Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-01, 12:49
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-Bosse
Ni i tråden som är mer juridiskt lagda, hur funkar strafförmildring i och med erkännanden i ett sådant fall?
Har MGM något att vinna genom ett erkännande så här sent, dvs ifall han är skyldig?
Är det vanligt att GM aldrig bekänner sig?

Inledningsvis bestämmer domstolen ett straffvärde, detta värde grundar sig främst utifrån själva brottet och inte den enskildes personliga förhållanden m.m. I detta läge tas således ingen hänsyn till ett erkännande. Se 29 kap. 3 § brottsbalken.

Däremot vid straffmätningsvärdet kan domstolen ta hänsyn till "om den tilltalade frivilligt angett sig eller lämnat uppgifter som är av väsentlig betydelse för utredningen av brottet". Se 29 kap. 5 § brottsbalken.

Hur stor effekten blir, dvs. hur mycket straffvärdet minskas är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet. Ett tidigare "erkännande" bör emellertid ge en större inverkan på straffmätningsvärdet än ett sent sådant.

Vid mindre allvarliga brott är det min erfarenhet att erkännande är vanligt förekommande. Mindre vanligt vid grövre brott.
2015-07-01, 12:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja enligt min åsikt så är det ju inte precis urstarka papper som skulle peka på att MGM är fel GM. Sammnfattningsvis:

Talar för oskuld:
ostraffad (stulen tv räknas inte här)
tyst åklagare
inga läckor

Talar för skuld:
sitter häktad på sannolika skäl sen flera veckor
frugan sticker så fort hon kommer ut och säger inte ett pip
brorsan samma som frugan
råkar själv hitta en handske som tillhör BO, troligt villospår
uppför sig underligt när MPS letar nere vid Martorp
grips strax "innan" man hittar kroppen (kanske inte 100% säker uppgift)
åklagaren säger att det finns teknisk bevisning
ser skum ut (lite tunt jag vet)
advokaten börjar svamla om "alternativa teorier"
saker som tillhör BO hittas i närheten av hans bostad
kroppen hittas på ett ställe där ett fåtal personer hittar och har tillträde
Du kan inte anklagas för att ha överansträngt dig för att vara opartisk. Frånsett gissningar och egna påhitt saknas följade punkter i oskuldslistan.

Inget belastningsregister trots sex år i Sverige
Sågs dricka kaffe med brorsan strax före försvinnandet
Kroppen hittades på en jordbruksfastighet intill en väg där ingen förbipasserande kan missa den
Han plockar upp en handske på vad som troligen är mordplatsen i andras åsyn
Trots god lokalkännedom hittas saker utefter en annan väg än den närmaste
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Med GSM kan du inte med enbart cellens info positionera en mobiltelefon, du kan endast säga att den kopplade upp inom den vinkel som cellen täcker, från medellinjen är det 60 grader på var sida som cellen täcker. Avståndet till cellen går ej heller att få fram med någon exakthet bara att den funnits inom cellen.
Om du har handover mellan olika celler/master kan man räkna ut en möjlig väg/sträcka som mobilen förflyttat sig vilket med fördel kan användas i tätorter med många master.

Vad gäller WiFi så var det en tanke att en del har mobilen med WiFi igång och loggar in på öppna WiFi och surfar där för att spara MB/GB. Hade cafe't ett öppet WiFi för kunder vilket inte är ovanligt numera, då kan det vara av visst intresse vilka som eventuellt varit inloggad de kritiska timmarna.
Det är också vad jag säger. Polisen kan inte positionera mobilen i efterhand noggrannare än i en cell.
2015-07-01, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag har ju förklarat det för dej ett otal gånger. Det smusslas för mycket i utredningen och åklagaren behöver en syndabock för att han och polisen ska slippa kritik.

Den här charaden i dag visar det ganska tydligt. Åklagaren drog en lättnadens suck efter rättsproceduren och sa nåt i stil med att "det här var bra för arbetsron".

Visst är det som du säger...
2015-07-01, 12:57
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Men i fallet med åklagaren så har de ju bara uteslutet stora delar av FUPen.. jag menar den är ju helt tom förutom några beslagsprotokoll och anhållningsprotokoll. Det finns inga förhör öht, inga utdrag från mobiltelefoner el datorer. Jag förstår inte att de kommit undan med att sekretessbelägga så mycket.

Nu är jag inte 100%igt insatt i OSL's tillämpning i våra domstolar, men visst är det bara de sekretessrelevanta delarna som ska strykas? Inte hela sidor för att kanske 2-3 meningar är sekretessberättigade? Så har det iaf sett ut i de våldtäkt mot barn FUP som jag läst tidigare.

