Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Ni som är i färd att skicka blommor och annat trams till anhöriga: lägg ner. Låt familjen sörja i fred.

Jag hade uppfattat det som extremt provocerande ifall någon hade skickat blommor till mig dagen efter en anhörig har blivit mördad.

Jag håller med! Tror knappast att de sörjande föräldrarna vill ha blommor med avsändare Flashback! Istället kan de imbeciller som drev en häxjakt mot JV skicka honom blommor med texten: Förlåt!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Ni som är i färd att skicka blommor och annat trams till anhöriga: lägg ner. Låt familjen sörja i fred.

Jag hade uppfattat det som extremt provocerande ifall någon hade skickat blommor till mig dagen efter en anhörig har blivit mördad.

Skillnaden är väl om människor väljer att samla in pengar för att sedan skicka på begravningen för att visa att man vill visa sin omtanke. Men just nu, nja ingenting att rekommendera.
Medlem
baggebo1s avatar
15:25 in i presskonferensen berättar polisen att MP gjorde precis som de blivit tillsagda: "Gör en halt, kontakta polis, backa undan." Det låter inte som något de blivit tillsagda att göra vid fynd av föremål, utan något de blivit tillsagda att göra om de upptäckte människor som höll på med skum verksamhet.

https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM
2015-06-13, 18:28
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
MP hade hittat något, och även iakttagit (och vad jag har förstått, haft någon form av kommunikation med herrarna). Polisen kallades till platsen. Det var utomhus, och jag fick uppfattningen att de var en bit bort från Blomberg.
Fick också uppfattningen att MP befann sig i den omedelbara närheten.
Männen stoppades bredvid några träd och nån slags äng.
Det hela tog inte så lång tid, och NATURLIGTVIS var det POLISEN som fotograferade. MP har inga som helst befogenheter att utföra id-kontroll och fota.

Nu vet jag inte hur man gör, men det borde ju gå att få fatt i denna streamade sändning från Expressen på något vis.
Och som jag sa, i samma veva stoppades även en personbil där id-kontroll utfördes. Det var dock inte i bild, men reportern pratade om det.
MP kan fota så mycket dom vill, för det behövs inga befogenheter.
2015-06-13, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mjolnir
Kanske redan diskuterats men jag tar risken;

För det första är det en massiv press på polisen att ta in nån misstänkt med tanke på allmänintresset för fallet. I synnerhet när kroppen hittats. Det i tillägg till kulturellt avvikande beteende hos MGM, språkförbistringar samt att MGM tidigare är helt ostraffade så skulle jag nog vara försiktig med att redan nu ta ut "segern" i förskott.

Min maggropskänsla har hela tiden varit att det är nån som "leker" med skallgångskedjorna och utredarna då det det för mig förefaller osannolikt att det ska ha spridits ut så enormt många av hennes tillhörigheter på såpass spridda platser. Det luktar inte ens klantigt beteende i min bok, utan snarare en psykologisk lek. Och handlar det om det kan mycket väl en potentiellt ondskefull och elak mördare sett ut dessa tre stackare som fina offer att rikta uppmärksamheten mot. Utplanterade "bevis".

Men OM de nu ska ha plockat in rätt folk så är det nog heller inte helt säkert att det i grunden handlar om ett våldsdåd med sexuella inslag. Detta - återigen - med bakgrund av att de tidigare är helt ostraffade. Visst har det hänt förut att t.ex. styckmördare är helt ostraffade sen tidigare, men det är mer ovanligt än vanligt. Mitt tips är i så fall att det är ett mindre brott de varit på väg att begå eller som de begått som hon blivit ofrivilligt vittne till. Kanske höll de på att bryta sig in i kaféet eller liknande, hon fick se dem och de fick panik och var tvungen att röja henne ur vägen.

På kartan har fynden hittats söder om Cafèt ..på samma åker..i riktning mot GM bostad.
2015-06-13, 18:29
Medlem
Citat:

För det första är det en massiv press på polisen att ta in nån misstänkt med tanke på allmänintresset för fallet. I synnerhet när kroppen hittats. Det i tillägg till kulturellt avvikande beteende hos MGM, språkförbistringar samt att MGM tidigare är helt ostraffade så skulle jag nog vara försiktig med att redan nu ta ut "segern" i förskott.

Min maggropskänsla har hela tiden varit att det är nån som "leker" med skallgångskedjorna och utredarna då det det för mig förefaller osannolikt att det ska ha spridits ut så enormt många av hennes tillhörigheter på såpass spridda platser. Det luktar inte ens klantigt beteende i min bok, utan snarare en psykologisk lek. Och handlar det om det kan mycket väl en potentiellt ondskefull och elak mördare sett ut dessa tre stackare som fina offer att rikta uppmärksamheten mot. Utplanterade "bevis".

