Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 10:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag var inte med i diskussionen igår och undrar hur noga vägar kontrollerades/bevakades?
Jag antar således att denne tänkt flytta henne i bil - därav frågan.

Kolla från midnatt och framåt i tråden. Där redogörs för olika funderingar kring detta.
2015-07-22, 10:41
Medlem
Chefsåklagaren menar att det finns teknisk bevisning på spår/föremål som hittats.
Källa: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 15726 (20 juli)

Det säger mig i alla falla att det inte finns någon teknisk bevisning PÅ Lisas kropp, de analyserna är med all säkerhet klara före analysen av de föremål som hittats. Samt att om de hittat teknisk bevisning på Lisa hade de gått ut med det då det går ut med detta.

Vad tror ni om detta?
Senast redigerad av Ka7700 2015-07-22 kl. 10:44.
2015-07-22, 10:42
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Jag anser att det givetvis inte tillkommit på kroppen på naturligt sätt iom med mitt svar.

Antingen är det han som är GM eller så har han städat åt nån annan.
Vilken hypotes som jag lutar åt är inte givet iom att det inte framkommit mer om vilken slags teknisk bevisning det handlar om.

I dagsläget vet vi väl inte ens om det sitter på kroppen eller hennes ägodelar.

Ja, i så fall förstår jag ditt problem med MAYSYs fråga. Eller rättar sagt ickeproblem.
2015-07-22, 10:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag var inte med i diskussionen igår och undrar hur noga vägar kontrollerades/bevakades?
Jag antar således att denne tänkt flytta henne i bil - därav frågan.
Det var inte dig eller den frågan jag besvarade, så du får nog hoppas på svar från någon som vet. Jag vill också veta.
2015-07-22, 10:44
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Var var du igår? Vi diskuterade detta hela dagen. Den stora apparaten som omfattade Martorp drog inte igång förrän torsdag, då sökområdet utvidgades. Innan dess fanns det tid att flytta kroppen. Och fyndplatsen kan ha varit GM:s slutdestination, med avsikt att anhöriga skulle ge Lisa den sista vilan.
Du syftar på den empatiske mördaren.
En mördare skulle förvara kroppen i syfte att den skulle hittas med den enorma risk detta innebär med spår etc.
Återigen visar du alla som läser i tråden att du är en fullständig imbecill, obegripligt att sitta klistrad i tråden vecka ut och vecka in och skriva rent trams. Vilket liv!!!
Platsen kroppen hittades på var högst sannolikt en temporär förvaring, litauern hade bråttom att lämpa kroppen snabbt också för undgå misstankar från anhöriga om var han hållit hus.
Tanken var högst sannolikt att senare dumpa den med avsikten att den aldrig skulle hittas då sökinsatsen avtagit och lugnet lagt sig.
Det sket sig för den litauiske mördaren som troligen blandat in brodern och feta frugan i detta också.
Kanske har han ordnat så att brorsan och frugan får spendera tid på kåken och leva med skammmen för resten av sina liv, bespottade var de än befinner sig.
Verkligen bra jobbat av litauern.
2015-07-22, 10:50
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Var var du igår? Vi diskuterade detta hela dagen. Den stora apparaten som omfattade Martorp drog inte igång förrän torsdag, då sökområdet utvidgades. Innan dess fanns det tid att flytta kroppen. Och fyndplatsen kan ha varit GM:s slutdestination, med avsikt att anhöriga skulle ge Lisa den sista vilan.

Ja är man härifrån ett tag så händer det tydligen mycket.Men i och med att det var så mycket folk som letade runt om så kanske inte GM tog risken att flytta BO och bli påkommen med henne i bagaget.
"...med avsikt att anhöriga skulle ge Lisa den sista vilan". Om GM räknade med att polisen skulle hitta henne och anhöriga skulle begrava henne och att allt sedan skulle vara glömt så räknade han nog lite fel där.
2015-07-22, 10:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Chefsåklagaren menar att det finns teknisk bevisning på spår/föremål som hittats.
Källa: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 15726 (20 juli)

Det säger mig i alla falla att det inte finns någon teknisk bevisning PÅ Lisas kropp, de analyserna är med all säkerhet klara före analysen av de föremål som hittats. Samt att om de hittat teknisk bevisning på Lisa hade de gått ut med det då det går ut med detta.

Vad tror ni om detta?

Det är ju så luddigt det hon säger:

Citat:
– Det utredningsarbete som pågår nu är i första hand analyser av olika typer av spår. En del av analyserna är klara och resultat därifrån gör att misstankarna har stärkts, om man jämför med tidpunkten för häktningen, säger chefsåklagare Annette Olsson vid åklagarkammaren i Skövde.

Finns det teknisk bevisning som knyter 35-åringen till Lisa Holms kropp eller föremål som tillhör henne?

– Vi har, precis som tingsrätten, bedömt att det som finns i utredningen är så starkt att personen är på sannolika skäl misstänkt för mord. säger Annette Olsson, som kommer att begära förlängd åtalstid.

