Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Det är en effektiv plats tror jag att dumpa ett lik. Gödsellukten kanske döljer doften av en kropp. Ligger hon öppet och börjar lukta och det blåser lite så kan det ju lukta på långa vägar och hundarna borde kännt detta..

Ja det är nog ur ett mördarperspektiv en bra plats; kan minnas iaf ett fall där en kropp placerades i en sådan brunn (2008 i Skara/Skövde-trakten, kroppen hittades först efter ett erkännande).
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det sägs att en av dem har något i det litauiska registret. En viss försiktighet kanske bör hållas inför den infon eftersom den ännu är lite vag. Dessutom sägs det inte vad det skulle handla om. T.ex en urkundsförfalskning behöver ju inte betyda att man är benägen att mörda.

Jag vet inte hur det fungerar när länder ska samarbeta. Låt oss säga att svensk polis i början på veckan skulle ha hört av sig till litauisk polis och sagt "Vi har en försvunnen person. I närheten av där hon försvann jobbar och bor två personer med litautiskt medborgarskap. Finns de med i era register?".

Skulle litauisk polis lämna ut uppgifterna med dessa minst sagt vaga indicier?

..............................

Det har florerat så mycket info och så många tidningsartiklar om detta försvinnande. Jag vet inte ens var jag ska börja leta. Slungar därför ut frågan, men vill poängtera att jag inte är säker. Jag kan minnas fel.

Frågan:

Ett vagt minne sitter i huvudet att renoveringsarbeten var gjorda i/vid ladan men att det just nu inte pågår några arbeten där. Att de är uppskjutna eller något sådant.

Någon som minns?

Anledningen till att jag undrar är förstås att jag funderar lite på huruvida de misstänkta männen kan ha haft naturlig uppsikt över caféet.
Får litauerna en registerförfrågan så nog lämnar de ut info, jag gissar vi gör likadant inom interpol.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hax-.-
Gissar på 10 år i fängelse samt livstids utvisning.
10 år får du kanske om du har ihjäl en gangster i en eldstrid? Två män som överfaller en ung kvinna, våldtar henne och försökt sabotera utredningen genom att ge Missing people villospår, nja, sådana män är farliga för samhället och ska sitta i fängelse i resten av livet.
2015-06-14, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hax-.-
Jag står vid min magkänsla att det inte har våldtagit henne/hunnit göra det och att de lyckades mörda henne i ren panik (av något slag).

Men det återstår att se när FUP släpps!

Varför skulle dom inte hunnit? Det var rätt på landsbyggden och dom hade all tid i världen.
2015-06-14, 12:53
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Har lite frågor som jag funderar över.

Vad tror ni straffet kommer bli om det är dessa tre människor har utfört brottet?

Kommer straffet bli påverkat om våldtäkt är iblandat efter eller före dödsfall?

Kommer de få spendera sin tid i ett svenskt fängelse eller blir de skickade till sitt hemland?

Eftersom den avlidne är under 18 år och av brottets natur är väldigt hemskt, kommer FUP samt övriga dokument bli icke-offentlig?
10 år för mord och kanske 8-10 månader för skyddande av brottsling det sista med tanke på domen i Mikael Andersson målet 2008
dömda i Sverige får börja med att sitta i fängelse här, och sedan ev överlämnas för fortsatt internering i sitt hemland,
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Elin Krantz mördare fick 16. Borde ha fått livstid kan man tycka.

då det är kutym att man kommer ut efter 2/3 av tiden innebär det att hennes mördare är ute om ca 5 år. mer än så var inte hon värd...
Medlem
ensånTyrjaghars avatar
Varför gömde de ö h t undan henne, men lät mopeden vara kvar? Om de gömt undan mopeden hade det ju sett ut som om hon åkt iväg, men i o m att den är kvar är det sannolikt att hon är kvar nånstans i närheten och att det är där hon kommer att sökas plus att alla som då är i närheten blir självklart granskade.
Av vilket skäl hon än dödades på, genom att hon blev påkörd när hon gick ifrån mopeden eller att nån av bröderna dödade henne på vilket sätt det nu var. Varför inte bara låta henne ligga kvar där?
Eller beroende av var hon dödades, lägga henne i närheten av mopeden.

Alltså, poängen med att gömma undan någon är väl att ingen ska veta var hon tagit vägen och då också vad som hänt. I och med att mopeden är kvar fattar ju alla att vad som än hänt har det hänt just där. Mopeden pekar liksom ut stället.
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Jo, men man blir inte medborgare för att man köper ett falsk pass.

För dinnkännedom: det finns ett flertal nysvenskar som har köpt svensk medborgarskap genom att muta personal på Migrationsverket. Det har t o m skrivits om detta i svensk press. Trots allt som lagen säger fick de behålla både sitt uppehållstillstånd och medborgarskap.
Vi bor i möjligheternas land!
2015-06-14, 12:54
Medlem
Det känns fortfarande så otroligt med timingen, hennes kollegor åker iväg och ser ingenting, hon ska precis åka och någonting händer just vid det tillfället?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Det är ju precis det jag säger
Och att många kvinnor avstår från att anmäla beror just på att det är en slitsam långdragen process där brottsoffret ifrågasätts

Ja det är ju klart BO ifrågasätts eller tycker du att kvinnor ska ha tolkningsföreträde i en svensk rättssal? Alla BO ifrågasätts även jag har ifrågasatts där jag var BO det är helt normalt och de som klagar på att man ifrågasätter folk vet inget om hur rättssystemet fungerar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Låter som om dessa personer inte har någon som helst professionell distans till sitt arbete alternativt att det är första liket de ser i sin tjänsteutövning.
Tycker inte det känns seriöst när en polis som varit tjänst på plats lägger upp snyftinlägg, att ha och visa empati och medkänsla är en sak men att jaga gillaklick på sin facebook är ganska osmakligt
Tror du verkligen på att hon jagar gillaklick i denna sorgens stund. Folk som jagar gillaklick försöker komma med världens storys och saker som är uttalat provocerande. Det gör inte den här polisen. Hennes post är ett uttryck för medmänsklighet, inget annat.
2015-06-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afresh
10 år får du kanske om du har ihjäl en gangster i en eldstrid? Två män som överfaller en ung kvinna, våldtar henne och försökt sabotera utredningen genom att ge Missing people villospår, nja, sådana män är farliga för samhället och ska sitta i fängelse i resten av livet.

Nu var det inte vad jag tyckte dem skulle få för straff utan vad jag tror att dem får, och jag står fast vi att jag inte tror det här var planerat utan i stundens hetta och att dem hade ihjäl henne redan dag 1.

Finns inget som säger att hon blivit våldtagen heller utan det återstår att se...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in