Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afresh
Man kan ju fråga sig hur i han kan bo och arbeta i Sverige när han är efterlyst av interpool för trafficking?

Ingen av MGM är efterlyst av Interpol.
2015-06-14, 13:51
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
http://www.expressen.se/gt/polisen-letar-nya-spar-pa-gamla-fyndplatsen/

Inget EU och kontroll av bakgrund och stopp vid gränsen som i USA hade alltså kunnat hindra det här.
Du missar en sak - och det är att det är mindre nogräknande svenskar som anlitar denna arbetskraft. Att det är en svensk - och dessutom av finare klass - beställare i denna affär är klarlagt. Men i kedjan finns säkerligen ytterligare svenskar inblandade.
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Jag tror inte att han är inblandad i fallet, men att han döljer något är jag helt säker på. Kanske har en del olagliga saker på sina marker.
Eller andra tveksamheter såsom skatte- och bokföringsbrott i samband med affären.
Se också mitt svar ovan.

Det kan också vara så att han rört sig en gråzon. Eller bara "skäms" för sin "inblandning" (ibland bedrar snålheten visheten och skiter man i fläkten så stänker det).
Det kan ju också vara så att snuten bett honom hålla klaffen.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2015-06-14 kl. 13:57.
2015-06-14, 13:53
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Nån som vet nåt om man hittat dom misstänktas mobiltelefoner?
3st inblandade är skumt kan den tredje alltså kvinnan ha filmat saker?

Om hon har varit nergrävd verkar ju som dom misstänkta har gjort väldigt mycket för att komma undan så att säga.Kanske inte första gången trion mördar och vet hur man ska sopa igen spåren.

Lisas telefon var ju kraschad bara en slump? eller visste trion polisen kan spåra telefonen.

Allt detta jobb med att förstöra bevis talar emot att det bara är en impulshandling tycker jag.

Får de bara tag i telefonens minne så kan det finnas intressant saker. Kan, för jag tror det mesta handlade om att att få tyst på den så den inte kunde pejlas.
2015-06-14, 13:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du missar en sak - och det är att det är mindre nogräknande svenskar som anlitar denna arbetskraft. Att det är en svensk - och dessutom av finare klass - beställare i denna affär är klarlagt. Men i kedjan finns säkerligen ytterligare svenskar inblandade.
Nej, du missar däremot att de passerat en svensk gräns för att ta sig in i Sverige.
Före EU kontrollerades våra gränser .. nu är kan vilket pack som helst komma in helt okontrollerat.

Hade vi haft gränskontroll och restriktioner likt USA så hade vi inte behövt ha packet i landet - och Lisa hade sannolikt levt i dag.
2015-06-14, 13:55
Medlem
NightskyInfinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Nåt är det ja. Håller med dig där. Sen vad, det kan jag inte sätta fingret på.
I Expressens live, direkt efter att de MGM hämtats av polis, kunde man under några korta sekunder se en skröplig man i röd tröja (man såg ej ansiktet), längst ut på högerknocken av stenhuset, för att sedan gå bakom huset igen. Undrar om det var han.

Kanske har att göra med rädsla/skam, Att han haft dessa jobbare hos sig. Välkänd på bygden som han är och förmodligen kanske omtyckt med ett gott rykte om sig.
2015-06-14, 13:56
Medlem
NightskyInfinitums avatar
Citat:
Jag tror inte att han är inblandad i fallet, men att han döljer något är jag helt säker på. Kanske har en del olagliga saker på sina marker.

ja presic, känns nog ganska troligt, rädsla och skam. Rent psykologiskt kanske han känner en viss undermedveten skuld till det hela. om han låt säga haft dessa arbetare hos sig
2015-06-14, 13:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av succubusan
Hemskt.

Undra om det kan tyda på att kroppen var i dåligt skick?
Inte nödvändigtvis. Det är tillräckligt emotionellt belastande att hitta ett intakt lik efter en söt sjuttonårig flicka.
2015-06-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanX2
Vet ikke om det er postet siden i natt. Men her ser man god den lille hvite boden med sort tak:

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20964405/1200/normal/b16ada4f4fdfb/kropp.jpg

Hmm ja. Där ser man den blå containern som jag frågat om tidigare
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Mycket bra skrivet. Hur fan kan folk sitta här med nämnda pekpinnar och tro att de har listat ut en massa skit polisen inte tänkt på? Det är klart som fan att polisen haft alla möjliga scenarion och teorier i åtanke, men avfärdar givetvis de orimliga (efter noggranna underlag).

Vi har ju endast fått Medias uppmålande av det hela och i sin patetiskt desperata jakt på att få läsare så är de ju, som vanligt, duktiga på att röra ihop saker och ting.
Jag vet faktiskt inte. Någon slags Dunning-Kruger-effekt kanske...

Spekulationer och gissningar i all ära men sanningen är den att det är Vi som sitter runt bordet som hungriga hundar och väntar på att polisen skall kasta ut smulor så vi kan bekräfta eller dementera våra spekulationer. Vilket de kommer göra allt eftersom, via media, förtretligt nog. Att lämna in tips som man tror kan vara av värde, till exempel att man hört någon lokalbo säga något, sett en skum bil i trakten eller en tjej med mopedhjälm som kutat för glatta livet över en fotbollsplan - det skall självfallet göras. Däremot att snickra ihop egna fantasier för att sedan uppta polisens tid med i bästa Poirot-anda bör man hålla sig ifrån. Finns det någon motsvarighet till Poirot så tror jag att jag vet vilken myndighet han arbetar för, samt vilka som tillhandahöll hans utbildning.

Förhoppningsvis har han redan en klar bild över vad som har hänt och nu samlas det in bevis för att detta skall leda till en fallande dom. I första hand hoppas jag däremot att Lisas farsa får klorna i de som gjort det.
Senast redigerad av Cimaron 2015-06-14 kl. 14:03.
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte inblandad.

Citat:

Att denne gamle man skulle ha varit inblandad i mordet tror jag inte heller på. Låter faktiskt mycket otroligt.

Däremot, som du också skriver, så kan godsherren ev. känna till en del annat som har skett på hans domäner. Något som han inte vill skall komma fram.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-14 kl. 14:00.
2015-06-14, 13:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Jag skulle vilja påstå att det är polisens fel att detta inte löstes tidigare. Vi har en by med väldigt få invånare och så har vi 3 gästarbetare från litauen... En IQ befriad åsna kan lista ut vem som är den skyldige.
Problemet är bara att IQ-befriade åsnor för det allra mesta har fel. Det var inte gott att veta att den IQ-befriade åsnan skulle ha haft rätt just den här gången.
2015-06-14, 13:59
Medlem
Att hon hittades på gården i Martorp är nog 100% säkert.

Jag tror att hon hittades i den vita boden, men att hon kan ha bragts om livet inne i ladan och legat där till en början, eftersom teknikerna fokuserat mycket på den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in