2015-07-30, 19:18
Medlem
Jag citerar mig själv nedan.

Skulle AJ mörda någon? Sexmörda någon?

Nej, inte troligt. Men vad skulle kunna förklara detta fall utan att gå in på långsökta teorier? Jo nedan. Speciellt givet AJs militära bakgrund och intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av litehemligt
Först, det sannolika. Åklagaren har antagligen teknisk bevisning på den anhållne, varför annars släppa de två andra?

Nu till en annan, och i mina ögon, mer sannolik och inte föreslagen alternativ teori än de andra som cirkulerat.

Hur många dödsolyckor med fyr-hjulingar sker det varje år? Väldigt många, vilket debatteras friskt.

Därför. GM möter upp Lisa utanför caféet med sin fyr-hjuling och frågar efter hjälp; eftersom Lisa har hjälm på/med sig redan så är det naturligt att hon tar med sig den och följer med.

Olycka sker på vägen, precis där mobiltelefonen/skalet påträffades, och Lisa dör/skadas väldigt illa.

GM får panik, exempelvis för att skydda rykte eller heder eller helt enkät frö att han är chockad. Han kommer slutligen till slutsatsen att bäst är att gömma kroppen, vilket sker på fyndplatsen.

GM förstår det oundvikliga (att Lisa kommer hittas) och planterar handsken lämpligt dagen efter eller inför dagen efter.

Mord-alternativet som annars förs fram förutsätter en del osannolika händelser där den, enligt mig, mest tveksamma är den med mobiltelefonen. Först förutsätter den att en situation har uppstått där GM medvetet har krossat den, därefter har GM glömt att han gjort det och lämnat den på sin plats?

Föreställ er det scenario jag föreslår. Där är GM omedveten om mobiltelefonen (för att den krossades under fyr-hjulingen) och tror sig i övrigt ha “städat upp”. Vidare förklarar den varför Lisa tog/hade med sig hjälmen vid försvinnandet. Den förklarar också det geografiska i de fyndplatser som är kända.
2015-07-30, 19:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Hittade denna artikel, efter att ha läst den, undrar jag vad det är som tar sådan tid nu?

http://www.expressen.se/gt/kodnamnet-hjalper-polisen-att-hitta-lisa/

– Vi har något vi kallar gräddfil, då kan vi få fram en DNA-profil på ett dygn, säger NFC-gruppchefen Anna Granlund.
Det där var under söket. När någon är häktad på sannolika skäl misstänkt är det ingen brådska.
2015-07-30, 19:19
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Det är nu två saker jag ar undrat över / detta är ren spekulation och jag skyller inte Lisas pappa på någonting
1. Varför besökte pappan cafeterian endast ett par timmar innan Lisa skulle sluta sin arbetsdag?
2. Vilka saker lämnade hon då till Lisa, eller till någon annan?
3. Det är inte möjligt att han av någon konstig anledning/misstag hade tagit mopednyckeln med sig då? Sedan kommer Lisa och kan inte starta mobeden då nyckeln är borta.
4. Pappa blir orolig då Lisa kommer hem i tid och åker till cafeterian och märker att han har nyckeln, stoppar in i låset och mopeden startas.

1. Han kanske lämnade extra kläder för hemresan .
2. Pappan är en han , Läs 1.
3. Varför skulle han ta mopednyckeln ?
4. Nyckeln satt i moppen när han kom dit .
2015-07-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
1. Han kanske lämnade extra kläder för hemresan .
2. Pappan är en han , Läs 1.
3. Varför skulle han ta mopednyckeln ?
4. Nyckeln satt i moppen när han kom dit .

En omtänksam pappa helt enkelt låt den stackars familjen vara i fred nu...
2015-07-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litehemligt
Jag citerar mig själv nedan.

Skulle AJ mörda någon? Sexmörda någon?

Nej, inte troligt. Men vad skulle kunna förklara detta fall utan att gå in på långsökta teorier? Jo nedan. Speciellt givet AJs militära bakgrund och intresse.

Varför riskera livstid för mord för en olyckshändelse där gm eventuellt kommer undan med dagsböter eller några månader bakom galler?
2015-07-30, 19:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Hittade denna artikel, efter att ha läst den, undrar jag vad det är som tar sådan tid nu?
http://www.expressen.se/gt/kodnamnet-hjalper-polisen-att-hitta-lisa/
– Vi har något vi kallar gräddfil, då kan vi få fram en DNA-profil på ett dygn, säger NFC-gruppchefen Anna Granlund.

