Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 12:20
Medlem
Nietzschessons avatar
Polisen Sara skriver på Facebook:

https://www.facebook.com/pages/Polisen-%C3%96stra-Skaraborg/552708458105097?fref=ts

"En stor vältränad man vars rygg det står Polis på sitter och skakar och gråter bakom ett uthus. En vitblek tekniker stirrar hålögt ut i tomma intet och en hundförare har borrat in sitt ansikte i hundens päls. Platsen är Kinnekulle och för en stund sedan har beskedet om Lisa kommit.
Att beklaga sorgen till Lisas nära och kära känns så ynkligt i sammanhanget. Man önskar man kunde göra något mer. För några år sedan mötte jag en person som förlorat sin fru. Han berättade då att det var så oerhört tungt att ta sig ut den första tiden. Anledningen var att han hade svårt att se hur människors liv bara fortsatte, som om ingenting hade hänt. Han kunde liksom inte ta in, att inte hela världen stannade i hans sorg.
Men i Lisas fall har verkligen hela Sverige stannat upp. Alla har berörts och lamslagits av denna händelse. Denna fruktansvärda handling som ingen av oss kommer att glömma. På bussen, på torget, hos frisören, överallt har det pratats om Lisa. Allas önskan och böner har varit att hon skulle hittas vid liv. Det gjorde hon inte, vilket är djupt beklagligt.
Men någonstans i all denna bedrövelse finns något varmt. Allt detta engagemang som visat sig. Alla tusentals frivilliga som letat på plats och brytt sig. Alla de som erbjudit sin hjälp i sökandet på olika sätt. Aldrig någonsin har vi upplevt något liknande och vi vill framföra ett varmt tack till er alla.
Igår vajade flaggorna på halv stång vid polishuset och i natt lyste det vackert med ljus på Hertig Johans Torg i Skövde. Samtidigt fortsätter vi vårt omfattande utredningsarbete, för att få klarhet i vad som egentligen hände.
Alla våra tankar går naturligtvis till Lisas nära och kära och vi vill vädja till media att visa familjen respekt och låta dem få sörja i fred.
/Sara"
2015-06-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Med tanke på att det tog 5 dagar att hitta Lisa så håller jag det för sannolikt. Får man den infon som polis så kan jag inte se annat än att det skulle ha oerhört hög prio.

Polisen skulle isåfall redan på måndagen haft deras namn, kunnat förhöra dem, samt begära ut deras brottsregister från polisen i Litauen.
Vad är det som säger att det inte har gått till så då? De behöver något mer konkret att gå på än att de vistas i ladan i sitt arbete. På dina grunder kan man gripa ladans ägare på studs också.
2015-06-14, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Att förgripa sig sexuellt på en kvinna är ett brott där ord står mot ord - och i de allra flesta fallen frikänns våldtäktsmannen
Förövarnas förklaringar i rättssalen till brottet är snudd på komiska - men lik förbannat frikänns dom

En potentiell förövare känner alltså till att det är snudd på omöjligt att bli dömd för våldtäkt

Men om flickan gör kraftigt motstånd och det visar sig att hon är en normal skötsam tjej, hon kan peka ut gärningsmannen och hon kan visa att hon blev misshandlad.
Om han dessutom är gästarbetare från Litauern - då åker han in eller ut, vad det nu skulle ha blivit

Det kan handla om en våldtäkt som även blev till en misshandel och dom hann inte gömma den döda flickan

Fruktansvärd händelse

och effektivt jobbat av MP och Polisen som trots allt har givit L:s föräldrar ett svar på vad som hände deras dotter
Om sökningen hade kommit igång lite senare hade med största sannolikhet ingenting hittats och därmed inga svar

När det inte finns tillräcklig bevisning så står ord mot ord ja. Finns det bevisning så är det till BOs fördel. Ofta så söker inte BO vår direkt så läkare kan säkra bevis varpå det iom. det blir ord mot ord. Skador i kön kan ofta konstateras men att länka MGM till dessa skador är svårare. Sen är det många som inte anmäler alls och våldtäkt är en väldigt invecklad brottskategori.
Medlem
Parkours avatar
Jag har sökt. Men kommer upp för mycket resultat och inte fått mitt svar.

