Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Felet du gör är att hela ditt resonemang förutsätter en medveten handling. Vad i fynden och det lilla vi vet får dig att dra slutsatsen att det måste vara så?
Många av trådens mest fantasifulla gökar menar att det hela är ett "spår" för att förvilla polisen och sätta dit litauerna. Det som i så fall är väldigt märkligt är varför personen/personerna som lägger ut spåret inte lägger några saker närmare deras bostad.
Jag förstår inte varför inte fler inser att fynden precis lika mycket kan peka mot flykt/kamp eller en panikslagen och slarvig gärningsman som tappar eller bara i panik slänger ifrån sig saker han känner att han måste göra sig av med.
Kom även ihåg detta: Att läsa in mönster och medveten avsikt även i förlopp som är helt slumpartade eller bara ett resultat av stundens infall är en väldigt stark tendens i hur vårt tänkande fungerar. Vi letar efter det både medvetet och omedvetet och det lurar oss väldigt lätt att se saker som inte finns. Typexempel: Kanalerna på Mars. Men det finns hur många andra som helst också. Personligen tror jag att de här fynden kommer att foga sig till den listan också. Eller snarare: Ett antal "detektivers" tolkning av dem.
Håller med i stort men att spåren pekar på flykt/kamp håller jag inte med om.
1. fynd sydväst om cafeet. obekräftat.
2. fynd vid Medelplana kyrka. Obekräftat?
3. fynd sydost om cafeet bekräftat.
4. fynd öster om cafeet. (ladan?) Är väl bekräftat.
Såvida inte flykten gick över hela Blomberg så stämmer ju inte det.
+ Tror det var en polis,Fuxborg? som sa att fynden kunde vara utplacerade av gärningsmannen/männen för att förvilla.
+ Fuxborg sa i en videointervju att de tolkar fynden som att Lisa kunde vara kvar i området. Detta uttalande eller om det var ovanstående dementerades sedan snabbt av polisen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab
Detta visade sig sedan stämma.
Varför dementerade då polisen detta snabbt efter att Fuxborg sagt detta? För att de var rädda att om Lisa var i livet så kunde en el några gärningsmän bli desperata och göra något..?