Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 00:37
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Brodern ringde till sin mor och sa " mamma, jag har hittat en handske "

Va? Varför ska man ringa sin mor och berätta att man hittat en handske?

Doesn't make any sense

Så olika det tolkas.
sonen pratade med sin mamma om ditten och datten och berättade även att de hade blivit topsade på grund av att de hade hittat en handske
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har de gripna betett sig konstigt då?

Det har antytts på diverse ställen att MPS har tipsat polisen om att de betedde sig underligt. Vet inte om det stämmer. Men jag kan förstå, speciellt om de inte kan svenska. Kanske har hittat nåt, försöker peka och gestikulera, känner sig anklagade, klart MPS tycker de är skumma.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Bilden på Elin är otrevlig att se, men den är faktiskt ett bra exempel på hur en död kropp kan se ut. Det har ju tjatats här i tråden om att polisernas reaktion MÅSTE tyda på att Lisas kropp återfanns styckad.
Nej. Även en intakt kropp kan vara en mycket otrevlig syn, precis som bilden på Elin visar.

Nej, polisen har inte svårt att se, men till skillnad från alla världsmästardeckare i denna tråd som VET både det ena och det andra säger sig inte polisen VETA förrän de verkligen VET. De kan tro med största sannolikhet, men det är skillnad.

Jag förstår inte referenserna till Elin. Är Elin den enda kvinnan i Sverige - innan Lisa - som blivit dödad av någon annan än maken, f.d. maken eller pappan?
2015-06-16, 00:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Har bara skrivit något inlägg i tråden sedan fredags kväll, tycker att när ett fall ser ut att närma sig en lösning så finns det liksom inte mycket att tillägga. Ett gripande brukar ju betyda att det är klappat och klart, och från polis, åklagares och försvars sida så brukar det vara tyst till åtal väcks. Sedan får man se om några nya intressanta uppgifter eventuellt dyker upp i FUP.

Men nu vette fan om det är så klart ändå? Läste Expressens intervju med de två brödernas mor, och visst är det det vanliga dravlet om att det är helt omöjligt, att de minsann inte hamnat i bråk tidigare...ja ni vet. Men jag tycker också att det i intervjun framkommer en del detaljer, som gjorde mig åtminstone en smula mer skeptisk till de gripnas skuld.

Det framkommer bland annat vissa detaljer som modern säger sig ha känt till. Detaljer om att en ung kvinna var försvunnen i området de bodde på, och att de fått lämna DNA-prov. Är det troligt att någon av bröderna för sin mor skulle berätta om detta om åtminstone han skulle vara inblandad? Känns det inte som att det ligger närmare till hands att i den mån det är möjligt förtränga det inträffade, vad det nu kan vara som har hänt, istället för att berätta om det för sin mamma? Det kan ju förstås också vara så att modern ljuger rakt av, men jag tror inte det.

Men visst, polisen vet nog vad de gör, och jag ser ingen uppenbarlig anledning att dra slutsatsen att polisen gjort en felbedömning som anhållit trion. Dock är jag mer öppen nu för att de är oskyldiga, än vad jag var vid den här tiden i fredags kväll.

Ett gripande behöver inte betyda att det är klappat och klart. Se på alla turerna i Palmeutredningen. Jag tror inte på någon av de alternativteorier som lagts fram i tråden, men helt säker på att det är de nu gripna kan vi inte heller vara. De blev ju bara anhållna som skäligen misstänkta.
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Många håller med mig om att det är märkligt att det inte läcker ut minsta lilla från denna utredning men det gör allt ännu märkligare...

Det kanske är så enkelt att det inte finns så mycket att läcka.

Handsken...
De två misstänkta för mord arbetade tydligen i ladan, en av dem kan eventuellt ha tagit i handsken på måndag morgon, bevittnat av godsägaren och hans samarbetspartner.

Mobilen...
Ja, har den de misstänktas DNA så är ju saken biff, men folk är ju medvetna om faran med fingeravtryck och DNA-spår så kan de ha varit så dumma?

