2016-04-22, 07:00
Medlem
rotesaus avatar
Man tog upp och pratade lite om överklagan i Brottsplats Sverige igårkväll.
Klipp från just den lilla delen:
http://www.tv4.se/brottsplats-sverige/klipp/r%C3%A4tteg%C3%A5ngen-mot-lisa-holms-m%C3%B6rdare-%C3%B6verklagas-3350491
2016-04-22, 07:58
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Om han är oskyldig, varför var han så pass pissnödig så han ville påpeka för dom att han var hemma klockan 18:00. Lisa var ju enbart "försvunnen" vid det tillfället.

Om man har något att dölja så försöker man få till ett alibi, det hör till standardmallen om man begått ett brott Det trodde jag du kände till, du som följer många kriminalfall. Har man inget att dölja så kan man vara lugn, Nerijus verkade dock allt annat än lugn.

JUST DET, VARFÖR ville han att de skulle ha koll på att han var hemma? Precis vad jag menar. och ännu mer skumt att IB åkte med och handlade just denna dag, och makarna hade ju ett samtal på natten som inte AB förstod. Undrar vad det handlade om? att NB var "ledsen" för att AB skulle åka hem och han blev av med sin springschas a la assistent? Tror inte det.
2016-04-22, 08:06
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du är inte minsta sneaky, inte i någon aspekt eller innebörd så använd en annan smiley (skrivet i all välmening). Han kan ha sagt det för att han dagen efter fick höra att en flicka försvunnit efter jobbet och att alla människor som plötsligt syns är ute och letar och att de misstänker något hemskt har hänt. Kanske Irina är den hunsade typen som många postare menar och hon frågar "vad ska jag säga om de frågar mig?" Ungefär som ett godkännande och NB svarar, kanske helt utan åtanke att hennes fråga ställs från ett odefinierat obehag att en flicka som jobbar där hon tidigare jobbat har försvunnit, det kanske känns närmare, hon känner kanske inte flickan men hon har någon gemensam nämnare med denna okända som försvunnit.

tack, nej är inte sneaky och jag har tolkat den smileyn som att undra lite under lugg.

Inte lätt att veta hur dessa människor tänker och agerar. Tycker bara det har varit så många vändningar kring det hela och när nu NB börjar kasta skulden på de andra två i familjen ser man tydligt hur låg han är, som jag skrev NB=nedre botten. Taskigt mot dom.
2016-04-22, 08:13
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
1. Självklart ville han ha alibi för mordet. Endast han visste att Lisa var mördad och när gärningen inleddes. Han visste att caféet stängde 18 och från 18 var han beredd och inväntade sitt offer.
Så kl 18 är en viktig tidpunkt - det visste mördaren - och försökte pränta in i frun och brodern att han var hemma då. En gång till dem båda och en extra gång när Nerijus sa det till Aivaras, att han INTE skulle säga annat till polisen än att han var hemma från 18.

2. Vid förhören med Aivaras framkom att Nerijus betett sig annorlunda efter Lisas försvinnande. Nerijus var nervös, kedjerökte, hade sömnproblem och dålig aptit, drack hellre öl. Något som också förvånade Aivaras var att Nerijus efter söndagen alltid ville ha sällskap av någon av dem, han verkade inte vilja vara ensam (som annars!) när han skulle ut på något. Kanske därför han tog med Irina till Handlarn efter mordet. Han kanske var rädd för sina egna tankar, rädd att någon ska hämnas, rädd att polisen ska ta honom eller kanske helt enkelt lite spökrädd. Kanske blir så om man brutalmördar någon.

Och som svar på punkt 1, så har alltså inte AB något med mordet att göra. Och AB hade stake nog att stå för sitt ord om hur NB gick fram med sitt påstådda alibi trots att det är hans bror. Starkt gjort så det får man beundra honom för. AB har ju faktiskt sagt att om NB har gjort det här så har han ingen bror längre.

