Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 10:51
Medlem
Polisens svar på GWs "kritik":

http://www.expressen.se/nyheter/polisen-hur-insatt-ar-gw-i-arendet/
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Jo visst! Känns lite långsökt ändå måste ja säga.

Jag ändrar uppfattning rätt ofta kring detta fall, men jag är en av dom som tror att det eventuellt var en olycka och att mobilen isf gick sönder vid olyckan.

Frågan är ju var resten av mobilen är om uppgifterna stämmer att man endast hittat ett fodral och en display..

iphonen kanske tappades hel och kördes över av att antal fordon när de började leta efter henne. ett kraftigt däck borde väl kunna sprätta runt delarna rätt bra
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spiritus72
Inte en aning, ingen kännedom om den aktuella bygden och är inte bosatt i Sverige längre.

Dock följt fallet ganska intensivt, efter vad man läst i media om brödernas bakgrund så känns det ganska osannolikt men går ju inte att varken bekräfta eller dementera i nuläget.

Frustrerande. Men jag tror inte att litauerna skulle riskera detta med tanke på att de har varit här i 2 år? Och får 20 lax i månaden.
Den där PC? Kan det vara också något?
2015-06-18, 10:52
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det skulle i så fall innebära att om domstolen inte upphäver yppandeförbudet så kan de aldrig berätta om vad som sades, eller?

Det stämmer faktiskt. Men domstolen kommer vid resans gång vid lämpligt tillfälle häva beslutet, gör dem inte det blir de säkerligen JO-anmälda eller dylikt.
2015-06-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anneym
Det här Youtube-klippet som lades ut, har det framkommit något mer kring den? Eller var det verkligen bara slumpen (t ex att användaren heter Lisa Holm etc)?

Och dessa GM som nu sitter häktade måste vara redigt dumma i huvudet som inte bara spred ut BO:s grejer men som även "begravde" BO:s kropp i närheten av sitt boende. Varför? Efterblivna? Det är nästan, nästan, så att jag undrar om någon försökt sätta dit dem. Det är nästan för dumt hanterat.
Hoppas att några mer detaljer kan komma fram snart, lider med familjen.
Det är typ som en sökmotor som registrerar det som söks mest på Google för att få så många visningar som möjligt
2015-06-18, 10:55
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Denna teori verkar mest trolig, ja.

Jag tror att GW har fel i sina spekulationer. Han har inte fått tillgång till polisens fynd etc och enligt hans teorier baserat på statistik förstår man hans resonemang. Men eftersom polisen begärt dem häktade innebär det att polisen är fast beslutna att dessa är mördarna. Att teknisk bevisning saknas beror på att det har gått flera dagar innan polisen grep dessa män samt hittade flickan så dem har hunnit städa efter sig och pratat ihop sig.

Även om dessa män är ostraffade sedan tidigare kan dem besitta en personlighetsstörning som ger sig till uttryck helt plötsligt utan någon eftertänksamhet och vips så är flickan död. I paniksituationer saknas ofta ett konsekvenstänk. Nu tror ju jag också att det är den yngre brodern som ensam försökt tvinga sig på Lisa som gjort motstånd och sedan har han antingen i rent vredesutbrott dödat henne eller så har han råkat ha ihjäl henne. Därefter har han tagit hjälp av äldre brodern och hans hustru. Jag tror inte att man ska hänga upp sig för mycket på det här med att de är ostraffade. Det var ju även Mats Alm!!! Hans annorlunda beteende den senaste veckan enligt en bekant är ju intressant i sammanhanget.

Jag är rädd att detta kommer bli ett Mats Alm fall. Efter det fallet tappade man ju all tro på rättvisan och på vårt rättssystem.
Dessa herrar kommer att blåneka vad som än läggs fram då det nu är deras sista chans att eventuellt klara sig ur detta.
Tveksamt, Mats Alm och Linda var sambo så DNA fanns ju där redan och sen gick det inte att fastställa dödsorsak för att kroppen hade legat ute i naturen för länge.
I det här fallet bör DNA vara intressant och dödsorsak går nog att fastställa.
2015-06-18, 10:55
Medlem
Tingsnotariens avatar
Aha, förlåt mig kära trådläsare nu har jag svaret på frågan om yppandeförbud.

