död kropp i sin närhet så slår paniken in. Kan vara någon bil som åker förbi, han hör människor, hundar... Något får Balten att börja handla irrationellt. Han plockar av henne plånbok, telefon mm...och På något sätt får han kroppen till Martorp ihop med hjälm och jacka. Han väljer vägen mellan åkrarna till Martorp, små grusvägar och slänger Lisas tillhörigheter ut från fönstret några meter in i det höga gräset i tron att ingen kommer hitta det på länge. Tillräckligt länge för att han ska hinna med båten till Litauen några veckor senare. Han inbillar sig att ingen kommer någonsin att titta bakom gården och slänger hjälm och jacka i rishögen, och bär in kroppen i Boden. Då hon är inrullad i något, plast, presenning, eller liknande så rullar han ut kroppen och mosar in den i skåpet. Raffsar ihop kläder mm som ligger i boden...och gömmer kroppen. ( måste haft handskar på sig då)
Plasten Lisa har legat i gömdes senare. Måndag eller Tisdag...den finns där nånstans i nån bod eller skjul...
Väl hemma pustar Balten ut och ber sin tjocka fru att tvätta hans kläder. Man blir ju skiten som fan av att byta ett fönsterbleck...

Låter ganska plausibelt! Speciellt att paniken slår till, det är nog precis vad som hände.
2015-11-03, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Förklaringen NB borde ha gett men inte ger och som många efterfrågar.

Kan en kvinna gör så här? Inte, läst då nedan länk och dess text.

The Fantasy Life Of The Female Multiple Murderer
http://crimeshots.com/BTKProfile.html

Kan ha mött Lisa på morgonen
Kan ha haft tillgång till Arnes Honda CRV
eller tillgång till deras bil mellan 18:00 - 19:00
Var den som tjatade ut NB på jobbet
DNA finns på Lisas trosor
Ville tvätta NB:s kläder
Skämtar om att NB är GM
Kan ljuga i förhör
Likgiltig inför sin mans öde
Spelar "League of Angels"
Kan vara hon som "gillat" med sin mans profil
Ser på porr med sin man
Får för lite sexuell uppmärksamhet
Är isolerad och känner sig nog maktlös och utnyttjad
Lämnat sin son
etc

På morgonen på väg till Arnes fru ser IB Lisa, hon kanske hälsar men tänker inte mer på det men hon kanske vet att hon jobbar på kafeét. Under förmiddagen tänker hon på sin man som ligger och sover och som gnällt på henne kvällen innan. Hon känner sig maktlös, isolerad och oälskad. Hennes man vill inte älska och hon saknar närhet och sitt barn.

Hon får höra av Arnes fru om "polacken" med den ljusa bilen som stoppat Adriana. Hon tror genast att det är hennes man och svartsjukan tänds omedelbart. Hon kommer hem igen och hennes man vaknar. Hon påminner NB att GJ bett om att sätta dit fösterblecket. NB åker iväg och påbörjar jobbet. Han kommer hem och åker igen och det tar konstig lång tid tycker IB och svartsjukan blossar åter upp. Kanske han försöker träffa någon av tjejerna på kaffét? Båda bröderna hade ju sagt att dom är hemskt fina. Bilden av Lisa på morgonen på mopeden dyker genast upp.

NB kommer hem vid sextiden. Han säger något som ännu mer upprör IB, röker och går in och lägger sig på sängen. IB undrar tyst varför han var så dammig om kläderna och svartsjukan växer. Klockan är 18:30 och den där flickan har fortfarande inte åkt förbi med mopeden, dom stänger ju kl 18:00. Nu tar hon bilen till kaffét, hon måste få veta.

Väl där ser hon att det är stängt och det visste hon men hon forsätter ändå fram till den norra parkeringen. Där ser hon Lisa och hon funderar vad hon gör här så sent, kaféet är ju stängt och klockan är 18:26. Lisa pysslar på med hjälm och kläder. IB börjar bli galen av svartsjuka, varför rättar flickan till kläderna, vad har hon i påsen. Hon kör fram till Lisa kliver ut.

IB ställer en oförstående Lisa mot väggen och frågar ut henne om sin man och om dom gjort något tillsammans. IB kanske gör detta på svenska, hon kanske kan bättre än vad många vet efter alla fikastunder med Arnes fru. Lisa förklarar att inget hänt och att hon bara är lite sen för hon har skickat sms och kollat mobilen. IB sänker garden och börjar ursäkta sig. Lisa ringer sin far ifall att det skulle bli bråk igen.
IB säger kanske till slut. "Du vet hur män är man blir orolig ibland". Lisa svarar " ...det är klart ...

IB går tillbaka till bilen men hör Lisa muttra "galna jävla kärring". IB ser rött ...

Ja resten vet vi lite om och jag har även skrivit om det. Svartsjukan övergår till galet raseri och stackars Lisa får ta emot allt denna söndag. IB ville hämmnas allt.

Jag vet inte hur stark IB är, om hon skulle klara av att strypa Lisa eller bära henne till ladan men hon kanske hotade med kniven som låg där i sidofacket. Fler handskar som tillhörde NB kanske hon hittade i bilen, kanske hon tog plashandskar från soptunnan i slakteridelen.

Hon gjorde ett misstag och förmodligen på Martorp. Hon lämnade DNA på lisas trosor då hon inte orkade få in henne riktigt i skåpet. Det var IB som ville tvätta NB kläder och naturligtvis sina egna. Tvivel och misstanke sådde hon dagen efter hos AB som sen blev orolig och rädd.

