2016-07-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Konstigt, det här resonemanget känner jag igen....
Varför skulle han ha åkt till ett avskilt ställe i skogen och kanske riskera att stöta på andra personer?
I ladan kände han sig hemma och hade bra koll på vilka som brukade vara där och när.
Sen hade han ju sin utsedda hängningsplats där också, inte att förglömma.
Han fick ju endast ståfräs när hängning och tejp var inblandade.
Martorp var också en välkänd plats där han också hade koll på läget.
Ur hans synvinkel så var ladan och Martorp de bästa platserna.
Konstigt att du inte har begripit detta efter ett helt år.
Just den mordplatsen var säkert en viktig del i planen – den hade en laddning. Att den var insynsskyddad och förmodligen mycket sällan besökt gjorde den ju även ändamålsenlig faktiskt. Men det gällde att hålla nerverna i styr samtidigt som hela grejen gick ut på att just få nerverna i dallring. Ett uns av självbevarelsedrift borde ha fått honom att hejda sig, men han var helt besatt av idén.

Man kan ju tillägga, att det var nära att han hade lyckats. Han tycks ha tappat nerverna och (tror jag) improviserat med byssjan samt skippat städningen. Sedan råkade han ut för ett pådrag, som ingen kunnat förutse. Med borttransport under natten eller morgonen därpå och städning, hade utredarna haft en svår uppgift.

Alla mördare som hamnar i utredning och, för all del, i diskussionsfora har ju gjort några misstag eller har haft otur på ett sätt som i efterhand kan resoneras bort så att det perfekta brottet hade varit inom räckhåll. Det är just det, oförutsedda saker händer, inte minst med en själv, när man försätter sig i extrema situationer. Det finns inga perfekta planer och de nästan perfekta är lika dåliga som de uslaste.
2016-07-03, 21:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Just den mordplatsen var säkert en viktig del i planen – den hade en laddning. Att den var insynsskyddad och förmodligen mycket sällan besökt gjorde den ju även ändamålsenlig faktiskt. Men det gällde att hålla nerverna i styr samtidigt som hela grejen gick ut på att just få nerverna i dallring. Ett uns av självbevarelsedrift borde ha fått honom att hejda sig, men han var helt besatt av idén.
Med tanke på runkskunkens val av plats kopplat till sexualitet - dvs just den utbyggda delen av ladan - verkar det vara som en bakvänd sakristia för honom. Stalldelen får man väl kalla för Holy shit..
Att dra in henne dit så snabbt och målmedvetet just dit visar alla tecken på att det är planlagt och röret ingick säkert som rekvisita i hans sjuka manus.
Ett enda ödesdigert rör kvar efter mjölkutrustningen som skulle tas ut. Jakt, slakt och hängt offer. Det ger mig fan på att han inspirerats i samband med att hjortkropparna hängde i blå balsnören i mjölkrum då både krokar och utrymme tog slut vid höstjakten.

AJ hade en mycket obehaglig jägare på sina marker.
Senast redigerad av develi 2016-07-03 kl. 21:46.
2016-07-04, 00:07
Medlem
Citat:
Just den mordplatsen var säkert en viktig del i planen – den hade en laddning. Att den var insynsskyddad och förmodligen mycket sällan besökt gjorde den ju även ändamålsenlig faktiskt.

Ändamålsenligt ja. Svängdörr att sparka upp på vägen in om båda händerna är upptagna. Dubbeldörrar man kan backa in bakdelen av en bil genom på vägen ut.
2016-07-04, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Ändamålsenligt ja. Svängdörr att sparka upp på vägen in om båda händerna är upptagna. Dubbeldörrar man kan backa in bakdelen av en bil genom på vägen ut.
Ja, det med.

