Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Hmm... intressant! Det var i alla fall mitt första intryck jag fick när jag läste det.
Möjligt att vi lägger olika vikt på uttryck. (Personliga uppfattningar)

Kvarlevor kan beskrivas som lämningar av en tidigare levande person, det kan vara en fot, eller en hel kropp. Men du kan trösta dig med att det inte bara är du som har den uppfattningen att det rör sig om kroppsdelar!
2015-06-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Man häktar inte någon på sannolika skäl om det inte finns direkta misstankar, oavsett var man är skriven!
Däremot kan man häkta med rubriceringen att det finns risk för att personen lämnar landet, men så är det inte här!
Ta av foliehatten nu!

** Sannolika skäl uttrycker hur stark misstanken är och är den högre graden av misstanke vid anhållande och häktning. Att det finns sannolika skäl för att den misstänkte har begått brottet är i regel ett villkor för att personen ska kunna häktas.

Ja ja ja. Du har bestämt dig för att dessa är gärningsmän och enligt dig kan de sättas i finkan direkt. I nuläget är det faktiskt tunt med bevisning och det kan lika gärna hända att det är lika tunt nästa gång de häktas och då kommer det bli svårare för åklagaren. Kanske är det du som ska ta av dig foliehatten?
2015-06-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag är småbekymrad över rättsprocessen som dragit igång. Det ser ut som att pressen är enorm på alla inblandade att det måste presteras på en nivå som sällan skådats i svensk rättshistoria. Det har börjat riskabelt med en domare som sätter en rubricering som inte finns som pekar mer på skuld än misstanke, tillika riktigt illa att det inte protokollförs på rätt sätt.
Dagens uttalande av domaren låter som ett typiskt press-svar och beskriver inte egentligen vad som beslutades i Tingsrätten.

Som jag ser det finns två scenarios gällande dagsläget.

1/
TR´s rådman satte "delaktighet" pga det står ytterst oklart vem av bröderna som bär ansvar för dådet. Sannolika skäl tyder på att bröderna går att koppla till dådet. TR följde åklagaren i den uppfattningen, men läget påverkas självklart att benämningen "delaktig" användes.

2/
Delaktighet satt pga det finns en rätt klar bild över att bröderna varit med, och varit så att säga, behjälpliga i avsevärt högre grad än "Medhjälp" till att hon bragts om livet.
I detta scenario har utredningen ett eller flera spår som eventuellt pekar mot ytterligare GM.

Gällande kvinnan lär det ganska snabbt uppdagas om hon ens haft en aning vad som hänt, och att hennes man och svåger varit inblandade.

Detta är ungefär hur det uppfattas utåt sett.
Jag sätter dock en stor förhoppning till att det är rejält uppstyrt inne i detta ärende.
Rubriceringen blev fel för att domaren råkade uttrycka sig lite konstigt:
http://sla.se/skovde/2015/06/17/fel-rubricering-vid-mordhaktning
2015-06-17, 14:48
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valentynvozny
Om du har någon som helst erfarenhet från häktningsförhandlingar skulle du inte uttrycka dig som du gör. Det har många gånger i debattartiklar framförts att det är allt för lätt att få någon häktad.

Då visar det ju sig snart eller hur? I nuläget finns det ingen anledning att misstro beslutet.
Senast redigerad av DoktorWatson 2015-06-17 kl. 14:49. Anledning: tillägg
2015-06-17, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I den här typen av fall är det nog inte så svårt för en erfaren domare och åklagare att pröva saken objektivt. Något medialt tryck finns ju inte, och vad the great unwashed tycker i ett rättsfall lär sig domare och åklagare tidigt att skita fullkomligt i. Det kan vara värre om det handlar om ett BDSM-fall där alla landets kvinnojourer och hälften av alla landets kvällstidningsjournalister står upp och enhälligt fordrar lagföring för misshandel och våldtäkt.

Det är lite märkligt att du utesluter det mediala trycket. Det har visst funnits ett enormt intresse och medialt utryck från allmänhetens sida. Bara det faktum att SVT skickar in sin reporter för att göra ett utlåtande mitt under pågående gudstjänst eller att journalisthyenor har mage att ta sig till familjens tomt för att trakassera anhöriga genom att få bild/intervju från deras sida. Detta överskrider pressetiken med råge.

Dessutom verkar du ha alldeles för stort förtroende för det svenska rättsväsendet. Åklagare och domare är inte felfria och dömer likt oss normalt dödliga under normer och omständigheter som kan påverka utredningen. Det visar Quick-historian på.
2015-06-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stayrude
Det handlar snarare om en rutin svensk polis har.