Vad är ditt intryck av våldtäktsåklagaren FUP:en ?

Givetvis kan man ifrågasätta den hemligstämplade (e.g. sekretessbelagda) FUP-en. Min uppfattning är att man inte bör sekretessbelägga sådant som inte ska vara sekretessbelagt, bara för att vara på den säkra sidan. Således ska inte hela sidor uteslutas ur FUP-en om det enbart är vissa meningar som ska vara sekretessbelagda. Mig veterligen har man som enskild person möjlighet att begära att sekretessen omprövas (opartiskt) av myndigheten, ifall man önskar få ut en handling. Problemet är dock att sådant tar tid beroende på prövningsprocessen. Skulle det sedan visa sig att den sekretessbelagda handlingen inte skulle ha sekretessbelagts, så har myndigheten försvårat offentlighetsprincipen helt i onödan.

Vad gäller den nämnda FUP-en så delar jag din uppfattning.

Vad gäller Lisa Holm-fallet så är jag konfunderad över yppandeförbudet i förhållande till offentlighetsprincipen och häktningsskälen kontra den tekniska bevisningen samt frihetsberövandet i stort. Men, det återstår att se...
Senast redigerad av TheFortress 2015-07-01 kl. 13:04.
2015-07-01, 13:10
Medlem
Utflyttads avatar
rättelse

Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inledningsvis bestämmer domstolen ett straffvärde, detta värde grundar sig främst utifrån själva brottet och inte den enskildes personliga förhållanden m.m. I detta läge tas således ingen hänsyn till ett erkännande. Se 29 kap. 3 § brottsbalken.

Däremot vid straffmätningsvärdet kan domstolen ta hänsyn till "om den tilltalade frivilligt angett sig eller lämnat uppgifter som är av väsentlig betydelse för utredningen av brottet". Se 29 kap. 5 § brottsbalken.

Hur stor effekten blir, dvs. hur mycket straffvärdet minskas är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet. Ett tidigare "erkännande" bör emellertid ge en större inverkan på straffmätningsvärdet än ett sent sådant.

Vid mindre allvarliga brott är det min erfarenhet att erkännande är vanligt förekommande. Mindre vanligt vid grövre brott.

P.g.a. hög arbetsbelastning så har jag tagit en paus från tråden. Jag är ledsen om jag reflekterar över något som redan har avhandlats?

Jag noterade långt bak i tråden (vid något sammanhang) att det finns ju en möjlighet att gärningsmannen kommer att erkänna om bevisen som läggs fram under utredningen är "överväldigande".

Att i domstolen "blåneka" trots att mycket solid bevisning finns tillgänglig är riskabelt då domstolen kan anse "blånekaren" ej trovärdig och helt gå på åklagarens linje.

Då kan det ibland vara fördelaktigare att erkänna och i och med detta ha möjligheten att avge en annan version än åklagarens.
Senast redigerad av Utflyttad 2015-07-01 kl. 13:12.
2015-07-01, 13:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
P.g.a. hög arbetsbelastning så har jag tagit en paus från tråden. Jag är ledsen om jag reflekterar över något som redan har avhandlats?

Jag noterade långt bak i tråden (vid något sammanhang) att det finns ju en möjlighet att gärningsmannen kommer att erkänna om bevisen som läggs fram under utredningen är "överväldigande".

Att i domstolen "blåneka" trots att mycket solid bevisning finns tillgänglig är riskabelt då domstolen kan anse "blånekaren" ej trovärdig och helt gå på åklagarens linje.

Då kan det ibland vara fördelaktigare att erkänna och i och med detta ha möjligheten att avge en annan version än åklagarens.
Ja, nyligen dömdes en kvinna i Kalmar för mord på sin pappa. Hon var bunden till åtgärder vidtagna efter mordet. Om hon hade berättat sin version hade hon kanske klarat sig undan med skyddande av brottsling, men hon blånekade och då gick det som det gick.
2015-07-01, 13:24
Medlem
Tamborinos avatar
Borde inte en Husrannsakan i alla Blombergs Ekonomibyggnader som Lador , Stall ,Uthus , Bodar mm startat redan på Måndagen efter försvinnandet ?
Det skulle då gällt alla utrymmen som anställda har nycklar till .
Jag tror inte att BO var vid liv mer än någon timme efter att hon togs , men 5 dagars sökande hade inte behövt plåga Familj och närstående .
Vad tycker ni ?
2015-07-01, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, nyligen dömdes en kvinna i Kalmar för mord på sin pappa. Hon var bunden till åtgärder vidtagna efter mordet. Om hon hade berättat sin version hade hon kanske klarat sig undan med skyddande av brottsling, men hon blånekade och då gick det som det gick.