Jag har hela tiden tyckt att det är kusligt hur speciell denna plats är. Och det är ju inte NB som byggt huset. Möjligen har han låtit rör med slang sitta kvar vid nermonterandet av mjölkmaskinerna. I övrigt har han haft blick för ställen.
2016-07-04, 05:55
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Bara en liten detalj om midsommarkransar. De innehåller väl typiskt inga snören alls. Bara blommor och blad som flätas i varandra. Har jag för mig.
Du har rätt, en vanlig midsommarkrans innehåller bara blommor och blad som flätas i varandra, men skribentens förklaring var att om Lisa var kreativ kunde hon ha hittat på mycket skoj med snörena, binda en midsommarkrans t.ex.
När det i verkligheten var Nerijus som blev dödligt kreativ med snörena när han förverkligade sin sexualsadistiska fantasi.
Usch och tvi vale!
Senast redigerad av magiciadehex 2016-07-04 kl. 06:12.
2016-07-04, 06:17
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
Om tröja/bh

att de inte var uppdragna indikeras även i förhör med Nejus. Förhörsledaren visar bilder på Lisa:
  • "Öppningen mäter 24 centimeter så visst kraft har nog gärningsmannen använt för och trycka in henne i skåpet. Man ser dessutom att hennes ben är upptryckta på framsidan vända åt fel håll och att kläder är neddragna."
Om tröja/bh varit uppdragna hade fhl knappast utelämnat det.

Tillsammans med skriftliga uppgifter från krimtekniker:
  • Trosa - Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm.
  • Jeansbyxa med livrem - Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm.
  • Träningsbyxa, svart - Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm.
  • BH, leopardmönstrad med rosa axelband och insida - Målsägaren hade den på sig då hon anträffades.
  • Svart tröja - Målsägaren hade den på sig då hon anträffades.
samt krimteknikers muntliga berättelse där han nämner uppdragen tröja först i samband med att den ska klippas upp efter att kroppen lirkats ur skåpet, blir slutsatsen att tröjan inte var uppdragen när hon hittades.

Varför påstås det då i domen att tröja/bh var uppdragna och "brösten blottade"? Möjligen kan krimtekn varit osäker på hur det var från början, och det syns inte på bild. Krimtekn. berättelse är inte entydig, åklagaren har tolkat på sitt sätt. Domstolen har inte kollat eftersom det knappast har betydelse för morddomen.

Edit:
dygnet-runt-postaren develi har fantiserat att mitt tidigare inlägg handlar om att motivet INTE var sexuellt, jag kan lugna manikern med att byxor/trosor fortfarande är neddragna och därför kan motivet anses sexuellt. Åtminstone motivet till att dra ned byxorna.
För övrigt saknar motivet betydelse för morddomen, Nejus hade dömts även om motivet inte ansetts sexuellt.
Du är hela tiden inne på sidospår och detaljer som egentligen inte påverkat domen.
Varför ger du dig inte på det centrala istället - den solida tekniska bevisningen?
2016-07-04, 06:31
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ja, det med.

Jag har hela tiden tyckt att det är kusligt hur speciell denna plats är. Och det är ju inte NB som byggt huset. Möjligen har han låtit rör med slang sitta kvar vid nermonterandet av mjölkmaskinerna. I övrigt har han haft blick för ställen.
Ja, det är verkligen kusligt hur speciell denna plats är.
För Nerijus var mordplatsen han valde både laddad och ändamålsenlig.
Förmodligen har han i tanken utfört detta sexualsadistiska mord på just denna plats om och om igen innan han iscensatte det på riktigt.
En plan som etsat sig fast i hans hjärna, han inväntade endast rätt tillfälle, en ensam försvarslös flicka.

Förutom att platsen är kusligt speciell så blev man också illa berörd över hur äckligt och skitigt allt såg ut där. Äckligt och skitigt precis som Nerijus tankar, drifter och gärning.
Och detta blev Lisas sista stund på jorden - där med honom.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-07-04 kl. 06:36.
2016-07-04, 08:42
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, det är verkligen kusligt hur speciell denna plats är.
För Nerijus var mordplatsen han valde både laddad och ändamålsenlig.
Förmodligen har han i tanken utfört detta sexualsadistiska mord på just denna plats om och om igen innan han iscensatte det på riktigt.
En plan som etsat sig fast i hans hjärna, han inväntade endast rätt tillfälle, en ensam försvarslös flicka.