Har en förhandling hållits inom stängda dörrar och har det då lagts fram uppgift, för vilken det hos domstolen gäller sekretess som avses i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), får rätten besluta att uppgiften inte får uppenbaras

Det fitstilta innebära att yppandeförbudet gäller endast så länge uppgifterna som sades bakom stängda dörrar är sekretessbelagda. Som i detta fall p.g.a. förundersökningssekretess.Men förundersökningssekretessen gäller t.ex. inte efter det att åtal väckts, vid denna tidpunkt faller således det fetstilta rekvisitet enligt ovan bort och förutsättningarna för yppandeförbudet med det.

Hoppas detta underlättar förståelsen något
2015-06-18, 10:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Aha, förlåt mig kära trådläsare nu har jag svaret på frågan om yppandeförbud.

Har en förhandling hållits inom stängda dörrar och har det då lagts fram uppgift, för vilken det hos domstolen gäller sekretess som avses i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), får rätten besluta att uppgiften inte får uppenbaras

Det fitstilta innebära att yppandeförbudet gäller endast så länge uppgifterna som sades bakom stängda dörrar är sekretessbelagda, som i detta fall förundersökningssekretess, men förundersökningssekretessen gäller inte när t.ex. åtal väckts så vid denna tidpunkt faller det fetstilta rekvisitet enligt ovan bort och förutsättningarna för yppandeförbudet med det.

Hoppas detta underlättar förståelsen något

Attans då, då kan vi inte förvänta oss att trion berättar något intressant innan någon blir åtalad för brottet.
2015-06-18, 10:57
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
PC bor på en prästgård ca 1 mil från fyndplatsen. Han är utbildad inom maskinteknik och har en förkärlek för motorer. Han är runt 20 år gammal.

Det som väckt intresse är att han redan första kvällen var ute och letade efter LH på sin 4-hjuling. Finns artikel om honom i Skövdes lokala tidning tror jag.

Enligt artikeln så förstod PC att det skulle vara ett himla liv där och begav sig därför dit och letade med sin 4hjuling. Hur han förstod det redan samma kväll när han bor 1 mil därifrån är oklart. Kanske var det andra kvällen han var ute och letade? Men då är frågan hur mång som visste om fallet då.

Jag har en nära bekant som bor i samma område som PC. Redan kort efter försvinnandet hade min bekanta militärer runt tomten som letade efter LH eftersom det tydligen rinner en å genom området, och tydligen letade de efter LH i det vattendraget. Samma vattendrag rinner förbi huset där denne PC bor. Ifall dessa militärer pratade med PC samma kväll kan det förklara varför han blev tidigt involverad i sökandet.
2015-06-18, 10:58
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har sett en uppgift om att MP ville att bröderna skulle låsa upp. Dom tvärvägrade.
Det va så det skulle ha börjat. Tyvärr så har jag också glömt var jag läste det.

Det har jag inte läst?
Om så nu skulle vara fallet har jag full förståelse för det.
Varför skulle de låsa upp för en okänd till sin arbetsgivares utrymmen?
Det skulle förklara om de blivit förbannade också i så fall.

Om detta stämmer finns GM i gänget av de 100-tals pers som ingick i MP:s skallkedja. MP har inga som helst mandat att syssla med husrannsakan, och får öht inte ens ge sig in på privat mark utan tillstånd. Någon i MP gänget styrde alltså gruppen i en viss riktning.

Det är en del detaljer som lagts åt sidan här på fb som borde granskas närmare.
1: Lisas färdväg med moppe, hur åkte hon egentligen till caféet ?
(åker man i google-maps finns det en genväg som hon tjänade flera kilometer på, denna genväg är ju exakt samma väg där man hittat en del av hennes tillhörigheter i riktning mot gästarbetarna) http://i.imgur.com/2r7W4Cv.jpg

2: Externa besökare, söndagen hade ett stort event intill vid Kinnekulle ring med Saab Turbo-klubben.

