Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Du tror att polisen i USA har tillgång till svenskt brottsregister? Tänk igen.
Tyvärr behövs det bara en förfrågan från USA:s håll om en koll i brottsregistren så är det beviljat, visst finns inte bevis för detta men jag kan säga med 75% säkerhet att det är så.

Angående FUP:en för Lisa Holm, hur vet man att det kommer vara öppet för andra att läsa ?
2015-06-14, 13:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nja, byggjobbarna verkade ju återkomma typ varje sommar. Kan inte riktigt släppa det att en av dem enligt någon uppgift är/varit involverad i människohandel samtidigt som polis i Litauen uppger att de inte är kända av polis där, vilket är naturligt om exempelvis bordellverksamhet är lagligt i Litauen. Kan ju vara ett slags sidoverksamhet till säsongsbyggandet och att de försökt locka in henne på något sätt.
Tvärtom -- polisen i Litauen anger att en av dem är känd sen tidigare ..

Citat:
En av de litauiska medborgarna är känd av polisen i Litauen sedan tidigare.
http://www.expressen.se/gt/polisen-letar-nya-spar-pa-gamla-fyndplatsen/
2015-06-14, 13:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Aftonbladet: Så jobbar polisen med mordet på Lisa

Citat:
I dag är polisen för tredje gången på kort tid tillbaka vid den lada nära kaféet där Lisa jobbade, och där hennes handske hittades. Vid lunchtid utökades avspärrningarna bakom ladan.
– Polisens tekniker är inne i ladan och gräver i marken med spadar. De letar helt klart efter någonting och arbetar målmedvetet, säger Aftonbladets utsände Oskar Forsberg.

Låter ju onekligen som att BO styckats och man ännu inte hittat alla delar.
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tror att de letar efter mordvapnet. Förmodligen har de nu mer kunskap om hur hon bragdes om livet och kan leta mer målinriktat.

Det är troligt, samt andra saker som kan binda GM vid platsen.
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Dentist
Fast Litauisk polis bekräftad att de är Litauiska medborgare. Kan tänka mig att polisen skulle veta om de har falska pass...

Ett pass som är förvärvat genom muta eller skenäktenskap behöver inte vara falskt. Passet kan vara förvärvat bedrägligt och i brottsligt syfte men det är äkta i lagens mening.

Det jag försöker säga att det är en mindre epidemi att män med utpräglat orientaliskt utseende som i många fall kan bara hantera ett lokalmål som pratas uppe i deras bergsby - låt oss säga i Dagestan - som brukar ha ganska vag uppfattning om hur ett moderns samhälle fungerar visar plötsligt litauiska pass och har efternamn som slutar på -s?! De kan inte ett ord litauiska och kan knappt visa var Litauen finns på kartan.

Dessa personer brukar även behålla sitt ursprungslands pass, dvs de lever ofta med dubbla identiteter och är svåra att spåra.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Du tror att polisen i USA har tillgång till svenskt brottsregister? Tänk igen.

Hört talas om samarbete länder emellan?
Medlem
Jag tippar på att männen är ryssar, alltså en minoritet i Litauen som lever kvar sedan sovjettiden. Därav den Litauiska polisens stora intresse av att snabbt samarbete och förhoppningsivs utlämnande.

Finns såvitt jag vet inga namn ännu? Ha i åtanke att namn som skrivs i Litauisk press (delfi.lt motsvarande aftonbladet) alltid blir "litauifierade" med ändelser så som "-as". Fredrik Fredriksson blir alltså Fredrikas Fredrikssonas.
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tror att de letar efter mordvapnet. Förmodligen har de nu mer kunskap om hur hon bragdes om livet och kan leta mer målinriktat.

Kanske letar de efter fler döda. Vi vet ju inte var GM gjort av ovilliga trafficking offer.
Medlem
pobeda1945s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Förmodligen så har väl polisen tidigt förhört sig om information om de som arbetade där. När litauerna därefter betedde sig konstigt mot MP så lade de ihop 1+1. 2 personer som jobbade i ladan där handsken hittades börjar helt plötsligt lägga sig i sökningsarbetet. Det var nog det som polisen hade att gå på när de hämtade in dem för förhör. Så jag tror nog att Arn* delade med sig av den information som polisen var intresserade av.

Ojdå han herr arn* var så djävla hjälpsam så polisen fick bryta sig in i de uthus de ville undersöka. Sedan åkar herr arn* dessutom iväg på nöjen strax efter Lisa hittats.
Kan inte tänka mig att herr arn* godsägare kommer sitta hemma på slottet i sommar o sörja, nej det blir nog sommarstugan vid havet i turekov som gäller.

Är du helt blåst i bollen.
2015-06-14, 13:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xparn
Tyvärr behövs det bara en förfrågan från USA:s håll om en koll i brottsregistren så är det beviljat, visst finns inte bevis för detta men jag kan säga med 75% säkerhet att det är så.

Angående FUP:en för Lisa Holm, hur vet man att det kommer vara öppet för andra att läsa ?
FUP blir offentlig eftersom det är en av stommarna i vår rättssäkerhet att det finns insyn i processen, däremot kommer delar givetvis sekretessbeläggas av hänsyn till anhöriga etc..
2015-06-14, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xparn
Tycker dock att man ska kunna tänja på olika regler i lagboken, jag menar om drägget innehar 0 kompetens för empati och har gjort dåd som en medmänniska inte ska kunna göra för dådet är för hemskt då tycker jag att man ska antingen deportera människan till ursprungs land eller avrättas. Det är så hemskt fel att veta att en person kommer göra dåd igen när personen släpps ut och det gör vi för att det står i en bok.

Ja, hur gärningsmännen agerat och deras attityd kan såklart återspeglas i domen. Det finns redan med i lagboken. Jag syftar på att lagboken inte graderar straffen utifrån längd på flashbacktrådar, om offret är snygg eller inte etc. Däremot spelar åldern roll då offret i det här fallet betraktas som ett barn. Men generellt är det inte "värre" att slå ihjäl en snygg tjej än en ful gubbe, även om folk tycker det.
2015-06-14, 13:24
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Låter ju onekligen som att BO styckats och man ännu inte hittat alla delar.
Var det i såna fall huvudet som MP hittade? Det kallas ju det avgörande fyndet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in