Citat:
Ursprungligen postat av
rockdoll
4,5 år på juridicum och ett par år i arbetet, familjerätt iofs men va vet jag om juridik.
INGEN domstol häktar i 4 veckor enbart för att bevisningen är stark. Det fungerar inte så, finns inget lagstöd för en sådan åtgärd.
Nejvisst. Enligt RB 24:18, mom 3, andra meningen ska det ske om det är
uppenbart att förhandling inom [två veckor] skulle vara utan betydelse. Det innebär i praktiken två saker: a) Det kan inte förväntas tillkomma tillräckligt med bevisning för att substantiellt ändra misstankeläget inom de två veckorna, och b) misstankegraden är tillräckligt stark för att det inte ska vara rimligt att misstanken sjunker under sannolika skäl av andra orsaker. a) är viktigast, men b) gör att det är helt orimligt att påstå att en fyraveckorshäktning i sig är ett tecken på att bevisningen är svag. Det är alltså snarare så att den, allt annat lika, måste vara något starkare för en fyraveckorshäktning än för en konventionell tvåveckorshäktning.
Citat:
Anledningen till att jag sa att det snarare är ett bevis på svag bevisning är att för om det fanns annan bevisning som stödde hans skuld hade inte åklagaren behövt begära en häktningsperiod på 4 veckor, utan han hade kunnat gå dit om 2 veckor och peka på all annan bevisning som stödde hans linje och MGM hade blivit omhäktad utan mankemang. Och hade det funnits annan bevisning som stödde en omhäktning hade inte domstolen gått med på 4 veckors häktning heller.
Det är den här delen av resonemanget som inte är tillämpligt. Det kan finnas hur mycket eller lite övrig bevisning om helst, bara den med marginal når upp till sannolika skäl. Du förefaller postulera att rätten tror att befintlig bevisning på något sätt självduplicerar sig, men det gör den naturligtvis inte.
Citat:
Hela 4 veckors häktningen är, enligt mig, ett tecken på att MGM kommer bli frisläppt om 4 veckor såvida inte de analysbesked som åklagaren väntar på kommer att tillföra mer bevisning mot MGM.
Här förutsätter du dessutom att utredningen i övrigt är färdigställd. Så brukar det inte
alls vara i en såhär pass komplicerad mordutreding efter bara en häktningsomgång. Tanken att förundersökningsledningen efter bara två veckors häktning sitter och skalar äpplen med pennkniv i väntan på analysresultaten är med all sannolikhet verklighetsfrämmande.