Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-12, 23:34
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hurra, en ny säker källa. Nej, jag är inte alls sarkastisk.

Källan är sannolikt denne mannen, Per-Olov Eriksson, det är han som interjuvas i denna video och som dessutom har den omtalade "bloggen", så den källan är nog ganska bra skulle jag tro, han är dessutom uppvuksen i Källby området :

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/tipset-om-f%C3%B6rsvunna-lisa-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-vid-dammen-3185155

"TV4Nyheternas utsände träffade Per-Olov Eriksson som hade intressanta iakttagelser som kan vara relevanta för sökandet efter Lisa Holm."

http://www.apg29.nu/index.php?artid=20036

Per Olov E

Fick bekräfta ikväll från säker källa.

Att två av de 3 misstänkta Litauerna var uppe i affären i Källby o köpt 3 st pizza.

Klockan var ca 19:30 samma kväll Lisa anmäldes saknad.

Körtid från deras bostad till Affär ca 10 min.

Thu, 02 Jul 2015 20:25:07
2015-07-12, 23:34
Medlem
Tror det var någon som körde förbi henne och såg henne,denne erbjöd sig sen att köra hem henne allternativt typ bjuda på kaffe hemma hos denne , sen efter personen dödat henne dumpade denne handsken vid ladan för att det skulle se ut som det var där hon blev överfallen.
Åkte sedan och dumpade kroppen på fyndplatsen.
2015-07-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Källan är sannolikt denne mannen, Per-Olov Eriksson, det är han som interjuvas i denna video och som dessutom har den omtalade "bloggen", så den källan är nog ganska bra skulle jag tro, han är dessutom uppvuksen i Källby området :

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/tipset-om-f%C3%B6rsvunna-lisa-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-vid-dammen-3185155

"TV4Nyheternas utsände träffade Per-Olov Eriksson som hade intressanta iakttagelser som kan vara relevanta för sökandet efter Lisa Holm."

http://www.apg29.nu/index.php?artid=20036

Per Olov E

Fick bekräfta ikväll från säker källa.

Att två av de 3 misstänkta Litauerna var uppe i affären i Källby o köpt 3 st pizza.

Klockan var ca 19:30 samma kväll Lisa anmäldes saknad.

Körtid från deras bostad till Affär ca 10 min.

Thu, 02 Jul 2015 20:25:07

Tackar för hjälpen med publiceringen som inte kom med.
2015-07-12, 23:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det är statistik vi diskuterar. Överfallsvåldtäkter som avslutas med mord är mycket ovanliga, bara något enstaka fall sedan milleniumskiftet i Sverige.

Ja, men med risk att skriva självklarheter så hör det ju till bilden att ovanliga fall inträffar hela tiden och att det ofta nog finns någon komponent som gör att man kan påstå att de i utgångsläget är mycket osannolika. En kvinna styckmördar sällan en jämnårig rival etc. Men efterhand framkommer sådant som gör brottstypen och den förmodade mördaren mindre osannolik eller snarare andra i utgångsläget mer sannolika alternativ långsökta.

Här bygger ju en sådan analys på att polisen i sin tur korrekt analyserat de faktorer som gör det från början osannolika troligt vilket är ett antagande, men ett rimligt antagande i sig. Det antagandet påverkar i sig hur vi bör betrakta frågan om sannolikheten för att brottet inträffat på ett visst sätt, i synnerhet förstås därför att om vi väl accepterat det så utesluter det så klart närståendealternativet.
2015-07-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Möjligt att man måste ansöka om fotboja men man måste vara dömd för att få det.
Så godsägaren(som är svensk med stora tillgångar i Sverige och 80 år gammal) som vad vi vet inte skall vara misstänkt har fått resandeförbud medan Litauerna(som i princip inte har några kopplingar till Sverige annat än jobbet) som är fortsatt misstänkta men som släppts ur häktet har inget resandeförbud utan kan åka hem till Litauen...tycker du det låter logiskt?

