Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Finns fortfarande inget som tyder på att hon skulle blivit utsatt för sexuella övergrepp.

Nej, men det mest sannolika tror jag

Sprit- och människosmuggling, att L skulle ha "gömt" sin moped, stöld av cafekassan...
Att mörda en ung kvinna som jobbar på cafeet och som är på väg hem från jobbet - pga det?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Det kommer komma fram vid obduktionen.

Jag står vid min magkänsla att det inte har våldtagit henne/hunnit göra det och att de lyckades mörda henne i ren panik (av något slag).

Men det återstår att se när FUP släpps!
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Polisen Sara skriver på Facebook:

https://www.facebook.com/pages/Polisen-%C3%96stra-Skaraborg/552708458105097?fref=ts

"En stor vältränad man vars rygg det står Polis på sitter och skakar och gråter bakom ett uthus. En vitblek tekniker stirrar hålögt ut i tomma intet och en hundförare har borrat in sitt ansikte i hundens päls. Platsen är Kinnekulle och för en stund sedan har beskedet om Lisa kommit.
Att beklaga sorgen till Lisas nära och kära känns så ynkligt i sammanhanget. Man önskar man kunde göra något mer. För några år sedan mötte jag en person som förlorat sin fru. Han berättade då att det var så oerhört tungt att ta sig ut den första tiden. Anledningen var att han hade svårt att se hur människors liv bara fortsatte, som om ingenting hade hänt. Han kunde liksom inte ta in, att inte hela världen stannade i hans sorg.
Men i Lisas fall har verkligen hela Sverige stannat upp. Alla har berörts och lamslagits av denna händelse. Denna fruktansvärda handling som ingen av oss kommer att glömma. På bussen, på torget, hos frisören, överallt har det pratats om Lisa. Allas önskan och böner har varit att hon skulle hittas vid liv. Det gjorde hon inte, vilket är djupt beklagligt.
Men någonstans i all denna bedrövelse finns något varmt. Allt detta engagemang som visat sig. Alla tusentals frivilliga som letat på plats och brytt sig. Alla de som erbjudit sin hjälp i sökandet på olika sätt. Aldrig någonsin har vi upplevt något liknande och vi vill framföra ett varmt tack till er alla.
Igår vajade flaggorna på halv stång vid polishuset och i natt lyste det vackert med ljus på Hertig Johans Torg i Skövde. Samtidigt fortsätter vi vårt omfattande utredningsarbete, för att få klarhet i vad som egentligen hände.
Alla våra tankar går naturligtvis till Lisas nära och kära och vi vill vädja till media att visa familjen respekt och låta dem få sörja i fred.
/Sara"

Hemskt.

Undra om det kan tyda på att kroppen var i dåligt skick?

Jag förstår att polis och andra som deltar kan ta det illa ändå men...
2015-06-14, 12:27
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Polisen Sara skriver på Facebook:

https://www.facebook.com/pages/Polisen-%C3%96stra-Skaraborg/552708458105097?fref=ts

"En stor vältränad man vars rygg det står Polis på sitter och skakar och gråter bakom ett uthus. En vitblek tekniker stirrar hålögt ut i tomma intet och en hundförare har borrat in sitt ansikte i hundens päls. Platsen är Kinnekulle och för en stund sedan har beskedet om Lisa kommit.
Att beklaga sorgen till Lisas nära och kära känns så ynkligt i sammanhanget. Man önskar man kunde göra något mer. För några år sedan mötte jag en person som förlorat sin fru. Han berättade då att det var så oerhört tungt att ta sig ut den första tiden. Anledningen var att han hade svårt att se hur människors liv bara fortsatte, som om ingenting hade hänt. Han kunde liksom inte ta in, att inte hela världen stannade i hans sorg.
Men i Lisas fall har verkligen hela Sverige stannat upp. Alla har berörts och lamslagits av denna händelse. Denna fruktansvärda handling som ingen av oss kommer att glömma. På bussen, på torget, hos frisören, överallt har det pratats om Lisa. Allas önskan och böner har varit att hon skulle hittas vid liv. Det gjorde hon inte, vilket är djupt beklagligt.
Men någonstans i all denna bedrövelse finns något varmt. Allt detta engagemang som visat sig. Alla tusentals frivilliga som letat på plats och brytt sig. Alla de som erbjudit sin hjälp i sökandet på olika sätt. Aldrig någonsin har vi upplevt något liknande och vi vill framföra ett varmt tack till er alla.
Igår vajade flaggorna på halv stång vid polishuset och i natt lyste det vackert med ljus på Hertig Johans Torg i Skövde. Samtidigt fortsätter vi vårt omfattande utredningsarbete, för att få klarhet i vad som egentligen hände.
Alla våra tankar går naturligtvis till Lisas nära och kära och vi vill vädja till media att visa familjen respekt och låta dem få sörja i fred.
/Sara"

