Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 15:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanguard
Kollade upp caféet på Google Maps: https://www.google.se/maps/@58.548068,13.333525,3a,75y,210.53h,51.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFdsfLNj70IcNnQgPwR6wUw!2e0!7i1 3312!8i6656!6m1!1e1

Vad tror ni om följande teori?

Lisa sätter på sig hjälm och handskar och sätter i nyckeln i tändningslåset. Precis innan hon ska åka iväg kommer hon på att det nog är bäst att skicka ett SMS till föräldrarna och skriva att hon är påväg hem. Hon tar av sig ena handsken (som jag antar är ganska tunn och lätt) och lägger den på styret så att hon ska kunna skriva SMS:et på sin smartphone. Plötsligt kommer en vindpust som blåser tag i handsken som far iväg över vägen och mot ingågen till ladan. Lisa kliver av mopeden för att springa efter den.

På vägen kommer en bil (antagligen den som polisen senare bärgade) i vilken den ena eller båda bröderna färdas i. Eventuellt är föraren berusad och kör för fort (det är en ganska lång raksträcka). Lisa som fortfarande har hjälmen på sig hör inte att bilen kommer och hon har delvis skymd sikt och rusar rakt ut i vägen.

Backar man ett par snäpp på Google Maps ( https://www.google.se/maps/@58.548283,13.333834,3a,75y,206.06h,72.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQVMjjiBYrOLpWYCLa0d-Kw!2e0!7i13312!8i6656 ) så ser man att sikten mot caféet är skymd på grund av träden.

Bilen kör följaktligen på och över Lisa i hög hastighet och handsken blåser vidare in i ladan. Man hoppar ur bilen och konstaterar omedelbart att hon är död. Eftersom hon har hjälmen på sig lämnas inga blodspår. Föraren och eventuell medpassagerare grips av panik och kastar in henne i bilen och kör hem. Medan man väl hemma diskuterar var man ska göra av kroppen så dyker polisen upp och man får därför inget läge att göra sig av med den.

Detta skulle kunna förklara varför bara ena handsken hittades i ladan, varför hjälmen inte återfanns, varför nyklarna satt kvar i mopeden och varför polisen tog bilen i beslag.

Känns inte som att två gifta män i 30 års åldern skulle våldta en 17-årig tjej (som eventuellt känner igen dem) mitt på ljusa dagen så pass nära sitt hem. Men jag kan ha fel.

Ja det är väl en fullt möjlig teori och Occams rakkniv passar rätt bra på den. Kanske t.o.m. ännu bättre än en överfallsvåldtäkt som spårar ur och slutar med offrets död.

Min gissning är också att om detta inte är ett totalt villospår så har redan någon av de misstänkta gjort en del medgivanden.
2015-06-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Källa? Misstankegraden ska ha höjts till sannolika skäl enligt en användare i tråden som hänvisade till textv.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article20968705.ab
Medlem
Besked om Lisa-mordet dröjer

Det dröjer tre till fyra veckor innan
ett besked om den exakta dödsorsaken
i fallet Lisa Holm. Det säger Tommy
Nyman, polistalesman, till SVT Väst.

Under tiden fortsätter polisens arbete
med att säkra bevis och spår efter de
misstänkta gärningsmännen. I dag
spärrades ännu ett område av på Kinne-
kulle. Totalt finns nu avspärrningar
på fyra platser i jakten på bevis.

Åklagaren vill att de tre anhållna
häktas på sannolika skäl. Då häktas de
i två veckor med eventuell
förlängning. Häktningsframställan ska
ske senast tisdag klockan 12.
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja det är väl en fullt möjlig teori och Occams rakkniv passar rätt bra på den. Kanske t.o.m. ännu bättre än en överfallsvåldtäkt som spårar ur och slutar med offrets död.

Min gissning är också att om detta inte är ett totalt villospår så har redan någon av de misstänkta gjort en del medgivanden.

Sannolikheten för att det inte skulle lämna spår på väg/bil är?
Medlem
Citat:
Det som förbryllar mig är att ingen här har tagit hänsyn eller bett om ursäkt till LH:s kollegor på cafét. Dessa tjejer blev utpekade i början och anklagelserna haglade som aldrig förr. Halva tråden var full av wannabe Poirot-typer som spammade tråden med att dem var inblandade i mordet.

