Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 22:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Som sagt, hon svingar från höften.
Om det beror på desperation eller verklig tilltro till MGM:s oskuld, kan vi bara gissa oss till.

Jag är benägen att tro det senare.
Som andra skrivit här, sätter hon ju annars sin heder och ära på spel med sina luddiga uttalanden.

Jag läste härom dagen om ett tidigare mål hon hade, där en 50-åring våldtagit en 13-åring i hennes förtvivlade föräldrars åsyn. De hade letat efter henne med ljus och lykta och hann precis fram i tid, för att bevittna det hemska övergreppet, som skedde i en park tror jag.

Trots överväldigande bevisning mot pedofilen ifråga, hävdade Inger Rönnbäck att han var oskyldig
Hur trovärdigt var det? Inte alls skulle jag säga...

Men ingen kan ta ifrån henne, att hon nog alltid gör sitt bästa för sina klienter!
All heder åt det.
2015-07-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det verkar ju inte ha blivit nån träff på DNA på delarna från mobiltelefonen eftersom det tog sån tid att vaska fram teknisk bevisning. GM kan ju ha hört ryktet om misstankarna mot litauerna och planterat ut "bevis" senare under veckan. Eftersom advokaten tvivlar på denna bevisning så handlar det knappast om DNA på offret.

Nå, alla analyssvar har ju inte kommit än. Vi får väl se vart det bär hän framöver.

Kan vara vad som helst omöjligt att veta. Det jag tänkte först på i och med att det tog sådan tid med analyserna och att det slutade med att ena brodern blev släppt var att de hade t.ex DNA som i en första analys hade en tillräckligt hög träffprocent mot båda bröderna, och att det som sedan drog ut på tiden var att de behövde göra fler tester för att kunna separera ut det DNA som var mest likt en av bröderna. Bara spekulationer kanske inte finns DNA alls, tekniska bevis verkar rätt brett vad jag förstått och även om de har DNA så kan det vara t.ex hårstrån från litauern som är mycket lättare att få tag på ifrån en annan möjlig GM än t.ex kroppsvätskor i eller runt Lisa, blod eller annan DNA från Lisa på litauern hade verkligen dragit åt snaran runt litauern och hade detta funnits hade man nog inte sett denna överklagan alls ifrån advokaten, åtminstonde inte formulerat på det viset den gjorts.

En bil borde vara inblandad med riktigt hög sannolikhet, vad skulle egentligen alternativet till bil vara? Skottkärra, traktorskopa, fyehjuling eller något annat. Verkar inte sannolikt alls. Jag kanske har fel nu, men jag tänker mig att man kan resonera som så att det borde vara väldigt säkert att i den bilen Lisa transporterades i så finns där spår efter Lisa som är omöjliga att städa bort, inkl DNA så är det väl i så fall väldigt enkelt för polisen att gå igenom samtliga bilar litauern haft tillgång till och på så sätt kunna binda litauern till brottet den vägen. Det lär väl komma fler analyssvar som talar om i vilken riktning det lutar åt snart. Vore verkligen tragiskt om inga spår skulle hittas i någon av bilarna litauern har haft tillgång till. Man ser en sak och har sett, och haft känslan hela tiden bröderna är oskyldiga men samtidigt så hoppas man på att det är litauern som är skyldig och att polisen kan binda honom till brottet så det blir ett avslut på denna tragiska historia för alla inblandande.

Skulle verkligen vara ett skräckscenario om allt skulle börja om igen från ruta 1 med en annan GM som haft långt tid på sig att radera spår, kanske bränt, dumpat eller i värsta fall transporterat bilen med spåren efter Lisa utomlands någonstans.
2015-07-02, 22:44
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror GM då, ganska snart efter 18.23, inte hade en endaste mild susning om vilket pådrag som skulle komma. Efter bara två timmar.

I Efterhanden ser det ut som ett HansochGreta spår men just då för GM var det kanske bara att göra sig av med grejer lite "hött och blött".

I och med att mopeden var kvar vid caféet skulle man anta bortrövande, vilket man också gjorde initialt. OM det inte varit för den där förbenade handsken!

Sedan hade GM kunnat förfinat lite detaljer, men den ypperliga chansen infann sig inte riktigt. Allt gick så fort.

Finns ju ingen som helst logiskt anledning att sprida ut sakerna i terrängen istället för att samla allt med kroppen på ett ställe. Ju mer utspritt desto större chans att hitta någon del och bildar det sen ett spår i en viss riktning mot kroppen finns det bara ett ord, puckat. Fast det är det ju att döda någon redan från början så....
2015-07-02, 22:45
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag har tvivlat ordentligt kan jag säga. Känt att de snöat in på bröderna och blivit blinda, letat bevis för att bröderna gjort det snarare än leta efter sanningen med öppet sinne.

... tills jag läste artikeln i GP där advokatens överklagan presenterades.

Med tanke på hur tonläget varit från hennes sida tidigare så känns det som att hon nu inte ens förmår låtsas att hon tror på sin klients oskuld längre.

Insamlat DNA-material som placerats ut för att sätta dit honom? Bitch, please. Det enda det avslöjar är att den tekniska bevisningen med andra ord är så otvetydigt solklar att man måste ta till halmstrån som planterade bevis för att överhuvudtaget kunna prata bort det. Ett sådant försvar håller inte.

