Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-05, 02:40
Medlem
Lisa som i den sorgliga sagan messat sin far att ”nu åker jag hem” blir tveksam inför hemfärden på moppen då det blåser så mycket och hennes mobil är på väg att ladda ur.
Hon beslutar sig för att söka skydd mot vinden genom att ställa sig i vad jag uppfattat som gattet i ladan för att ostörd av vinden kunna ringa hem och rådgöra med föräldrarna om lämpligheten i att ta moppen hem under dessa betingelser.
Där i ladan blir hon vittne till förehavande(n) mellan personer hon åtminstone är bekant med.
Panik utbryter hos dessa , de ser som enda utväg att tysta henne, utan att överväga om den skada hon tillfogas kan leda till döden. Resultatet leder till en stor tragedi.
2015-07-05, 02:44
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Gällande det fetade, jag hängde inte riktigt med, så kan du utveckla detta ?
Argumenten i tråden mot en skedd styckning har ju varit att polis inte bör låta familjemedlemmar få göra identifiering av en kropp i detta skick, åtminstone inte initialt. Och så skedde alltså inte.

0:25 meddelade Jenny Widén att en kropp varit funnen. Jag tycker inte att den tidpunkten borde ha varit för sent på kvällen för att låta t.ex pappan identifiera Lisa.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nej, jag tror inte att man utfört någon sådan transport med hjälp av räddningstjänstens ledningsbil.

Polisen identifierar alltid i ett fall som detta.
Dom har då flera olika möjligheter, att ta hjälp av nära anhöriga är bara en av dom.
OK!
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-07-05 kl. 02:47.
2015-07-05, 02:44
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurart
Lisa som i den sorgliga sagan messat sin far att ”nu åker jag hem” blir tveksam inför hemfärden på moppen då det blåser så mycket och hennes mobil är på väg att ladda ur.
Hon beslutar sig för att söka skydd mot vinden genom att ställa sig i vad jag uppfattat som gattet i ladan för att ostörd av vinden kunna ringa hem och rådgöra med föräldrarna om lämpligheten i att ta moppen hem under dessa betingelser.
Där i ladan blir hon vittne till förehavande(n) mellan personer hon åtminstone är bekant med.
Panik utbryter hos dessa , de ser som enda utväg att tysta henne, utan att överväga om den skada hon tillfogas kan leda till döden. Resultatet leder till en stor tragedi.

en tuff tonåring som äntligen skall få köra moppe både till och från jobb lär inte bli avskräckt av lite blåst.
Du får nog spåna vidare på din b-deckare
2015-07-05, 02:45
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det är inte alltid så lätt för åskådare att avgöra vad som transporteras i vilken bil. Vad menar de med "annat sätt"? Oavsett om hon hittades i sin helhet eller i delar sker transporten på samma sätt.

Det vill jag inte gå ed på.

I ett knepigt ärende så kan det ske "bitvis" eftersom tekniker har gjort sitt så gäller ju en skyndsam transport för att avbryta förstörelsen av en del.....samtidigt som kanske andra delar fortfarande friläggs, etc.?
Du tror väl inte att tekniker lägger delarna "på hög" så att allt kan transporteras samtidigt?
2015-07-05, 02:45
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Nej, jag tror inte att man utfört någon sådan transport med hjälp av räddningstjänstens ledningsbil.

Och framför allt så kör man väl inte som en galning med en död kropp och riskerar att kroppen skadas och förstörs ännu mera så att det blir ändå svårare att fastställa dödsorsak m.m . Sen brukar man som regel av respekt mot en död person köra sakta och lugnt från platsen . Räddningsbilen var väl antagligen på väg till polisens sambandscentral där presskonferansen senare hölls för att tala om att man hade funnit kroppen .
2015-07-05, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jurart

Varför stod påsen kvar vid moppen om det skulle ha blåst i den omfattning som du antyder (borde hon inte ha tagit med sig den in i ladan om det blåste så mycket) och varför skulle hon lämna nyckeln i moppen?

Av någon konstig anledning har jag nyligen börjat fundera på om Mantorp är både mordplats och fyndplats
Senast redigerad av ulvan 2015-07-05 kl. 02:53.
2015-07-05, 02:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Vet inte vad du menar med "politivagn". Det brukar inte vara speciellt dramatiskt. Oftast en släpkärra eller en vanlig likbil.

Sant, det beror ju helt på vilket avtal som ligger till grund....ibland så kan transporten skötas av en "traditionell begravningsbil".

Men du kan vara helt säker på att om en sådan hade backat upp till platsen där kroppen hittades så hade det rapporterats i media.....och något sådant har inte nämnts.
2015-07-05, 02:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Har Lisas syster jobbat där på cafeet tidigare?

Det nämndes för någon vecka sedan att Lisas syster jobbat i caféet tidigare. Minns tyvärr inte om det var en tidningsuppgift eller en uppgift från någon som känner familjen.
2015-07-05, 02:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Sant, det beror ju helt på vilket avtal som ligger till grund....ibland så kan transporten skötas av en "traditionell begravningsbil".

Men du kan vara helt säker på att om en sådan hade backat upp till platsen där kroppen hittades så hade det rapporterats i media.....och något sådant har inte nämnts.

De kan ha flyttat kroppen när alla journalister var samlade mitt i natten för liveinfo från polisen. Alla var då så fokuserade på stt få en privat intervju med presstaleskvinnan att ingen hade total koll på vad polisen gjorde just då.
2015-07-05, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Varför stod påsen kvar vid moppen om det skulle ha blåst i den omfattning som du antyder (borde hon inte ha tagit med sig den in i ladan om det blåste så mycket) och varför skulle hon lämna nyckeln i moppen?

Av någon konstig anledning har jag nyligen börjat fundera på om Mantorp är både mordplats och fyndplats

Hon var stressad av låg batterinivå på mobilen. Hade antagligen lovat föräldrarna att ha den uppladdat under den ganska långa resan hem om något skulle hända
2015-07-05, 02:58
Medlem
Kellywomans avatar
jag är rätt säker på att både polis och åklagare redan vet hur allt gått till. Detta gör att alla våra spekulationer är extra roande. Vi vill så gärna ha svar på varför och hur att jag tror d som hänt att vi hittar på de mest makabra historier.
Sen är jag av den åsikten att jag tror MGM redan erkänt att han träffat BO och redogjort för scenariet. Däremot vägrar han att erkänna att det är han som bragt henne om livet.

Redan när HR begärde komplettering om den yngre brodern när han skulle bli vidare häktad förstod man att det fanns frågetecken. Det finns sannolikt överhängande bevisning för att 35åringen har dödat LH. Men frågan är fortfarande varför?
2015-07-05, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Argumenten i tråden mot en skedd styckning har ju varit att polis inte bör låta familjemedlemmar få göra identifiering av en kropp i detta skick, åtminstone inte initialt. Och så skedde alltså inte.

0:25 meddelade Jenny Widén att en kropp varit funnen. Jag tycker inte att den tidpunkten borde ha varit för sent på kvällen för att låta t.ex pappan identifiera Lisa.

Detta har ingen med vilket skick kroppen var i. Det är en pågående mordutredning. Hade det varit ett vanligt försvinnande hade familjen fått närvara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in