Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 00:55
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahsoldier
Angående videon framförde jag huvudargumentet i mitt inlägg, med GWs ord "hata slumpen". Ge en annan rimlig förklaring till filmen om du inte tror på den teorin.

Angående JV är jag inte alls säker på att han är inblandad, men att påstå att det inte finns några som helst indicerar är ju felaktigt.

1) Han har bevisligen varit stökig på andra caféer dagarna innan försvinnandet, vilket alltså är typiskt beteende för honom
2) På lördagen fanns en stökig person på BOs café, som besvärade henne
3) Flera personer vittnar om att han är störd, och hans twitter bekräftar detta, liksom en läggning av stalker-beteende
4) Han är tidigare dömd. Finns uppgifter om ofredande och rån - dessa ännu obekräftade.
5) Polisen har bekräftat sitt intresse för mannen

Filmen i fråga har någon ändrat rubrik och namn på i efterhand, precis lika troligt. Nu diskuterar jag inte mer om varken JV eller filmen och sätter en block på alla som gör det i framtiden så man kan läsa tråden utan huvudvärk.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Varför kolla polisen upp honom då och har släppt nyheten till medierna?

För att hans namn är omtalat på sociala medier och för att polisen kollar upp alla namn de tipsas om. Dom kollar bara upp hans alibi.

Mannens namn har figurerat i olika sammanhang på nätet den senaste tiden och Lars Johansson bekräftar att polisen har lagt resurser på att kolla upp om mannen har alibi /.../ – Vi har fått in väldigt många tips på den här mannen som figurerat väldigt mycket på nätet. Men vi kollar upp alla tips som vi får och hur vi ser polisiärt på just den här personen vill jag inte gå in på, säger Lars Johansson.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4058262-domd-man-foremal-for-polisgranskning
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahsoldier
Det är inte alls bevisat att filmen är fejkad. Möjligheten finns givetvis, men som jag redan påpekat borde den som satt på facit angående försvinnandet ha döpt den till "14" inte "13".

Sannolikheten för att någon skapat ett konto för att enbart ladda upp en nedräkningsfilm och sedan efter försvinnandet komma på att "oj vad skoj, den blir ju perfekt för att trolla" ändrar namn på film och konto, men misslyckas med att räkna rätt tycker åtminstone JAG är betydligt mindre sannolikt än att det är en störd GM som ligger bakom.

Att utesluta filmen från diskussionen vore absurt fram tills dess det är klarlagt att den är fejk.

Modsen har skrivit i tråden att filmen får diskuteras om man tillför nåt nytt. Eftersom alla var 20 minuter börjar prata om videon och säger och frågar samma saker som förr så tillförs det inget nytt. Vill man diskutera filmen bör man enligt modsen läsa vad som skrivits tidigare kring filmen så man inte idisslar samma skit om och om igen. Bara att använda sökfunktionen. Om du inte vet hur den funkar får du gärna pm:a mig.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-11 kl. 00:58.
2015-06-11, 00:56
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huffapluff
En tanke. Denne JV sägs vara skaparen av YouTube-kontot (något som skrivits ut på Twitter och det verkar som att hen som skrivit det är säker). Hur vet man detta? Finns det bevis eller är det bara ännu en spekulation?

Dessutom finns det en bild på någon som liknar JV väldigt mycket. Den är tagen inifrån disken om jag inte såg fel och det var en typisk "smygbild". Till bilden följde en kommentar där det stod något om att en knäppgök hade varit inne på lördagen i cafét. Kan det vara så att han lagt ut videon med namnet 13 för att planen var att slå till 13 dagar senare (alltså på lördagen)? Men att han misslyckades och kom tillbaka dagen därpå istället.

Eller att han helt enkelt varit där på lördagen för att kolla läget. Ska se om jag kan hitta bilden igen, men är ganska säker på att det var JV på bilden. Tror det var Twitter jag såg den på.

Personen hittepåar och gissar givetvis och bilden är från ett helt annat cafe vid ett helt annat tillfälle.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Eftersom det inte verkar funnits något tecken på kamp vid moppen så är det ju mest troligt att hon kanske gått frivilligt med till en bil eller dylikt då hon kanske känt förtroende för personen typ en kund som hon pratat med lite extra? Detta borde väl hennes kollegor observerat tycker man ju i så fall. Sen när hon väl är i bilen har GM krossat mobilen slängt ut den genom fönstret eller något..

Som jag skrev tidigare kan någon ha parkerat ett fordon bakom ladan. Dörrarna verkar vara öppna åt båda håll. Lockat dit tjejen ( därav handsken) släpat med henne till fordonet på baksida eller om hon följde med frivilligt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Varför i ladan. Varför inte på baksidan, det verkar vara öppet från båda håll.
Någon står i porten och lockar dit tjejen, släpar med henne till fordonet bakom och drar iväg.
Därför ingen strid på caféparkeringen. Har det kollats om det om det finns några spår bakom?

Min analys av handsken!

Ja, alltså, jag har ju snöat in på handsken TOTALT. Känns som om att handsken är den viktigaste pusselbiten för att avgöra hur det utspelade sig och vart man skall leta och om GM var känd/okänd. Mobildelar och ID-handlingar ger ju bara svar på vilken väg GM tog (vilket enbart kan ha varit med bil, helt bergis).

