2015-06-20, 14:45
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Är det verkligen så?
Trodde de endast hade att ta ställning till om häktningen var riktig när den skedde.
Det här är ju centralt för huruvida vi kommer att få veta något mer på måndag.

En sak i sammanhanget som jag undrar är:
Om det har dykt upp teknisk bevisning nu, kan åklagaren inte då begära omhäktning redan nu eller måste han vänta tills de två veckorna har gått?

Juridiskt är det korrekt de ska pröva huruvida sannolika skäl förelåg vid häktningstillfället. Jag undrar dock hur hovrätten ställer sig till följande situation.

1. Vid tidpunkten för häktningen gjorde tingsrätten fel
2. Numera hade tingsrätten emellertid haft rätt

Det juridiskt korrekta är då att ogilla häktningsbeslutet och så får åklagaren begära om häktning på nytt, men då är de misstänkta frisläppta i några dagar och det är nog inte särskilt bra för utredningen.

Jag undrar således vad hovrätten gör då (om de vet med sig att det nu finns teknisk bevisning som skulle utan problem få de misstänkta häktade om åklagaren ånyo begär om häktning), mitt stalltips är att de låter dem sitta kvar i häktet, för såvitt jag vet finns det ingen direkt hinder enligt mot att ta upp nya omständigheter vid en häktning (sen kan man som sagt diskutera huruvida hovrätten bör lägga nya omständigheter till grund eller inte).
2015-06-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Ja Martorp är äldre och det är troligen inte ens styrskena i botten på den! Utan helt frihängande!
Japp, med all säkerhet så!
Vi hade bara typ 2 små "rälsar" på höger och vänster sida om porten som man skulle pricka. Inte en hel skena.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men då har de inte stämt träff från början som du sa först utan det är en spontanträff?

Men ingen har väl hört en man vråla den tid hon försvann?

När det gäller det du skrev om Dalarna kanske AJ ville bort från detta otäcka och hade frågat polisen om det var okej.

Vem har sagt eller skrivit att dom stämmde träff???
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Felet du gör är att hela ditt resonemang förutsätter en medveten handling. Vad i fynden och det lilla vi vet får dig att dra slutsatsen att det måste vara så?

Många av trådens mest fantasifulla gökar menar att det hela är ett "spår" för att förvilla polisen och sätta dit litauerna. Det som i så fall är väldigt märkligt är varför personen/personerna som lägger ut spåret inte lägger några saker närmare deras bostad.

Jag förstår inte varför inte fler inser att fynden precis lika mycket kan peka mot flykt/kamp eller en panikslagen och slarvig gärningsman som tappar eller bara i panik slänger ifrån sig saker han känner att han måste göra sig av med.

Kom även ihåg detta: Att läsa in mönster och medveten avsikt även i förlopp som är helt slumpartade eller bara ett resultat av stundens infall är en väldigt stark tendens i hur vårt tänkande fungerar. Vi letar efter det både medvetet och omedvetet och det lurar oss väldigt lätt att se saker som inte finns. Typexempel: Kanalerna på Mars. Men det finns hur många andra som helst också. Personligen tror jag att de här fynden kommer att foga sig till den listan också. Eller snarare: Ett antal "detektivers" tolkning av dem.

Håller med i stort men att spåren pekar på flykt/kamp håller jag inte med om.
1. fynd sydväst om cafeet. obekräftat.
2. fynd vid Medelplana kyrka. Obekräftat?
3. fynd sydost om cafeet bekräftat.
4. fynd öster om cafeet. (ladan?) Är väl bekräftat.

Såvida inte flykten gick över hela Blomberg så stämmer ju inte det.
+ Tror det var en polis,Fuxborg? som sa att fynden kunde vara utplacerade av gärningsmannen/männen för att förvilla.
+ Fuxborg sa i en videointervju att de tolkar fynden som att Lisa kunde vara kvar i området. Detta uttalande eller om det var ovanstående dementerades sedan snabbt av polisen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab
Detta visade sig sedan stämma.

Varför dementerade då polisen detta snabbt efter att Fuxborg sagt detta? För att de var rädda att om Lisa var i livet så kunde en el några gärningsmän bli desperata och göra något..?
2015-06-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrajt
Vet man på vilket sätt hon mördades?
Ingen konkret information alls om det finns ute, bara spekulationer här.
2015-06-20, 14:48
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Hade domaren stått fast vid att han ansett det utgöra delaktighet, det finns inget direkt hinder mot att häkta någon utan att brottsrubriceringen finns (tydligen), hade jag inte haft några problem med det. Sen att man inte kan döma någon eller åtala någon för delaktighet i mord vid ett senare tillfälle är en annan sak. Vad som förbryllar mig är att det i häktningsprotokollet inte står något om delaktighet och det är väl det som, bl.a., föranlett att rådmannen tvingade förklara sig. Det ger ett visst slarvigt intryck måste jag erkänna och därför är det väldigt skönt att hovrätten får pröva detta på måndag.

