Citat:
Ursprungligen postat av
ulvan
Håller med och det jag menade var att en GM kan framgångsrikt spela oskyldig inför sina anhöriga

Dvs inte berätta vad man gjort, men många skulle nog ha svårt att låtsas som om ingenting om man mördat någon, om man inte har bra pokerface eller saknar empati :P
En anhörig som står GM nära kanske skulle märken om GM agerade konstigt/stressat/misstänksamt och koppla ihop det med LH. Och kanske skulle en GM säga det till ett syskon om man stod varandra nära. Att berätta det för ens fru självmant känns däremot mindre troligt, även om det har förekommit att "par" begår brott med grova slag tillsammans. OM MGM har gjort nåt och sagt nåt till sin fru tror jag mer att han sagt att BO "råkade" bli påkörd eller nåt även om han nu har dödat henne frivilligt.
Ibland skyddar kvinnor ofta sina män, även om männen är svin. Har ingen aning om hur vanligt det är att de skyddar mördare eller våldstäktsmän eller andra kriminella men det förekommer nog.
För anhöriga kan det vara svårt att ta till sig sådana tecken. Talesättet "the wife is allways last to know" gäller väl otrohet men kan nog gälla vid grova brott många gånger. Tänk på Hagamannen, Fritzl osv samt alla som inte sett/blundat för incestövergrepp i familjen.
Vissa kanske har så starka försvarsmekanismer att de inte ens ser de illavarslande tecknen. Några kanske har en gnagande känsla av att något är fel men inte kan/vill ta det till sig ändå.
Det är så fruktansvärda saker. Om man föreställer sig att något liknande händer i sin närhet och en nära familjemedlem uppträdde konstigt... vilken mardröm! De flesta av oss skulle nog försöka hitta andra förklaringar. Även mördare har väl ofta fina sidor också gentemot familj och vänner.
Och om en GM är så psykopatisk, sadistisk och genomjävlig att familjen tänker att han skulle vara sannolik och kapabel att begå ett fruktansvärt mord, kanske rädslan tystar dem?
OBS, nu resonerar jag allmänt, detta fall och denna familj vet vi ju inte mycket om. Inte ens om han är skyldig (även om det verkar relativt sannolikt med det vi vet nu, vilket är lite som sagt.)