Handsken, alltså, den kan ha hamnat där via blåst, troligast om GM stod med bil på vägen och sedan fört in henne i bilen och denna faller av. (Bedömer detta som icke troligt)

Handsken han ha hamnat där genom att GM släpat BO till/genom ladan för att komma till fordon som vart gömt i närheten. (Mycket troligt)

BO kan ha försökt springa genom ladan för att fly och be om hjälp, antingen från mopeden eller en bil på vägen. (Relativt troligt)

BO och GM kan ha känt varandra och skulle ta ett snack, i ladan, för att möjligtvis undvika blåst (då BO rökte?!). (Mindre troligt)

Slutsatsen man kan dra är ju att hon antingen har försökt fly/blivit släpad genom ladan. Om GM och BO hade känt varandra bra hade man löst detta på ett snyggare sätt... Om bilen stod på vägen har alltså GM sprungit efter vilket är en jävla risk.
Tror stenhårt på att GM var nära BO vid mopeden och blev släpad/försökte fly till ladan och hus i närheten. Hur som helst är det väldigt troligt att ett fordon stod parkerat i anslutning till ladan.
Senast redigerad av morrissey1 2015-06-11 kl. 01:00.
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorbasson
Just det ,,,,,varför lämnade hon inte sin Hjälm....?

"Vild" gissning, hon fick aldrig chansen.
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Jag förstår tänket.
Men nu handlar detta om en skapligt välbärgad familj och hon sommarjobbade nog inte för att betala av sin telefon. Den kanske inte betydde ett skit för henne när hon hade alternativet att dra hemifrån med sin nya kille. Typ?

Hon bestämmer sig för att fly med sin kärlek likt en romantisk komedi. Sumpa mobil, all form av id och hoppas på att bli dödförklarad av världen. Men hjälmen och ena handsken, de måste hon ha när de kör vespa genom Italien. Jag tror på det!
Medlem
Låt mig klargöra för alla som spekulerar kring hur JV är relaterad till Lisa. Just nu finns det INGA konkreta kopplingar mellan dem över huvudtaget. YT-klippet, café-bråket och andra spekulationer är just spekulationer.
2015-06-11, 00:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Personligen så tror jag att GM hade bra lokal kännedom, hade haft koll på Lisa under en viss tid, samlat på sig uppgifter om henne, och visste eller hoppades på att hon skulle sluta arbeta vid stängningsdags under söndagen. Tumult uppstod vid cafét, men en bit bort från mopeden, en handske rivs av hennes ena hand, hon lyckas fly söderut och han kommer efter. Han lyckas överbemanna henne. Han förgriper sig på henne och ta hennes liv, inte mer än så. Han kan vara polack, svensk, somalier, vad fan som helst. Men sannolikt är det en svensk som bor i det geografiska området på kanske högst några mils avstånd.

Jag tror däremot inte att han är en person som brukar stycka och bränna människor. Den konspirationsteorin är du nog ganska ensam om att ha härinne, då det är högst osannolikt.

JV är en intressant person, framför allt då det finns en Karl Andersson som säger sig ha lyckats koppla ihop JV som ägare och uppläggare av det det nämnda youtube-klippet. Är det så att han är skaparen av klippet så blir det mer än en konspirationsteori.

Men jag har ingen teori utifrån en specifik person, så mitt svar på din fråga är NEJ.

Kan du inte, innan du går och lägger dig, ge oss andra lite statistik på hur många av våra polska gästarbetare som styckat och bränt 17-åriga svenska tjejer här i Sverige?

Av allt trams i tråden tycker jag det här verkar vara den rimligaste teorin om vad som hänt. Om vi har en profil på en GM som är något manisk, saknar hämningar - då har kroppen med stor sannolikhet inte gömts särskilt planerat. Skulle tro kroppen gömts slarvigt och kommer hittas i sommar.
2015-06-11, 00:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huffapluff
En tanke. Denne JV sägs vara skaparen av YouTube-kontot (något som skrivits ut på Twitter och det verkar som att hen som skrivit det är säker). Hur vet man detta? Finns det bevis eller är det bara ännu en spekulation?

Dessutom finns det en bild på någon som liknar JV väldigt mycket. Den är tagen inifrån disken om jag inte såg fel och det var en typisk "smygbild". Till bilden följde en kommentar där det stod något om att en knäppgök hade varit inne på lördagen i cafét. Kan det vara så att han lagt ut videon med namnet 13 för att planen var att slå till 13 dagar senare (alltså på lördagen)? Men att han misslyckades och kom tillbaka dagen därpå istället.

Eller att han helt enkelt varit där på lördagen för att kolla läget. Ska se om jag kan hitta bilden igen, men är ganska säker på att det var JV på bilden. Tror det var Twitter jag såg den på.

Det är inte caféet som Lisa jobbar på som bilden på honom är ifrån. Ett helt annat cafe. Ett i Lidköping, dvs inte ute på landet.
2015-06-11, 00:58
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tkt-Eagle
Trams. Så du menar att man måste vara dömd för grov misshandel tex för att kunna mörda?

JV ser ut som en perfekt gärningsman Verkar ganska sinnessjuk.

En udda individ, stämmer. Men det finns absolut ingenting som binder honom till platsen eller till LH. Oturen JV har är att han visar upp sitt sjuka beteende på sociala medier. Vilket består i någon penisbild och ett gäng förvirrade selfies. Finns säkerligen människor som besitter ett mycket sjukare sinne än JV och de exponerar sig inte på sociala medier. Det finns således fler "perfekta" gärningsmän där ute så jag tycker inte folk i tråden skall fastna för mycket vid honom.

- Inget binder honom till platsen.
- Inget binder honom till den "mystiska" youtubefilmen.
- Inget binder honom till LH.

Folk måste sansa sig lite.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in