Fyndet av kroppen...
OK Den har hittat på godsägarens mark, men ett svinstall är inte världens bäst bevakade plats. Utan DNA på kroppen eller andra fynd som binder misstänkta till kroppen så blir det nog svårt.

Erkännande...
Ja, har någon av dem erkänt så är det utmärkt, men är det inte bara ett löst rykte?

Misstänktas konstiga uppträdande...
Ja, de kanske bar sig konstigt åt, men vad är deras förklaring till det?

Jag tror därför utredningen inte står särskilt säker, men några färdiga DNA-tester kan givetvis snabbt ändra på det, men att helt säkert anta att de två är skyldiga är som flera sagt lite förhastat. Kom ihåg att alla fynd utom möjligtvis kroppen har gjorts i öppen terräng eller i en öppen lada. Hur tillslutet det var där kroppen fanns vet jag inte...
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Brodern ringde till sin mor och sa " mamma, jag har hittat en handske "

Va? Varför ska man ringa sin mor och berätta att man hittat en handske?

Doesn't make any sense

Det är väl inte så konstigt.

– Hej min son, hur är det med dig?
– Hej mamma, det är bra, förutom att det försvunnit en tjej här i närheten. Det är en massa folk här och letar och poliser överallt.
– Men vad säger du?! Var kan hon ha tagit vägen?
– Ja säg det...jag såg en handske i ladan i närheten av där hon jobbade, vet inte om det kanske var hennes.
– Vad gjorde du då?
– Tittade på den och lade tillbaka den bara, vill inte bli inblandad. Sedan gjorde chefen samma sak, vet inte om han gick till polisen kanske.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Har de gripna betett sig konstigt då?
Antagligen inte. Mps:arna visste säkert inte att polisen hade varit på dom tidigare och tagit dna-prov, och att de förmodligen kände sig som huvudmisstänkta?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Mamman ljuger?!
Expressen har haft en dålig tolk?!

Därför att när det kommer ut att hans DNA/Fingeravtryck/wathever finns på handsken, ska inte mamma tro att han är skyldig.
2015-06-16, 00:39
Medlem
Hulls avatar
Det känns som om det är en häxjakt på gång ser jag. Vi kanske skall överlåta eventuella spekulationer angående konspirationer och andra GM i detta skede åt polisen. Vi kan förmodligen avskriva alla andra personer som figurerat här från brottsmisstankar. Hittar man något intressant bör detta lämnas till polisen och inte åt häxjägarna här på flashback. Våran uppgift är rimligtvis avklarad nu.

För mig är detta fallet avslutat. Det är förmodligen en av de tre som är skyldig och de två andra råkade hamna mitt i skiten.
Medlem
partyboels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag förstår inte referenserna till Elin. Är Elin den enda kvinnan i Sverige - innan Lisa - som blivit dödad av någon annan än maken, f.d. maken eller pappan?

Folk refererar till Elin av anledning att GM var invandrare. Ungefär som att brottet skulle vara värre för att GM var av annan etnicitet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Samma här!
Och angående att man beter sig konstigt, när man känner sig anklagad så beter man sig konstigt. Jag har varit i situationer där jag har känt mig indirekt "anklagad" för något som jag vet att jag inte har gjort, men bara situationen i sig gör att man känner sig skyldig och beter sig nervöst. Att någon kollar upp en, man vet vad de tänker.
Speciellt om de kände sig indirekt anklagade då de är gästarbetare/utlänningar.

Det låter som socialfobi, jag har har själv lidit av det.
Har någon i dom där situationerna lett till att en död 17 åring har hittats i din närhet?
2015-06-16, 00:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M59
I sådant fall så tar samhället dvs skattebetalarna brottslingarna under sina beskyddande vingar, de får helt enkelt en lägenhet i Norra sverige i kombination med livstidsförsörjning och skyddad identitet, i förebyggande syfte utifall att det skulle bli på det sättet så mörkas redan nu bilderna på gärningsmännen eftersom att de inte är Svenskar, vi befinner ju oss i Sverige trots allt, landet där ingenting längre är normalt.
Så du tycker inte att det är normalt att staten tar sitt ansvar i ett sånt här fall?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in