Förutom att platsen är kusligt speciell så blev man också illa berörd över hur äckligt och skitigt allt såg ut där. Äckligt och skitigt precis som Nerijus tankar, drifter och gärning.
Och detta blev Lisas sista stund på jorden - där med honom.
Precis som LOE2 beskriver det så tror jag att NB låtit rör med slang vara kvar efter utrensningen för att det passar in i hans vidriga fantasier om att kunna uppnå tillfredsställelsen av att sexualsadistiskt få släcka ut en flickas/kvinnas liv.

Som du avslutningsvis säger, "detta blev Lisas sista stund på jorden - där med honom", det är något som tidvis även sysselsätter mina tankar trots att jag inte heller kände Lisa.
Intalar mig själv att om hon nu ändå tvunget måste dö p.g.a. äcklet NB, så hoppas jag att det gick supersnabbt, till skillnad ifrån ett icke sexualsadistiskt utdraget våldförande, som kunnat vara i timmar men ändå slutat med döden.
Att "vi" (jag/andra/media/anhöriga) tvingas att spekulera beror ju på att äcklet NB täpper ingen foderluckan helt, och han kommer sannolikt aldrig att tillstå att han ens träffat Lisa.

Det känns oerhört skönt att den vidrige mördaren inte lyckades med det perfekta brottet, den här gången...
Har man normal empatisk förmåga, så behöver man ju bara tänka sig att det kunde ha varit ens egen dotter, syster, barnbarn, kusin som befunnit sig på fel plats vid fel tillfälle.
2016-07-04, 10:13
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Du har rätt, en vanlig midsommarkrans innehåller bara blommor och blad som flätas i varandra, men skribentens förklaring var att om Lisa var kreativ kunde hon ha hittat på mycket skoj med snörena, binda en midsommarkrans t.ex.
När det i verkligheten var Nerijus som blev dödligt kreativ med snörena när han förverkligade sin sexualsadistiska fantasi.
Usch och tvi vale!
Det finns flera metoder att skapa stabila snygga kransar som i och sig är ot att tjata om i tråden. Jag gav bara ett exempel på möjlig användning. Inte alls otänkbart att en blivande arkitekt kan vara intresserad av att studeraben öppen byggarbetsplats. Lisa har enligt uppgift från pappan jobbat vid nio tillfällen på stället. Jag har inte skrivit att det var just den ödesdigra söndagen som hon kan ha avsatt hårstrån och DNA på platsen.

Någon förklarung om varför det är kränkande att tillskriva en person en kreativ läggning har jag inte fått. Skitigt ställe? En lada under ombyggnad med nyöppnade gropar och jordhögar och kvarlämnad bråte från tidigare verksamhet. Bajset och sperman påträffas inte av alla besökare.
2016-07-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det finns flera metoder att skapa stabila snygga kransar som i och sig är ot att tjata om i tråden. Jag gav bara ett exempel på möjlig användning. Inte alls otänkbart att en blivande arkitekt kan vara intresserad av att studeraben öppen byggarbetsplats. Lisa har enligt uppgift från pappan jobbat vid nio tillfällen på stället. Jag har inte skrivit att det var just den ödesdigra söndagen som hon kan ha avsatt hårstrån och DNA på platsen.

Någon förklarung om varför det är kränkande att tillskriva en person en kreativ läggning har jag inte fått. Skitigt ställe? En lada under ombyggnad med nyöppnade gropar och jordhögar och kvarlämnad bråte från tidigare verksamhet. Bajset och sperman påträffas inte av alla besökare.

Bajset var inte möjligt att påträffa före 7 juni 18.36.
2016-07-04, 11:30
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Det vet man inte. Bajset var inte tidsbestämt.
2016-07-04, 11:39
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:

Källa på det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in