På detta får vi bekräftat det som antyddes redan i tidigare överklagan - att lillebror och/eller frun sjungit ut och vittnat mot mGM.

Och dessa saker kommer utöver att han redan sen innan var häktad på sannolika skäl misstänkt.

Nej, det verkar onekligen som att farbror blå och åklagaren gjort sitt jobb rätt den här gången. Men vi får väl se var det landar.
Tydligen är hon helt övertygad om att det inte går att komma undan bevisningen.
Att hävda planterade bevis när Lisas kropp var undangömd är ju helknäppt.
Om hon hittats direkt helt öppet då finns väl möjligheten.
Men nu inte en chans.
Kunde lika gärna blivit ett försvinnande också om kroppen inte hittats.
Komma med fabler om planterade bevis går inte här.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Det är väl inte svårt att lösa i praktiken. Antingen söker en åklagare en domartjänst på annan ort alternativt får åklagaren söka annat valfritt jobb. Rättsväsendet om något måste se till att det inte förekommer jäv eller korruption. Handlar inte om att "kräva att någon flyttar". Handlar om att det inte är möjligt att få ett visst jobb just för att förhindra korruption/jäv.

Att domare, åklagare och advokater känner varandra är väl inte ovanligt. Medlemmar i samma fiskeklubb eller rotary.
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Som jag tidigare skrivit i tråden är det flera platser med namnet ladan, minst två, en utanför cafét och en vid fp. Inte att förglömma annars rör vi till det.
Svarade här på ett inlägg betr. "slaktrummet" som någon har lokaliserat till ladan mitt emot kaféet. Det var alltså den byggnaden som avsågs. - Kanske kan ladorna särskiljas genom benämningarna "kaféladan" resp. "fp-ladan"...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Klassiskt, hudavskrap under naglarna. Om det är vad åklagaren har på den häktade så är det mycket komprometterande, svårt att förklara. Då bör han sannolikt ha varit en av de sista som såg henne i livet och även var nära henne, ingenting tyder på att hon träffade honom under sin arbetsdag. Man släpper frun och brodern, vem mer ska uteslutas för att ha tillräckligt för åtal tro?

Ja, detta bör väl ligga högt uppe på listan av potentiell teknisk bevisning som blev avgörande i häktningsförhandlingen av den äldre brodern.
2015-07-02, 22:46
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det är mycket som är konstigt innan det fått sin förklaring. Om den äldre brodern är GM kan ha mycket väl ha slängt ut sakerna genom bilfönstret i sitt upphettade tillstånd. förklaringen till det till synes konstiga beteendet är då stor stress och okunnighet om att tusentals frivilliga kommer att dyka upp och finkamma varje millimeter av marken. Konstigare än så behöver det inte vara.
Håller med dig om att de flesta trollerier framstår som banala trick när man känner till dem. Ändå sitter vi här och nu och stirrar på en gåta som ännu inte har fått sin lösning och jag känner iaf kittlingen i att söka svar. Det du beskriver låter som en vansinnesfärd över öppna åkrar, tidigt en söndagskväll med en del blåst men annars hyfsat väder. Trodde han 100% på att ingen var hemma eller körde förbi, att ingen skulle titta åt det hållet de minutrar han körde i affekt kastande en kvinnas tillhörigheter, kläder? ut genom bilfönstret hela vägen hem till sitt och brorsans hem? Låter mer som en roadmovie.
2015-07-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det här uttalandet från advokaten tolkar jag som att brorsan har pekat ut MGM som mördaren. Hur jag än vrider och vänder på det så är det svårt att tolka det på något annat sätt. Här kommer det ju med stor sannolikhet att yrkas på livstid så det är ju klart som fan att brorsan måste rädda sitt eget skinn om han nu är oskyldig till mord. Var är de anhöriga förresten? Inga "hemma-hos-reportage" hos morsan längre så långt ögat når. Inte ens en liten snyftare från frugan i nån skvallerblaska.

Jag tycker det tyder på att brorsan och frugans uppgifter stämmer överens och att polisen fortfarande anser att de är misstänkta för inblandning men att eftersom de har erkänt viss inblandning och dessutom berättat om MGM1 så fanns det inget häktningsskäl för att ha de häktade då polisen ansåg att det inte fanns risk för t ex fortsatt brottslighet eller förstörande av bevis osv. Men att polisen räknar med att de dyker upp på rättegången om åklagaren väljer att väcka åtal mot dem.
2015-07-02, 22:48
Polisens intuition börjar bli naggad i kanten.
Man har väl inte hängt ut 2 oskyldiga personer utan bevis.
2015-07-02, 22:49
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det är exakt det spåret som avses, ägodelar till Lisa spridda som ett pärlband från kaféet till brödernas bostad och eventuellt vidare till fyndplatsen. För bra för att vara sant, helt enkelt.

Ja, på film och i TV-serier. Hade detta varit en kriminalserie på TV så hade vi vetat att det INTE var bröderna, just pga spåret av saker hem till dem. Men i verkligheten går det inte dra några sådana slutsatser. Verkligheten kan vara precis så ospännande och helt sakna twist.
2015-07-02, 22:50
Awaiting Email Confirmation
Stod polisen vid korsningen västerplana/blomberg och kollade bilar. För annars hade han kunna göra sig av med kroppen och annat från den vägen och norrut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in