Låter som om dessa personer inte har någon som helst professionell distans till sitt arbete alternativt att det är första liket de ser i sin tjänsteutövning.
Tycker inte det känns seriöst när en polis som varit tjänst på plats lägger upp snyftinlägg, att ha och visa empati och medkänsla är en sak men att jaga gillaklick på sin facebook är ganska osmakligt
2015-06-14, 12:27
Medlem
Jag skulle vilja påstå att det är polisens fel att detta inte löstes tidigare. Vi har en by med väldigt få invånare och så har vi 3 gästarbetare från litauen... En IQ befriad åsna kan lista ut vem som är den skyldige.
2015-06-14, 12:28
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuphavsdjungeln
Troligt så har Lisa Holm gått med på samlag frivilligt, kanske varit den som tog initiativet, om det hittas sperma i henne. Ingenting konstigt med det som vissa verkar tro. Är mordet eller dråpet som är det ovanliga som Leif GW Person skulle ha sagt. Utredningstekniskt problematiskt om det inte finns vittnen och ingen erkänner.

Hur troligt är det att en 17 årig, berest, skötsam, vacker tjej som arbetat hela dagen och troligtvis bara vill hem efter arbetet, skulle ha tagit initiativ till samlag med en random ovårdad, äldre Litauisk gästarbetare (eller två för den delen)? Verkligen inte troligt på något plan.

Du verkar ha en skev verklighetsuppfattning om du nu inte trollar för att få reaktioner.
2015-06-14, 12:29
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Jag skulle vilja påstå att det är polisens fel att detta inte löstes tidigare. Vi har en by med väldigt få invånare och så har vi 3 gästarbetare från litauen... En IQ befriad åsna kan lista ut vem som är den skyldige.
Vad föreslår du att polisen skulle ha gjort då, utan att begå tjänstefel eller bryta mot lagen?
2015-06-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella

Ja, jag påstår att ett stort antal män från Kaukasus (och t ex Tjejenien, Dagestan är en del av Ryska federationen) begår grova brott i Sverige med köpta litauiska/polska pass, inte sällan byter de till litauiska efternamn. Jag påstår det därför att jag har viss insyn i verksamheten. Du kan tro mig eller ej..

Fast just i det här fallet verkar den litauiska polisen ha bekräftat att två av MGM är medborgare i Litauen. Jag tror inte att de skulle bekräftat detta om MGM hade köpt sina litauiska pass.
2015-06-14, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bulle65
Vem i tråden var först med att lansera sin teori om att försvinnandet/brottet har sitt samband med utländsk arbetskraft? Då 80% var bombsäker på att det rörde sig om den dära "twittermannen" eller en anders-eklund-typ. Vore intressant att veta hur eller varför skribenten valde ett helt annat spår.

Tråden eskalerade ju från dag 1 med 1 sida var 30e sekund men jag nämnde tidigt att man borde ta gästarbetare i trakten i bejakande då dessa fanns i närområdet och att det just vid caféet och ladan mitt emot har skett en del fuffens. Vet dock inte om jag var först men 90% hängde ju ut stackars JV och vägrade acceptera något annat....
2015-06-14, 12:32
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Polisen visste redan på söndag vem som bodde där. Du skriver strunt. Polisen kartlade alla boende på måndag, och talade med de misstänkta redan på måndag eller tisdag. Men polisen hadde ingen misstankar mot dem, även om handsken fanns i den lada de jobbade.

Vadå inga misstankar? Brott är ofta impulsiva. Stundens ingivelse.

-Att tidigt kunna konstatera att några jobbat i ladan och därmed haft extrem lokalkännedom. Dessutom kunna knyta dessa till platsen.

Med tanke på polisens goda samarbete med litauiska polisen bör de kunna fått deras brottsregister på några timmar. Kanske visar någon av deras register liknade brottslighet.

Det är en jävla skillnad mot att misstänka vilken random gästarbetare boende i området som helst.
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Låter som om dessa personer inte har någon som helst professionell distans till sitt arbete alternativt att det är första liket de ser i sin tjänsteutövning.
Tycker inte det känns seriöst när en polis som varit tjänst på plats lägger upp snyftinlägg, att ha och visa empati och medkänsla är en sak men att jaga gillaklick på sin facebook är ganska osmakligt

Hon skrev det väl först och främst för att tacka alla som hjälpt till och visat sitt stöd.
Och hur professionell man än är så vet man aldrig vad som blir den utlösande faktorn.
Som hon skriver så är alla berörda av det här fallet. Och de är helt förståeligt att de som jobbat med försvinnandet i flera dygn, pratat med hennes anhöriga och gjort allt för att hitta henne, förhoppningsvis vid liv blir oerhört ledsna, tomma, utmattade när de hittar hennes livlösa kropp.

Hennes inlägg fick iaf mig att gråta för första gången sen jag först hörde om försvinnandet.
Jag tycker det var fint skrivet.
Medlem
The-Dentists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Fast just i det här fallet verkar den litauiska polisen ha bekräftat att två av MGM är medborgare i Litauen. Jag tror inte att de skulle bekräftat detta om MGM hade köpt sina litauiska pass.
Ja, de är medborgare i Litauen men de fortfarande kan bli ryssar, polacker eller vilka som helst..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in