Men OM de nu ska ha plockat in rätt folk så är det nog heller inte helt säkert att det i grunden handlar om ett våldsdåd med sexuella inslag. Detta - återigen - med bakgrund av att de tidigare är helt ostraffade. Visst har det hänt förut att t.ex. styckmördare är helt ostraffade sen tidigare, men det är mer ovanligt än vanligt. Mitt tips är i så fall att det är ett mindre brott de varit på väg att begå eller som de begått som hon blivit ofrivilligt vittne till. Kanske höll de på att bryta sig in i kaféet eller liknande, hon fick se dem och de fick panik och var tvungen att röja henne ur vägen.

Tycker precis som du att hela grejen är ganska skum, handsken i ladan och att alla spår leder rakt till deras boende tycker jag är mycket märkligt. Tror någon spridit ut detta i ett försök att sätta dit dom.
2015-06-13, 18:29
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Visserligen. Men gästarbetaren känner man ju igen på Lidl. De står ut i mängden och ser ibland lite skumma ut. Om detta är ett avancerat ritualmord så lär det knappast vara gästarbetare. Rånmord låter mer troligt för gästarbetare att begå, men ritualmord? Nej!
Nej, jag tror inte heller det är något ritualmord eller ens lustmord. Min gissning är att det är något som gått fel. Mord som mord, men hur det hela gått till säger mycket om hur dessa människor fungerar. Det krävs helt olika typer av mentalitet att kallblodigt mörda någon, och att i en oväntad situation ha ihjäl någon.

Nåväl, än kan vi bara spekulera. Det återstår att se vad som händer.
2015-06-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
15:25 in i presskonferensen berättar polisen att MP gjorde precis som de blivit tillsagda: "Gör en halt, kontakta polis, backa undan." Det låter inte som något de blivit tillsagda att göra vid fynd av föremål, utan något de blivit tillsagda att göra om de upptäckte människor som höll på med skum verksamhet.

https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM

MP blev tillsagda att göra sådär vid varje fynd. Även vid föremål.
2015-06-13, 18:31
Medlem
krackelerars avatar
Citat:

Låter som en öststatare har kommit in i tråden för ett tafatt försök att bättra på anseendet hos dessa individer.
Jag tror att flickan blev bortförd, sexuellt utnyttjad av bägge öststatarna, kanske under flera timmar.
De blev överrumplade och nervösa av det massiva uppbådet som satte igång redan efter några timmar.
De vågade inte föra bort och dumpa kroppen i sjön, därav det udda beteendet, söka förvilla, sprida ut saker osv.
De hade aldrig trott på ett sådant massivt uppbåd och sök så snabbt efter flickan bortfördes.
De roade sig nog med henne ett tag, begick övergrepp, svinade sig, minst några timmar då öststatarna aldrig på normalt sett skulle få röra en vacker svensk flicka.
2015-06-13, 18:32
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzie-Borden
Kan det finnas någon som försåg dem med information som inte polis känner till än?

Google Translate kanske.
2015-06-13, 18:32
Medlem
Jessicaffss avatar
Hittades Lisa i närheten av fyndplats 3? någon som vet? Trodde att hon hittades i bostaden hos MGM men såg nu presskonferensen igen och Polisen säger att Lisa hittades senare vid det "avspärrade området", dvs inte i bostaden.

någon som vet? försökte dom gräva ner liket?
Senast redigerad av Jessicaffs 2015-06-13 kl. 18:57.
2015-06-13, 18:33
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Fick ett PM från en ny användare som inte kan skriva inlägg, jag tar inget ansvar för texten men publicerar hennes PM här:

Hej.

När vi stod där och tittade (nyfiken som man är) så hör vi hur några pratar om att polisen beställt en kranbil för att kolla en gödselbrunn.*
Denna borde sedan ha anlänt till martorp när presskonferensen egentligen skulle ha börjat som sedan blev försenad.

Min gissning utifrån detta är att Lisa återfanns i någon av de två gödselbrunnar som enligt karta verkar finnas vid martorp.

Intressanta iakttagelser men en kran som anländer till Martorp ungefär när presskonferensen skulle börjat, kan ju inte haft så mycket med saken att göra. Kroppen hade ju hittats långt tidigare på eftermiddag/kväll, det var orsaken till den sena PK-feransen. Avspärrningarna på Martorp är dock högintressanta, vad finns det där för kopplingar till de anhållna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in