3: Moppens skick, det anges att den hittades parkerad och olåst bakom caféet, men eftersom farsan drog igång storlarm direkt och dessutom får ut militärpersonal när han hittade den tyder detta på att det fanns en skada på moppen. Hade den varit oskadad hade han ju börjar fara runt området och fråga efter henne, här drogs det direkt igång en skallkedja, dessutom letade militären i vattendrag så storyn om moppen måste detaljgranskas , speciellt med detta inlägg nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jag har en nära bekant som bor i samma område som PC. Redan kort efter försvinnandet hade min bekanta militärer runt tomten som letade efter LH eftersom det tydligen rinner en å genom området, och tydligen letade de efter LH i det vattendraget. Samma vattendrag rinner förbi huset där denne PC bor. Ifall dessa militärer pratade med PC samma kväll kan det förklara varför han blev tidigt involverad i sökandet.

Ser man på följdutvecklingen är alla detaljer baserade på direkt närhet till väg, arbetsplats,moppe, hennes utspridda grejor och att hon hittades i ett låst utrymme intill den väg som förmodligen också var hennes "smitväg" som hon kunde tjäna många km på.

Det här kan antyda att hon faktiskt åkte iväg en bit och sen kolliderade med någon, denna person fick panik, slängde in henne i bilen och dumpade sen henne i det utrymme som låstes, sen körde personen i riktning mot caféet och kastade ut delar av hennes grejor på vägen dit för att sen ställa tillbaka moppen eftersom denna person kände till hennes arbetsplats. När sen moppen var tillbakaställd tog personen en annan småväg tillbaka och kastade då ut lite smågrejor till för att sen åka hem och gömma undan sin bil.

Frågan är om det har ställts undan en gammal Saab turbo med plåtskada fram som ev fanns med i Kinnekulle-eventet, tiden matchar exakt då dom slutade 17 på Söndagen och Lisa stängde tidigare än 18 samma dag, stor chans att personen körde hem för fort och hade krökat,smällde i Lisa någonstans där hon då kanske bröt nacken om hon flög av moppen.

Detta behöver ju inte betyda att personen till 100% är närboende, och inte heller att "hansogreta-spåret" var avsiktligt mot Letterna, utan att smällen i fråga har skett inom detta område med efterföljande "åtgärder" av en panikslagen person. Men när sen MP dyker upp med en jättearme av frivilliga, inser personen att det är en tidsfråga innan hon kommer att hittas eftersom folk börjar hitta hennes grejor, att personen ställde upp hos MP tyder på att denna deltog i något försök att kunna gå runt och försöka leda spåret mot gästarbetarna genom att peka ut det låsta utrymmet.

Lisa hade jobbat allt för kort tid för att något psyko skulle börja lägga upp onda planer, och söndagen var första dagen som hon själv körde dit på moppe, så det kan inte ha skett någon kartläggning av henne. Däremot är det troligt att hon valde små grusvägar för att tjäna tid och km, där något hände.

Sen har vi detaljen med hur snabbt militären kom ut, fanns det en hotbild mot familjen sen tidigare om vi ser till farsans bakgrund.
Senast redigerad av duqu 2015-06-18 kl. 11:18.
2015-06-18, 10:59
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Attans då, då kan vi inte förvänta oss att trion berättar något intressant innan någon blir åtalad för brottet.

Det kan dessvärre vara sant, för att detta ska vara möjligt krävs ett hävningsbeslut av yppandeförbudet.
2015-06-18, 11:01
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det kan dessvärre vara sant, för att detta ska vara möjligt krävs ett hävningsbeslut av yppandeförbudet.

Vilket HovR:n likväl kan meddela. Av den anledningen är det viktigt att inte gå händelserna i förväg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in