Fyfan, att vara i dessa tjejers sitt den senaste veckan kan inte ha varit lätt. Att bli anklagad för mord trots att man är oskyldig som inihelvete kan skada en människa för all framtid. Dessutom blev en av tjejerna inlagada på sjukhus efter att ha fått panikångest-sammanbrott.

Det förjävliga är att båda tjejerna blev uthängda i denna tråd med instagram, facebook och allt. Hur många sjuka typer från Flashback började skriva till dem och anklaga dem?

Alla som har blivit uthängda har en möjlighet att göra en anmälan, många kanske tror att att man sitter säkert bakom sin skärm eller mobil med kontantkort . Så är inte fallet.
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Occams rakkniv?
2015-06-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creepy24
Att Godsherren skulle ha ett finger med i detta ser jag som inte helt osannolikt.. Han har tydligen en böjelse för unga damer sen är hans son dömd för sexualbrott och enligt källor ska nu gubben ligga inne på sjukan så jag ser ett samband helt klart.

Vad är sonen dömd för för sexualbrott?
Medlem
Citat:
Källa? Misstankegraden ska ha höjts till sannolika skäl enligt en användare i tråden som hänvisade till textv.

Hittar inget sånt så här står det:

Citat:
Besked om Lisa-mordet dröjer

Det dröjer tre till fyra veckor innan
ett besked om den exakta dödsorsaken
i fallet Lisa Holm. Det säger Tommy
Nyman, polistalesman, till SVT Väst.

Under tiden fortsätter polisens arbete
med att säkra bevis och spår efter de
misstänkta gärningsmännen. I dag
spärrades ännu ett område av på Kinne-
kulle. Totalt finns nu avspärrningar
på fyra platser i jakten på bevis.

Åklagaren vill att de tre anhållna
häktas på sannolika skäl. Då häktas de
i två veckor med eventuell
förlängning. Häktningsframställan ska
ske senast tisdag klockan 12.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Hittar inget sånt så här står det:

Längst ner står det "åklagaren vill att alla tre häktas på sannolika skäl".
2015-06-15, 15:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Blåljus och mängder med uniformerade Poliser är väl internationellt uppenbart att något allvarligt är på gång, jag skulle reagera om jag var på arbete i Thailand och kvarteret fylldes med Poliser och blå/rödblink. Sen var väl MP i samspråk med dem och det är väl det som gör att kvinnan i gänget sitter för grovt skyddande av brottsling.

Det fetade, kan de Svenska eller kan de inte, du kan inte köra med både livrem och hängslen i ditt försvar av de troliga mördarna... Lite stötande att se försvar av dessa individer.
Alla är inte kärringar och slänger sig på luren och pladdra med alla andra kärringar på en gång. Jag skulle inte inte skriva om det på Facebook, skulle det göra mig till misstänkt i en sån situation?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tillför faktiskt lite sans och balans bland alla sex- och styckmordsteorier. Framförallt är det bra för alla de som överreagerat och uttrycker hur dåligt dom mår av historien att det faktiskt finns andra alternativ än enbart varianter av bestialiskt tortyrmord som annars är vanligt förekommande i tråden.

Så vi ska sitta och hitta på teorier som är helt osannolika för att få folk som mår dåligt att må bättre?
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollungen
Misstankegraden är fortfarande den lägre, skäligen misstänkta.

Ja, eller hur? Jag har inte hittat någon uppgift i media om att misstankegraden skulle ha höjts. Kan någon av de personer som sprider denna uppgift ge en källa på varifrån den kommer tack!

Och apropå det alla som läser: Sprid INTE INTE INTE vidare uppgifter som du bara läst i tråden som om de vore riktiga. Inte ens med tillägg "har jag hört/läst här". Det är precis så s.k. trådsanningar uppkommer och alla vi som har erfarenhet av större krimtrådar på FB vet att det kan bli jävligt stora problem med dem när de väl har etablerats. Detta just för att folk bara fortsätter att upprepa dem och inte ser att de dementerats/motbevisats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in