Hur stark bevisning handlar det om?

– Det är väsentliga bevis.

Vi vet ju inte om det på nåt sätt är spår från mannen på föremål knutna till Lisa eller om det är mobilspårning eller nåt annat som inte har med DNA att göra.
2015-07-22, 10:55
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Vad tror ni om detta?

Svårt att dra några egentliga slutsatser men jag kan hålla med om att det kan tolkas som att den tekniska bevisningen endast är kopplad till hennes tillhörigheter, vilket givetvis är olyckligt i så fall.
2015-07-22, 10:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Du syftar på den empatiske mördaren.
En mördare skulle förvara kroppen i syfte att den skulle hittas med den enorma risk detta innebär med spår etc.
Återigen visar du alla som läser i tråden att du är en fullständig imbecill, obegripligt att sitta klistrad i tråden vecka ut och vecka in och skriva rent trams. Vilket liv!!!
Platsen kroppen hittades på var högst sannolikt en temporär förvaring, litauern hade bråttom att lämpa kroppen snabbt också för undgå misstankar från anhöriga om var han hållit hus.
Tanken var högst sannolikt att senare dumpa den med avsikten att den aldrig skulle hittas då sökinsatsen avtagit och lugnet lagt sig.
Det sket sig för den litauiske mördaren som troligen blandat in brodern och feta frugan i detta också.
Kanske har han ordnat så att brorsan och frugan får spendera tid på kåken och leva med skammmen för resten av sina liv, bespottade var de än befinner sig.
Verkligen bra jobbat av litauern.
Återigen visar du prov på din enastående debatteknik. Tipsa statsministern, vet jag. Han behöver nog allt stöd han kan få.

Jag tror du hade lite otur när du tänkte där. Varför skulle han undvika misstankar från anhöriga om de var med på brottet?

Detta har vi diskuterat, men det verkar som om din skrivförmåga överstiger läsförmågan. Hoppas du kan ta in detta. Vatchareeya placerades så att hon skulle hittas. Tänkte den mördaren på att han lämnade spår på kroppen? Du tror att NB är skyldig för att han är häktad, och att frun och brodern är skyldiga trots att de är släppta. Är åklagaren kompetent och inkompetent samtidigt? Det skedde inget i närheten av Martorp förrän på torsdag. Varför vänta på att sökområdet utvidgades dit, varför inte flytta kroppen tidigare, eller dumpa den på en permanent plats omedelbart efter brottet?
2015-07-22, 10:56
Medlem
Citat:

Vad tror ni om detta?

Det tyder på att kroppen är "rengjord" eller att kontakterna mellan GM och BO varit mycket korta. Kanske att flytten av kroppen gjorts med helt nya handskar. Det är i princip omöjligt att genomföra ett våldtäktsförsök utan att lämna teknisk bevisning efter sig, men det kan ju också vara så att polisen missat den (men det tror jag inte). Kläderna som GM haft på sig och som borde lämnat spår skulle ju iofs kunnat vara gömda, kastade eller brända också...

...men det kan ju inträffa att ingen teknisk bevisning går att uppbringa från ett BO även vid en längre kontakt mellan GM och BO. Det kan ju även vara så att teknisk bevisning finns, men att den inte entydigt går att knyta till en GM, exempelvis om man använder nya arbetshandskar så går det nog inte att knyta rester från dessa på BO till just det paret handskar, då de flesta nya handskar av samma märke och modell är likadana och innehåller samma kemiska ämnen i lädret osv.
2015-07-22, 10:58
Medlem
Citat:

Vad tror ni om detta?

Vem har sagt att det inte finns teknisk bevisning PÅ Lisas kropp?
I det aktuella fallet råder förundersöknings sekretess och yppandeförbud. Alltså spaningsledningen säger inte ett skit om vilka provsvar som dom fått in och vad dom består av.
2015-07-22, 10:59
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Ja är man härifrån ett tag så händer det tydligen mycket.Men i och med att det var så mycket folk som letade runt om så kanske inte GM tog risken att flytta BO och bli påkommen med henne i bagaget.
"...med avsikt att anhöriga skulle ge Lisa den sista vilan". Om GM räknade med att polisen skulle hitta henne och anhöriga skulle begrava henne och att allt sedan skulle vara glömt så räknade han nog lite fel där.

Som sagt - en ytterligare risk med att flytta kroppen en gång till är att hela fordonet och han själv kommer att stinka lik för sökhundarna som mycket väl skulle kunna spåra detta nästa dag om han intge gjorde en NY städning med MYCKET mindre tidsmarginaler.

Det blir helt klart ytterligare en riskfaktor, kan ju hända att han därför istället chansade på att sökpådraget efter ett tag skulle minska och det då skulle bli lättare med att göra av med kroppen ...

Sen kan det som sagt vara rädsla också och inte fullständigt rationellt ...
Senast redigerad av matsqq 2015-07-22 kl. 11:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in