Tycker inte alls att det låter logiskt, men så påstod jag ej heller att det skulle förhålla sig så. Jag skrev uttryckligen att jag inte trodde att det var så i detta fall.
Läs gärna inlägg i sin helhet
2015-07-12, 23:40
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Så du menar att det mer sannolikt är en etiopisk invandrad bidragstagare än en litauisk anställd gästarbetare som har begått mordet.
Statistiskt sett är det en utlänning i det fall LH blivit överfallen av en GM med avsikt att förgripa sig på henne.
Då Litauern som sitter häktad är utlänning och inte svensk faller han in i kategorin.
En litauer är som bekant just utlänning i Sverige i det fall du inte begriper det mest elementära.
Du tjatar ju väldigt mycket om statistik, du får det således nedkört i halsen.
2015-07-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja.
Är det någon i tråden som varit där eller är det media som sagt att hela boden är bortforslad?
2015-07-12, 23:45
Medlem
FritzDaCats avatar
Kan handsken ha missats på söndagen?

Jag tycker nog att det finns en möjlighet.
Belysningen på platsen var kanske inte den bästa och det började skymma ute.
Det var stökigt och många små vrår att titta i.
Man letade specifikt efter en människa.
Det var bråttom eftersom man ville hinna leta på så många ställen som möjligt i området.

Och slutligen, hundar kanske inte användes första kvällen.
2015-07-12, 23:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja det är nog nånting som de flesta kan hålla med om, att handsken är jäkligt mysko. Men om MGM är skyldig så finns det ju en massa korkade grejer han har gjort här eller hur. Plantera handsken är ju bara en av de.

Om MGM dumpat handsken på sin arbetsplats och mycket möjlig BP ( detta finns isf i MGM´s vetskap) då måste han vara fullständigt imbecill. Eller så VILL han åka fast.
Det rimmar dåligt med en man som är beskriven som en lojal och duktig hantverkare, som fått kommit tillbaka till samma arbetsgivare under en 6-års period.
Som sagt, han kunde lika gärna langa fram handlederna och be om bojorna direkt.

Det är skillnad på att missa att tänka på saker i förebyggande syfte & att vara totalt imbecill.
2015-07-12, 23:46
Vill någon vara så vänlig att komentera min teori att Lisa kan ha varit diabetiker och kvar vid mopeden var hennes insulinsprutor.
2015-07-12, 23:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, men med risk att skriva självklarheter så hör det ju till bilden att ovanliga fall inträffar hela tiden och att det ofta nog finns någon komponent som gör att man kan påstå att de i utgångsläget är mycket osannolika. En kvinna styckmördar sällan en jämnårig rival etc. Men efterhand framkommer sådant som gör brottstypen och den förmodade mördaren mindre osannolik eller snarare andra i utgångsläget mer sannolika alternativ långsökta.

Här bygger ju en sådan analys på att polisen i sin tur korrekt analyserat de faktorer som gör det från början osannolika troligt vilket är ett antagande, men ett rimligt antagande i sig. Det antagandet påverkar i sig hur vi bör betrakta frågan om sannolikheten för att brottet inträffat på ett visst sätt, i synnerhet förstås därför att om vi väl accepterat det så utesluter det så klart närståendealternativet.
Jag håller med. Trots osannolikheten havererade kärnkraftverket i Harrisburg. Och det var osannolikt att Lisa skulle mördas. Men det var statistik vi diskuterade, och statistiskt är inte NB mördaren.
http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/
Citat:
GW betonar att han inte vet vem som ligger bakom mordet på Lisa Holm, men att brödraspåret inte följer gängse mönster och statistik.
– Om jag hade tillgång till det material som polisen har, så skulle jag naturligtvis kunna dra en förskräcklig massa fler slutsatser. Inte minst sannolikheten för att de ligger rätt med bröderna, säger han.
2015-07-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av couguar
Men tänk om den första moppetjejen faktiskt såg någon person eller någon bil .... kanske vid ladan eller på parkeringen, men att det inte var något som skrämde henne eller något hon tänkte så mycket på förrän senare efter att Lisa var saknad .... skulle hon ha sett någon eller något kanske hon inte har velat gå ut med den infon till allmänheten, hon kanske bara har informerat Polisen ....

Den första moppetjejen kunde ju troligen fallit offer för GM istället för Lisa (om inte GM var ute efter Lisa specifikt).

En tanke bara.

Det var en bra tanke Det finns uppgifter på att det finns vittnesutsagor, men inte gällande vad. Det kan ju vara så att vad hon såg är en av vittnesutsagorna.
Senast redigerad av ulvan 2015-07-12 kl. 23:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in