Det är en tänkbar förklaring och ger det inte tillsammans med övrig jag skrivit rimmligt tvivel att NB begått mordet? Alla tre i den litauiska familjen kan ha begått detta mord för ingen verkar ha haft riktig koll på vad den andre gjorde under denna timme. Jag tror inte NB kommer att dra till med en sådan historia mot sin fru eller någon annan så det blir nog livstid för honom, åtminstone i tingsrätt.

#develi har kanske lite rätt om hybris. När hjärnan får snurr har jag svårt att få stopp men nu är jag som tur är färdig och ni slipper mig på ett tag.

Det är bara *det att det finns* EN sak som kan göra att det här faller: IB har inget körkort! Kan hon ens köra bil? Polisen har frågat MGM detta och han sa att hon aldrig har kört hans bil.

Edit: text inom * * tillagt.
Senast redigerad av Alternativa 2015-11-03 kl. 02:01.
2015-11-03, 02:38
Bannlyst
Vem hittade kroppen i skåpet? Jag får intrycket av att det var någon anhörig som letade?

Pappan säger att han mötte mördarens blick, det låter som en efterhandskonstruktion, ett behov av att hitta en ond brottsling.

Rent allmänt verkar det inte finnas några bra bevis överhuvudtaget.
2015-11-03, 02:43
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Vem hittade kroppen i skåpet? Jag får intrycket av att det var någon anhörig som letade?

Pappan säger att han mötte mördarens blick, det låter som en efterhandskonstruktion, ett behov av att hitta en ond brottsling.

Rent allmänt verkar det inte finnas några bra bevis överhuvudtaget.
Du får väl läsa på lite. Det står i både Expressen och Aftonbladet. Läs en tidning!

"Därefter klev kriminalteknikern He***e A***ren, 47, som hittade Lisa Holm in i rättssalen. Då var de anhöriga tillbaka på sina platser.
Den erfarna kvinnan som gjorde fyndet har arbetat 20 år som polis och 10 år som kriminaltekniker. Tagen av situationen berättade hon ändå med fast röst om den fasansfulla upptäckten.
Här är länk med flera vittnesmål.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21691681.ab

Här har du en till länk med inspelning av förhöret med henne http://www.expressen.se/gt/helene-almgren-hittade-lisa-holm/
2015-11-03, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, han passar bra in på bilden av gärningsmannaprofilen, på mer än ett vis.
Britta Svensson Expressen;

Egentligen är det jäkligt läskigt, finns ju många seriemördare som ser ut som absolut vem som helst.
Många dömer som sagt människor efter utseende, och att man TROR att de är normala då de "ser ut" att leva normala liv. Farligt och läskigt, och här tror jag NB är just en sådan person. Folk tror inte detta om honom, han är ju så arbetsam, han verkar så, fill in the blanks.............Det går inte att döma en hund efter håren.

En liten bildlänk på sex seriemördare, som ser ut som en av oss.

http://www.ladda-upp.se/bilder/pgrlxztcykeml/
2015-11-03, 03:50
Bannlyst
Så ruggigt allt det här. Svårt för mig att förstå hur det kunde bli så här. Jag känner med de anhöriga och Lisa förstås.

Hoppas de åtalat rätt person nu.

Tydligen är läkarna inte ense om när Lisa dog?

Förhandlingarna inleds 09.00 nu på tisdagsmorgonen.
Senast redigerad av Tors-hammare 2015-11-03 kl. 03:52.
2015-11-03, 05:04
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskit
Rätta mig gärna om jag har fel, men släpper inte likstelheten inom cirka två dygn efter dödens inträffande? Om så är fallet är det nog troligare att hon placerats i skåpet därefteR.

I det här fallet så tror jag att utredningen har torrt på fötterna.

Likstelhet i all ära men det är flera "komponenter" involverade för en bedömning vad det gäller att kroppen skulle ha flyttats eller ej efter flickans död.

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=426&j=1

Citat:
Likfläckar, livores

När cirkulationen upphör sjunker blodet till kroppens tyngst belägna delar. Inga likfläckar där hudens blodkärl r komprimerade pga tryck utifrån, tex understödsytor och livrem. Stor interindividuell variation.

Syns ffa i nacke och på ytteröron (om kroppen ligger på rygg) efter tidigast en halvtimme. Otvetydiga efter ett par timmar och fullt utvecklade efter ca 6 timmar.

Vändning av död kropp
•om kroppen vänds inom de första timmarna efter döden försvinner de likfläckar som ev hunnit bildas och nya uppkommer på de nu lägst belägna delarna
•om kroppen vänds ca 4-12 h efter döden, försvagas vanligen de ursprungliga fläckarna och nya uppkommer på de nu lägst belägna delarna
•om kroppen vänds först sedan mer än ca 12 h förflutit efter döden, kvarstår de ursprungliga likfläckarna (fixerade likfläckar) och inga nya bildas

Likfläckarnas färg
•normalt blåröda
•skära vid dödande CO-förgiftning
•vanligen skära vid dödande cyanidförgiftning
•personer som avlidit av hypotermi eller utsatts för kyla agonalt har vanligen skära likfläckar
•onormal färg kan vara ett postmortalt fenomen

Vibices

Små, mörkt blåröda fläckar som uppkommer när det intravasala trycket i likfläcksområdet blir så högt att småkärl i huden brister. Inom likfläckarnas område. Syns ssk på benen hos personer som hängt sig i lodrätt ställning samt i ansiktet (och conjunctivae) hos personer som efter döden legat med ansiktet lågt.

Det finns mycket information på nätet.

Jag tror att utredningen med stor säkerhet kan fastställa om flickan har flyttats omedelbart efter att döden har inträffat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in