Har det kommit fram inofficiellt om kroppen hade blivit utsatt för yttre våld?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jo, det tycker jag också. Kl 19 är en uppgift jag aldrig sett tidigare. Ska nog ta den med minst en nypa salt.
Ja polisen har ju gått ut med att mp hittade ett fynd, kontaktade polisen och då påträffade eller informerades polisen om de tre som nu är misstänkta. De togs runt 20 och sen hittades kroppen så 21 låter ju troligast, dessutom var ju en fb medlem på plats och skrev när de drog iväg till stallet/ladan som hon hittades vid/i
2015-06-14, 12:22
Medlem
bulle65s avatar
Vem i tråden var först med att lansera sin teori om att försvinnandet/brottet har sitt samband med utländsk arbetskraft? Då 80% var bombsäker på att det rörde sig om den dära "twittermannen" eller en anders-eklund-typ. Vore intressant att veta hur eller varför skribenten valde ett helt annat spår.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Polisen visste redan på söndag vem som bodde där. Du skriver strunt. Polisen kartlade alla boende på måndag, och talade med de misstänkta redan på måndag eller tisdag. Men polisen hadde ingen misstankar mot dem, även om handsken fanns i den lada de jobbade.

Professionella poliser med rätt känsla och erfarenhet hade en misstanke mot litauerna i ett mycket TIDIGT stadie..1+1= 2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollprocent
Klart ingen tar notis av detta kryptiska svammel, skriv ut vad du vet!

Det är väl inte det minsta kryptiskt. De gör ett fynd där de redan sökt en gång. Alltså vet de att förövaren är kvar i området.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Finns fortfarande inget som tyder på att hon skulle blivit utsatt för sexuella övergrepp.

Det kommer komma fram vid obduktionen.
2015-06-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Är hon svensk?
Det enda som är bekräftat är att hon inte är litauisk medborgare. Dock tror jag sannorlikheten att hon är svensk är ganska liten. Min gissning något av grannländerna nere på Baltikum.
2015-06-14, 12:24
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Med tanke på att det tog 5 dagar att hitta Lisa så håller jag det för sannolikt. Får man den infon som polis så kan jag inte se annat än att det skulle ha oerhört hög prio.

Polisen skulle isåfall redan på måndagen haft deras namn, kunnat förhöra dem, samt begära ut deras brottsregister från polisen i Litauen.
Varför skulle den infon ha oerhört hög prio?

Alltså, jag menar absolut inte att det skulle vara lågt prio. Gästarbetare som håller på med arbeten bara några meter från arbetsplatsen - självklart ska det vara av stort intresse. Men finns det något som säger att polisen inte har tittat så noga de kan på det spåret, redan från början? Det är ju inte så att polisen kontinuerligt har meddelat massmedia exakt vilka spår de följer upp och vilka teorier de prioriterar.

Grejen är ju den att man kan tro hur mycket man vill som polis, men det ger dem inte rätten att utan vidare agera som om det fanns starka misstankar mot gästarbetarna. Vilka starka misstankar fanns det?

- De jobbade i närheten

- En handske hittades i ladan där de jobbade. Det var en "öppen" lada som vem som helst kunde gå in i. Den ligger ju heller inte direkt avsides. Många människor kan ha passerat väldigt nära ladan.

Vad finns det mer som skulle kunna utgöra starka misstankar?
2015-06-14, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bulle65
Vem i tråden var först med att lansera sin teori om att försvinnandet/brottet har sitt samband med utländsk arbetskraft? Då 80% var bombsäker på att det rörde sig om den dära "twittermannen" eller en anders-eklund-typ. Vore intressant att veta hur eller varför skribenten valde ett helt annat spår.

I mitt första inlägg 11/6 så skrev jag om att stölden av byggnadsställningarna hade ett samband med kriminella från Östeuropa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in