På punkt 2, var väl mörkrädd efter vad han ställt till med. Det kanske inte var så bra i verkligheten som hans sjuka hjärna tänkt ut i fantasierna med ett sadistiskt sexualmord?
2016-04-22, 08:16
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Kammarrätten: Slasken blir inte offentlig när åtal väcks - polisen behöver inte lämna ut uppgifter
http://www.dagensjuridik.se/2014/08/kammarratten-slasken-blir-inte-offentlig-nar-atal-vacks-polisen-behover-inte-lamna-ut-uppgif
http://www.journalisten.se/nyheter/dokument-i-slasken-inte-offentlig-handling

Överskottsmaterial som kan finnas i polisens förundersökning, t ex i form av förhör med personer som åklagaren inte ansett ha någon betydelse. Denna slask finns endast hos polisen och kan endast fås ut av den misstänkte och hans försvarare.
http://www.sundsvallstingsratt.se/Om-tingsratten/Studiebesok/Vanliga-fragor-och-svar/

Polisen har hand om slasken och har lämnat ut slasken i Arbogafallet, men det är alltså inget tvång.
I sällsynta fall kan polisen lämna ut den och vid uppgifter som inte allmänheten inte bör läsa är dom strukna vilket kan innebära att det begärda materialet är oläsligt.

Precis, inget tvång att tillhandahålla den på förfrågan, det är här det är olika från fall till fall.
Det enda jag vill påvisa är att så fort en handling expedierats av Åklagarmyndigheten, är den en allmän handling, men kan i grova brottsmål oftast komma att sekretessprövas vid allmän begäran om denna handling.
Jag skulle gissa att det av sekretesskäl inte vore omöjligt att ta del av slasken i just detta fallet, då en journalist redan fått gå igenom den, och att den därmed redan är sekretess/lämplighetsprövad. (Märk väl, det har inte varit enbart polisen som tidigare berättat ur slasken här, utan även journalist har visat upp delar.)

Det tar nog dock stopp vid förfrågan av enskild allmänhet här. Jag tvivlar på att polisen tar sig tid till den grad att man ser ett syfte med att visa upp slasken.
Att driva upp ett rättsärende av en upplevelse att inte få ta del av den, verkar nästan alltid lönlöst, då det är relativt enkelt att begrava slasken i sekretess om det blir allt för stort spring kring det.
Men för all del, ett litet försök kan tänkas göras..
2016-04-22, 08:20
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man tog upp och pratade lite om överklagan i Brottsplats Sverige igårkväll.
Klipp från just den lilla delen:
[url]http://www.tv4.se/brottsplats-sverige/klipp/r%C3%A4tteg%C3%A5ngen-mot-lisa-holms-
TACK för länken!
Kritik till Rönnbäck och lite beröm till Hurtig är det första man reagerar på, att de jämför hur dessa två skött försvarsarbetet. Inte svårt att hamna på plussidan vid jämförelse med henne.
Sen anser jag att de ger Hurtig och hans överklagan onödigt beröm, men det beror nog på att de inte är så insatta i detaljerna i fallet och då kan överklagan se bättre ut på papperet än den är i verkligheten. Den ena experten säger t.ex hur många punkter det är i överklagan och jämför det med Rönnbäck som han inte tyckte kom med nåt vettigt alls. Dock är det ju inte antalet punkter eller hur stor textmassan är som är det viktiga utan innehållet vilket är väldigt klent och abstrakt.
Men, man kan haja att de tycker att vad som helst förutom Rönnbäck är ett lyft.
De anser att Hurtig nu "vänt på alla stenar" - så då får man hoppas att tvivlarna här accepterar ett nej till PT.
Då är det slut.
2016-04-22, 08:24
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han borde som ett minimum ha vetat att LH kunde hittas död i närheten av ladan/kaféet (och med spår som ledde till ladan) - eftersom det var där han cirkulerat i sin jakt på plåtverktyg. Han kan också ha varit rädd för att ladan (som han tvingats överge i all hast) skulle genomsökas. - Han fick veta av polisen på natten att en tjej var försvunnen efter att hon slutat sitt arbete på kaféet mitt emot ladan; NB:s arbetsplats. De flesta hade tänkt att hon 1) träffat någon kille och höll sig borta frivilligt; att hon snart skulle dyka upp igen, 2) att en kille plockat upp henne i sin bil och att något kunde ha hänt henne (våldtäkt, t.ex.). - NB bad AB om alibi redan under måndagen. - Enligt AB bad han vid frukosten eller lunchen IB att hålla tyst om klädtvätten. - En i högsta grad onormal reaktion på en helt främmande tjejs försvinnande.Han visste att han skulle behöva hennes support betr. tider och tvätt mm; han ville visa sig från sin bästa sida och få henne vänligt stämd; att tro att han brydde sig om henne. Han kan också ha varit ute efter att iaktta mystiska bilar som han sedan tänkt rapportera om - och hade då också IB som vittne. - Manipulationerna av AB/IB igångsattes omedelbart, eller redan under söndagskvällen; fortsatte under måndagen och höll i sig hela veckan. - NB spelade upp sitt register av omtänksam äkta man resp. kompisbror, god granne, lojal arbetare och sann kattvän.

