Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 16:52
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weisses-Fleisch
Tycker det är pinsamt att de kör på SOG "spåret", visst det kan stämma precis som alla andra teorier men det känns mest som skvaller pressen kör på någon Taken variant för att sälja mer.

Sen så är det väl som många andra tidigare nämnt olagligt att gå ut med sån information. Om inte annat så borde det vara det.
Ja, det är pinsamt. Inte ens teorierna här är mer verklighetsfrånvända.
Min bedömning om vad som hänt.
Lokal knäppgök, kidnappning ev. sexmord 40%
Ex.kille alt. annan kille som fattat "tycke", kidnappning ev. sexmord 15%
Olycka med dödlig utgång, undanröjande av bevis. 10%
Eget planerat försvinnande 10%
Självmord 10%
Hennes kollegor, chefen, grannar mm. Mord 4%
SOG spåret, Kidnappning 1%
Resterande tänkbara händelser 10%

Jag inser att det är groteskt att spekulera så här men kan säga att jag innerligt hoppas att det här kan få en upplösning där hon är oskadd.
2015-06-12, 16:52
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Hur många kockar "måste räkna med att befinna sig i riskfyllda miljöer utomlands med fokus på strid och underrättelse" tänkte du nu, Klot-Johan?
Så många som behövs för att tillgodose deras näringsintag är inte helt osannolikt?
2015-06-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trxflsic
Men hon slipper ju i alla fall att betala ut lön för kommande arbetsdagar som Lisa skulle ha haft. Det kanske är svårt att sparka henne med LAS och sånt. Får alltid dåliga vibbar av ägaren i intervjuer.

Detta är nog den sämsta teorin av alla, den är i klass med teorin att Ryssland ligger bakom försvinnandet som en markering mot Natoövningarna i Norrbotten... Skärpning. Vem riskerar livstids fängelse för att man vill bli av med en sommarjobbare? Dessutom hade hon precis börjat jobba där och knappast hunnit bli obekväm.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Samma här, ägaren är SJUKT mysko. Lugn, säker, går ut i media dagen efter och släpper massa detaljer och hon påpekar att hon är MYCKET noga med sina anställda tex ALLTID ringer dem vid varje stängning etc.

Ägaren kanske har en advokat i släkten, en bror eller hennes man eller något liknande. Hon kanske ringde den personen innan för att kolla läget vad hon skulle säga.

Jag vet att jag hade gjort det i alla fall om jag haft en fru/familjemedlem som är/varit jurist. Även om man inte har något att dölja är det smart att inte göra bort sig i onödan.
Medlem
8711s avatar
Hoppas verkligen inte att polisen tänker så kortsiktigt bara från en förövares förehavanden. HENNES, hennes vänners osv är MINST lika viktigt. Hur hon brukade bete sig, om hon brukade gå på fester, om hon skulle på studentfest eller fira midsommar med några. Det är mycket möjligt det finns kända langare för vännerna, att hon köpt av någon förut, att hon fått tips om någon just inför den här dagen.

Det är inte alls särskilt säkert att en kallblodig mördare kartlagt henne. Det kan vara hon själv som skapat situationen helt frivilligt med hennes eget beteende och att det bara var otur att den hon ville träffa var en jävla galning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Att sprida ut Lisas saker verkar ju otroligt onödigt om man nu placerat henne i området.

Uppenbart är kroppen långt ifrån prylarna, så vad var GM rädd för? Varför la han inte bara sakerna vid kroppen? Att sprida ut sakerna innebär väl både en upptäcksrisk och att man hittar GMs DNA på dem. Och att sakerna spridits ut hejvilt makes no sense. Varför villospår åt precis alla vädersträck??

Nej tvärtom, läs tråden. Se mina tidigare inlägg angående detta. Många verkar haka upp sig på detta, jag anser att man tänker helt fel. Makes sense!
2015-06-12, 16:54
Medlem
Undrar isåfall hur gärningsmannen visste att Lisa skulle komma runt hörnet till sin moped. Det var väl första gången hon tog moppen till jobbet?
Han måste ha stått längre bort och sett hur hon gick mot den. Och sedan kommit mot henne.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Inte för att jag tror på spritköps teorin men hur svårt kan det vara att ha ett par pavor sprit i en rygga oavsett om du sitter på en moppe?
Men hon hade ingen rygga - hon hade sina kläder i en påse.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Bara lägga flaskan/påsen i utrymme på moppen, inget problem.
Om det är en moped av scootermodell. (vilket är osannolikt då hon hade en påse med personliga tillhörigheter hängandes på styret)

Märkligt att Polisen inte gått ut med en bild på fordonet, borde kunna finnas eventuella vittnen som sett hennes färd, (vilket skulle kunna vara intressant om vittnet hade sett någon bil/epa-traktor/moped osv som gjorde sällskap eller förföljde henne.)
2015-06-12, 16:55
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Varför skulle hon inte kunna träffa nån för sex?
Ses hon som någon ängel här eller?

Tror väldigt få normala tjejer knullar utanför sitt jobb på bestämd tid i en jävla öppen lada.

Men handla något eller träffa en langare, ja.
2015-06-12, 16:55
Medlem
Någon som haft tanken att det kan finnas en eller flera Fritzl liknande personer i Sverige? som kidnappar en ung tjej och förvarar henne i en källare/bunker som sin sexslav?

Om personen är samma som tog flickan för 20 år sedan borde han vara 50-60 år, bor säkert ensam på en gård eller i ett hus avsides från grannar. Troligtvis en enstöring med få kontakter. Vit man, 50+, enstöring, bor säkert högst 2 mil från kidnappningsplatsen. Kanske njuter han av att åka in till bygden och höra pratet.

Kolla efter ensamma män i denna ålder, i gårdar/hus i närområdet. Han får gärna ha en skåpbil eller liknande.
2015-06-12, 16:56
Medlem
dezines avatar
Någon som vet hur polisen agerande kring avspärrning av vägar inom de första dagarna? Satte man vägspärrar och genomsökte all trafik ut från området?

Tänker bortrövande till nära tillhåll först och sedan bortfosel ut från området/kommunen gömd i ett fordon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in