Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 18:15
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Finns brottsrubriceringen delaktighet i mord överhuvudtaget?
ja det finns
2015-06-16, 18:15
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Nej, finns endast medhjälp till mord så detta är faktiskt lite förbryllande för jag har aldrig hört någon rubricera det som delaktighet förut.
2015-06-16, 18:16
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Vi lägger det i samma fack som vi la grovt skyddande av brottsling: hittepå.
2015-06-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
ja det finns
medhjälp till mord
2015-06-16, 18:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Jag arbetar med forskning inom juridik och statsvetenskap, men är inte jurist själv. Som jag förstår saken har en åklagare alltid sanningsplikt och får inte undanhålla något vare sig det talar för elller emot hans fall. Svarande behöver dock inte följsa samma regler. Ganska säker på att detta stämmer.
Objektivitetsplikten gäller i princip både det som talar för och det som talar emot, det är alldeles riktigt, men i praktiken är objektivitetsplikten en det sista en åklagare som i en häktningsförhandling undanhåller något som talar mot den misstänkte behöver bekymra sig om.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
ja det finns

Vilket lagrum? Jag drog en sök i brottsbalken nyss och fann endast, såsom jag trodde, medhjälp och anstiftan?
Medlem
Talar någon av de misstänkta (bra) svenska?
2015-06-16, 18:18
Medlem
Någon som vet hur kommunikationen sker väl på häktet, ja menar allt ifrån att dom häktade i fallet börjar skruva på sig och vill yppa något eller vad som helst. Stannar tolken/ tolkarna kvar i nära anslutning till häktet?..fast å andra sidan kanske det fungerar med knackig engelska o teckenspråk till tolk i sådana fall anländer. Häktespersonalen kanske har goda språkkunskaper, ja så kanske det ligger till. Eller får dom häktade i fallet inte ens prata med någon?
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Om vi säger så här, häktas nästa kille såsom på sannolika skäl misstänkt för mord vet vi vem polisen tror gjorde det och vem som "endast" hjälpte till. Antagligen kommer båda häktas såsom delaktiga eftersom det möjligen inte idag utan teknisk bevisning gå att utröna vem som faktiskt tog flickans liv.

Om nu någon av dem gjorde det.

Varför har inte åklagaren lagt fram mord som alternativ till delaktighet. Blir det inte omöjligt att döma honom för mord om inte denna framställan gjorts? Eller gäller detta enbart vid åtal?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Objektivitetsplikten gäller i princip både det som talar för och det som talar emot, det är alldeles riktigt, men i praktiken är objektivitetsplikten en det sista en åklagare som i en häktningsförhandling undanhåller något som talar mot den misstänkte behöver bekymra sig om.

Tack, objektivitetsprincipen heter det, ja
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starfantast
medhjälp till mord
delaktig kan typ vara att han har varit pådrivande
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
ja det finns
Jag slog upp Brottsbalken och sökte på ordet delaktig. En träff:
Citat:
5. konventionen den 26 maj 1997 om kamp mot korruption som tjänstemän i Europeiska gemenskaperna eller Europeiska unionens medlemsstater är delaktiga i, dock endast om gärningen omfattas av överenskommelsen,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in