Där fanns ett motiv 52 miljoner samt en konflikt att pappan inte tyckte om killen. Tror att båda var lika skyldiga i det mordet.
2015-07-01, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Borde inte en Husrannsakan i alla Blombergs Ekonomibyggnader som Lador , Stall ,Uthus , Bodar mm startat redan på Måndagen efter försvinnandet ?
Det skulle då gällt alla utrymmen som anställda har nycklar till .
Jag tror inte att BO var vid liv mer än någon timme efter att hon togs , men 5 dagars sökande hade inte behövt plåga Familj och närstående .
Vad tycker ni ?

Hade det varit en vanlig familj som bott där hade de säkert gjort det...
2015-07-01, 13:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
4,5 år på juridicum och ett par år i arbetet, familjerätt iofs men va vet jag om juridik.

INGEN domstol häktar i 4 veckor enbart för att bevisningen är stark. Det fungerar inte så, finns inget lagstöd för en sådan åtgärd.
Nejvisst. Enligt RB 24:18, mom 3, andra meningen ska det ske om det är uppenbart att förhandling inom [två veckor] skulle vara utan betydelse. Det innebär i praktiken två saker: a) Det kan inte förväntas tillkomma tillräckligt med bevisning för att substantiellt ändra misstankeläget inom de två veckorna, och b) misstankegraden är tillräckligt stark för att det inte ska vara rimligt att misstanken sjunker under sannolika skäl av andra orsaker. a) är viktigast, men b) gör att det är helt orimligt att påstå att en fyraveckorshäktning i sig är ett tecken på att bevisningen är svag. Det är alltså snarare så att den, allt annat lika, måste vara något starkare för en fyraveckorshäktning än för en konventionell tvåveckorshäktning.
Citat:
Anledningen till att jag sa att det snarare är ett bevis på svag bevisning är att för om det fanns annan bevisning som stödde hans skuld hade inte åklagaren behövt begära en häktningsperiod på 4 veckor, utan han hade kunnat gå dit om 2 veckor och peka på all annan bevisning som stödde hans linje och MGM hade blivit omhäktad utan mankemang. Och hade det funnits annan bevisning som stödde en omhäktning hade inte domstolen gått med på 4 veckors häktning heller.
Det är den här delen av resonemanget som inte är tillämpligt. Det kan finnas hur mycket eller lite övrig bevisning om helst, bara den med marginal når upp till sannolika skäl. Du förefaller postulera att rätten tror att befintlig bevisning på något sätt självduplicerar sig, men det gör den naturligtvis inte.

Citat:
Hela 4 veckors häktningen är, enligt mig, ett tecken på att MGM kommer bli frisläppt om 4 veckor såvida inte de analysbesked som åklagaren väntar på kommer att tillföra mer bevisning mot MGM.
Här förutsätter du dessutom att utredningen i övrigt är färdigställd. Så brukar det inte alls vara i en såhär pass komplicerad mordutreding efter bara en häktningsomgång. Tanken att förundersökningsledningen efter bara två veckors häktning sitter och skalar äpplen med pennkniv i väntan på analysresultaten är med all sannolikhet verklighetsfrämmande.
2015-07-01, 13:45
Medlem
LeeVans avatar
[quote=rockdoll|53882420 (...)
Jag har helt enkelt inställningen att man är oskyldig tills man bevisats skyldig. (...) [/QUOTE]

Kan ju bero på din bakgrund?

Skyldig är du om du begått en olaglig handling – alldeles oavsett om du kommer dömas för den eller inte.
2015-07-01, 13:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Där fanns ett motiv 52 miljoner samt en konflikt att pappan inte tyckte om killen. Tror att båda var lika skyldiga i det mordet.
Jo, men vad XO skriver om är inte faktiskt skuld utan vad det går att döma folk för. Kalmarkvinnans bundenhet till åtgärderna efter mordet, tillsammans med att hon enligt ett vittnesmål som rätten bedömde som trovärdigt hade utpekats som medskyldig, gjorde att hon kunde dömas. Överhuvudtaget gäller att om det står klart att BO har bragts om livet, en person kan bindas till att ha hanterat den döda kroppen efteråt, denna blånekar om allt, inklusive vad h*n kan bindas till, och det inte finns någon annan rimlig tänkbar gärningsman i utredningen, så åker vederbörande normalt dit för mord, även om det inte går att binda h*n** till själva mordet. Det är ju ofta mycket svårt att specifikt binda någon till ett mord, snarare än till att efteråt ha hanterat den döda kroppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in