Nej. Det var inte vad polis sa själva. De sa att det fanns en hotbild. Lite lagom diffust.
2015-06-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Ja ja ja. Du har bestämt dig för att dessa är gärningsmän och enligt dig kan de sättas i finkan direkt. I nuläget är det faktiskt tunt med bevisning och det kan lika gärna hända att det är lika tunt nästa gång de häktas och då kommer det bli svårare för åklagaren. Kanske är det du som ska ta av dig foliehatten?

Ja, det är tunt med teknisk bevisning (läs biologisk, kanske inte ens våldtäkt då). Men något av fynden MP gjort har lett polisen till brödernas bostad! Och sen att kvinnan gripits och häktats för skyddande av brottsling bevisar även att hon stått och ljugit för polisen om var bröderna är!

Vi vet inte hur mycket bevisning polisen har, men tydligen har de tillräckligt för häktning!
Och polisen jobbar fortfarande i området, så tro mig, det kommer komma bevis som antingen stärker eller försvagar misstankarna mot bröderna!
2015-06-17, 14:53
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Visst han är duktig och pålitlig, men han har sällan rätt när det kommer till fall liknande detta!

Rätt i nästan 80% av fall som detta är knappast sällan......
2015-06-17, 14:54
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon

Min ståndpunkt är följande.

1. Jag tvivlar inte på att det i dagsläget föreligger sannolika skäl
2. Jag är fullt medveten om det stora glappet mellan sannolika skäl och ställt utom rimligt tvivel
3. Jag är fullt medveten om att de misstänkta kan vara oskyldiga
4. Jag hoppas de misstänkte är skyldiga eftersom risken annars är stor att Lisas mördare aldrig får sitt straff.
5. Det som angetts under 4 har inget att göra med de misstänktas ursprung, arbete osv. utan att få tag på Lisas mördare.

I dagsläget ligger vi dock främst på punkten 1 och jag litar på att åklagaren inte yrkar sannolika skäl om han inte anser att det föreligger sådana och för det fall åklagaren skulle ha misstagit sig förlitar jag mig på att inte även rådmannen gjort samma misstag.

Sen kommer den tekniska bevisningen avgöra mycket men vi är inte där än.....
2015-06-17, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Här är länken igen:

http://nlt.se/nyheter/gotene/1.4050411-polisen-har-hittat-spar-efter-forsvunnen-flicka

Jag gissar att området som åsyftas är det område där delar av mobilen sedan hittades.

Å andra sidan säger Fuxborg i en annan länk:

"– Vi har telefonpejlat och det visar när sms:t skickades, en kort stund senare upphörde telefonen att vara aktiv, säger Christer Fuxborg."

http://www.skaraborgslanstidning.se/artikel/354914/polisen-har-hittat-spar-efter-17-aringen

Så jag vet inte riktigt vad han menar med "telefonpejlat".

Nu är jag novis om alla appar och annat men läste någonstans i ett annat sammanhang.

En app som heter "Hitta min I-phone" och undrar om hon haft en sådan i mobben. Jag tänker närmast på att man gick ut (polisen) om sms'et och (18.23) vad jag förstår signalen försvann ca 18.30 eller den upphörde. Kan det vara så att hennes mobil togs av henne redan vid cafe't och där avstängdes eller demolerades (t.ex. inne i ett fordon) och man inte hittat ev. glassplitter i närheten. Man hittar sedan denna display eller liknande och även mobildelar senare efter grusägen.

Kanske ett långskott men i normalfallet brukar masten bara registrera när man stänger av manuellt (man säger hej då digitalt) men om den dödas på annat sätt så vet inte nätet om detta förrän nätet skickar en handskakning ungefär som om, var är du och inte hittar mobilen.

Säkert någon mobilkunnig som kan utveckla detta för det kan ha visst intresse när mobilen s.a.s. upphörde i nätet och varför.
Medlem
Jeg synes PC er interessant helt til noen finner ut at han har alibi for tidspunktet.
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
GW är professor, ja, vilket betyder att hans formuleringar baseras på statistik, inget annat!
Visst han är duktig och pålitlig, men han har sällan rätt när det kommer till fall liknande detta!
Statistik kan givetvis vara bra att ta till ibland.
Men statistik är inte statisk,utan förändrig.
Kanske är just detta fall ngt som gör att GWs statistik ändras ngt ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in