Visst kan det vara skönt att få en överprövning av detta. Jag bygger mina antagen på den mänskliga psykologin/beteendet och tom rådmän är människor, även om man ibland betvivlar detta
Jag är inte alldeles säker på att valet av uttryck är slav men då vi finns, fb, blir det besvärligt även för rådmän. De flesta hänger här på tråden, poliser, rådmän och inte minst pressen..hej hej *vinkar*

Samma anledning, dvs, vårt beteende gör mig fundersam som AJ:s förehavanden och ja, jag tvivlar inte att en gubbstrutt på 79 är förmögen att mörda någon. Överfallsvåldtäkt, nej inte sannolikt men med en viss planering, dock kanske det är för hans del också delaktighet.
2015-06-20, 14:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeleye
Jag vet inte hur sånt här funkar. Om caféet hade wifi, sparas då alla mobiler med wifi på som sökt nätverk i caféet? Till exempel en broder kom med sin mobil på sig där 18.20 och autosökt nätverk.

Denna fråga är bara till dom som vet.

Spännande fråga.

Om personen varit där tidigare och använt wi-fi, så kan den personen ju bli direktinkopplad på nätet när den är nära caféet. Undrar hur starkt caféets wi-fi är, om det når utanför huset.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Japp, med all säkerhet så!
Vi hade bara typ 2 små "rälsar" på höger och vänster sida om porten som man skulle pricka. Inte en hel skena.

Kan du få deckarpuckona i tråden å fatta hur en sån port funkar med?

Har de haft henne i låst utrymme, så är den nyare plåtporten intressantare!
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Juridiskt är det korrekt de ska pröva huruvida sannolika skäl förelåg vid häktningstillfället. Jag undrar dock hur hovrätten ställer sig till följande situation.

1. Vid tidpunkten för häktningen gjorde tingsrätten fel
2. Numera hade tingsrätten emellertid haft rätt

Det juridiskt korrekta är då att ogilla häktningsbeslutet och så får åklagaren begära om häktning på nytt, men då är de misstänkta frisläppta i några dagar och det är nog inte särskilt bra för utredningen.
(...)

Det är därför jag tänker mig att åklagaren, om teknisk bevisning dykt upp nu, kan begära omhäktning t.ex. imorgon, för att inte riskera att de släpps av HR på måndag.
2015-06-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Kan bara hålla med!

AJ träffade henne samma dag, han visste när hon sluta han visste att hon skulle ta moped, det är hans lada mittemot, han kanske väntade i ladan, såg Lisas kollegor åka, ropade att han på Lisa att han ville visa henne något (Lisa som precis SMSat, alltså hade ENA mopedhandsken i hjälmen antagligen som hon hade i handen), väl i ladan händer det någonting kanske AJ gör närmande kanske någon av AJ's kollegor gör det, ingen vet.

Lisa som har en militär som far har säkert fått lära sig det ena och andra om självförsvar vilket AJ inte har en aning om och det hela slutat olyckligt med antingen ett olyckligt fall som gör att hon slår huvudet i något eller att AJ/någon av AJ's kollegor tillfogar dödligt våld.

Vad som senare händer är ju oklart men dagen efter så hittar just AJ mopedhandsken, han är även VÄLDIGT NOGA med att poängtera vilka som tagit i den på måndagen.

Nej såhär är det. Först säger han att han OMEDELBART tog upp handsken när de såg den liggande på marken mitt inne i ladan. (väl synlig) "del av klädesplagget".
Dagen efter ändrar han uttalande till att först en anställd tog upp den och sedan la tillbaka den på marken och sedan tog LA upp den och la den på marken? sedan.... tog AJ upp den och gick med den till polisen. Vi såg en handske, "det var en konstig liten handske" el liknande och sedan tog anställd först upp den....
2015-06-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Spännande fråga.

Om personen varit där tidigare och använt wi-fi, så kan den personen ju bli direktinkopplad på nätet när den är nära caféet. Undrar hur starkt caféets wi-fi är, om det når utanför huset.

Polisen har sagt att de tagit ner allt som har med wifi och mobil telefoni att göra för teknisk undersökning. Så om de varit vid caféet 18:20, så har de teknisk bevisning att framföra vid nästa pressträff!
2015-06-20, 14:51
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är därför jag tänker mig att åklagaren, om teknisk bevisning dykt upp nu, kan begära omhäktning t.ex. imorgon, för att inte riskera att de släpps av HR på måndag.

Smart, det finns inget hinder mot att begära omhäktning innan den 30 juni.

Bra tänkt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in