Jag trodde också att de skulle få svar tidigare men har hittat uppgift där Fuxborg på fredag em säger att de inte fått svar DNA-prover, men att det är ett prioriterat område och att de hoppas få besked inom kort.
2015-07-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det där var under söket. När någon är häktad på sannolika skäl misstänkt är det ingen brådska.

Under sök kan de göra en DNA-profil på ett dygn. De har topsat de som hittade handsken. Fynden som hittats under sök är så vitt vi vet:
Mobildelar
Handske
Något de ej vill gå ut med.

MGM blir inte häktad förrän på fredagen.
Åklagaren har DNA bevis.

Vad säger det oss?

Edit. såg ovanstående inlägg nu. Det kan ha tagit längre tid än normal gräddfil då.
Senast redigerad av porslinslandet 2015-07-30 kl. 19:31.
2015-07-30, 19:28
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Poliserna behövde väl inte leta i gräset det gjorde ju 1000 Mp samt militären.

Det polisen skulle göra är att omedelbart söka igenom alla byggnader de som har högre befogenheter.

Tycker 5 dygn är på tok för länge flickan kanske levde första dygnen.

Som sagt var det en fildelare då hade det gått undan polisen prioriterar fildelning högre än mord
och våldtäkt...

Should have would have could have! Alltid lätt att vara efterklok. Hade polis nu inte letat utomhus så hade det låtit: dom skulle omedelbart sökt utomhus, där hittas de flesta överfallsoffer. Varför sökte dom i byggnader? Det är inte lätt att vara polis

Men jag förstår frustrationen
2015-07-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Kolla på Googel om ( SOG)

Hur kommer det sig att LHs far kunde få dit militärer, helikopptrar, så snart! Innan polis anlände!
1. Yppandeförbudet, ej vanligt förekommande på mord! tror det kommer högt uppefrån?
2. Pappan tillhör ett hemligt förband, innom det militära!
3. Han kan idag inte återgå till sin tjänst i SOG!
4. Under vilka andra begravningar, har man spärrat av kyrkan, o med Polis, Militär!
5. Föräldrarna o AJ, LS visste att LH skulle åka moped själv just denna söndag!
6. det hela kan vara planerat!
7. kan handla om pengar!
8 Dom som jobbar innom SOG, har ett mycket känsligt jobb, där fam, är mycket utsatta!

Sen kan jag inte säga om 35åringen är skylig eller inte? Eller om han är insyltad i detta eller inte!
men hoppas värkligen att den som gjort detta mot LH, kommer att straffas för detta.

Jag tror också att pappans arbete hade inverkan på att det blev yppandeförbud i detta fall.
Men vet vi att han inte kan återgå till sin tjänst? Vi vet ju faktiskt inte vilken tjänst han hade/har inom SOG? Detta är något som vi tråden tror, att han inte kan återgå i tjänst.

Nr 4 - jag håller verkligen med! Väldigt ovanligt!
Resterande håller jag även med!
2015-07-30, 19:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Should have would have could have! Alltid lätt att vara efterklok. Hade polis nu inte letat utomhus så hade det låtit: dom skulle omedelbart sökt utomhus, där hittas de flesta överfallsoffer. Varför sökte dom i byggnader? Det är inte lätt att vara polis
Men jag förstår frustrationen

Jag håller med där - att hitta henne kan rakt inte vara enkelt i ett så stort område. Däremot lär de kunna ha koll på hur de sköter fyndplatser/suspekta brottsplatser.
2015-07-30, 19:34
Bannlyst
Citat:
Nej förmodligen inte.

Hade gm haft is i magen så hade aldrig vare sig Lisa eller hennes tillhörigheter funnits kvar på området.

Enklaste teorin att sakerna hamnat
där är nog trots allt att hon sprang ifrån gm i ren panik och tappade eller blev frånryckt sin telefon och diverse tillhörigheter på den platsen...
Skulle hon ha skrikigt och sprungit i området. Då skulle vi haft många vittnen. Det är mer troligt att hon har blivit överfallen vid mopeden eller att hon följt med gärningsmannen. Och sen har gärningsmannen gripigts av panik och spridits lisas tillhörigheter sammtidigt som han lettar en plats för kroppen.
2015-07-30, 19:37
Medlem
Citat:
Någonting är jävligt fel i detta fallet.

Det är nog den största majoriteten i tråden rörande överens om annars hade vi inte suttit här...

Kan bara instämma, att AJ är något suspekt och även hans agerande med att tipsa polisen om torp och diverse tips åt helt fel håll
Senast redigerad av Ka7700 2015-07-30 kl. 19:43.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in