EXAKT, så går mina tankar också. Man kan slappna av även om man vet att en tjej är försvunnen och man inte gjort något. Varför detta hysteriska paniska beteende av NB helt plötsligt, för som du säger, LH var ju helt okänd för honom OM han varit oskyldig.

Ingen verkar ha tänkt på att AB inte kan vara inblandad av IR HB, ett DNA mot 10 av NB säger ganska mycket övertydligt. Det är väl inte så konstigt med AB tejpbiten, han jobbade ju också där. Tejpbiten f ö stämde ju inte ens med de andra ändarna som använts på LH. Skulle han hjälpt NB med att tejpa LH för att sen sjappa från ladan när hon väl var fast, så skulle man hittat mer DNA, det är jag övertygad om. De har ju faktiskt kollat upp AB också och fastställt att det bara var en träff.
NJAEEJ, dessa alternativteoretiker får allt tänka om. Frågan är väl om nåt går in oavsett hur mycket man än förklarar i klartext när de ska ha rätt till varje pris i både att NB är oskyldig och i sina åsikter.
2016-04-22, 08:27
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
En annan GM som också har 10 DNA träffar mot sig? Vem är då den mystiska mannen, som inte ens Nerijus vill kännas vid. Nerijus är alltså beredd att ta ett långt fängelsestraff för den personen - låter väldigt troligt. Vi har redan Blod och DNA och det är ett bevis på att Nerijus är inblandad i mordet. Är det så svårt att begripa verkligen? Han fortsätter att hävda att han inte ens träffat Lisa. Genom att tiga och sakna trovärdiga förklaringar på den omfattande bevisningen som finns, så klarar man sig inte undan från ett långt fängelsestraff. Får hoppas att du är kapabel att förstå det åtminstone.

mystikufiska osynliga mannen, förlåt, men det är ju så dumt. Och skulle NB "bara" hjälpt till att ta ner och frakta bort kroppen av den döda LH tror jag då rakt inte man lämnar så mycket blod. Vad kom det ifrån då? En död gör inget motstånd.
2016-04-22, 08:31
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Och vem skulle denne "annan" gärningsman vara enligt dig ?
Om du nu ska försvara en skitig mördarbalt så måste du ju i så
fall veta vem den riktige gärningsmannen är eller hur .
Numera är inte Nerijus bara en vidrig mördare utan också utövare av psykisk
terror mot sin bror och sin fru genom att anklaga dom för brottet han har begått .
Mycket värre psykisk terror än ert tramsande om den påstådda
psykiska terrorn under förhören under utredningens gång .
Ingen vidare trevlig person du försvarar .

Terrorn mot sin tidigare fru där AB fick försvara henne.
2016-04-22, 08:41
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Glömde ju resten. Ja, jag tror att rishögen var i stort fokus för honom och att han spanade runt hur drevet gick samt om det fanns möjlighet att flytta dem.
Jag tror inte han är feg. Ingenting i hans beteendet talar för feghet gällande hans modus operandi dagtid (LH, AB).
Han är helcool när han kommer hem - lugn som en filbunke. Skype med morsan, väljer pizza i affären. Förmiddagen var avsatt till renovering av Blomberg 10 på måndag. Lite mat i magen och sen till ladan för att jobba och plocka snören i lugn och ro på måndag em.
Men tji fick han kl 11:40.

Samma sak på natten - han lyckas till och med få igång radiobilarna på ett eftersök via Jeepen..Han är väldigt förslagen:

Jag tror hjärnan går på högvarv gällande hur han ska ta sig till rishögen. Finns inte en chans att han skulle gå ner mot boden med personal där dagtid och han lär ha behövt hitta på nån manöver som inte är suspekt inför brorsan heller. Ett förhör med frågor till honom om NB rört sig nere vid boden/rishögen så ligger han brunt till. Koppling lägga-skräp-rishög är ingen höjdare 40 m från boden.
Mask är dock en rätt bra idé men det sket sig.
För övrigt hindrar hög närvaro eftersök att åka dit hur som helst när det inte är i arbetssyfte dagtid. AB verkar vara i släptåg som alibifunktion.

NB glömde införskaffa pannlampa med ljus så han kunde gått dit i nattens trygga mörker som skyddat honom och då kunde han tänt eld på byssjan också. En dunk med bensin fanns ju redan på plats. Rök syns sämre i mörker än dagsljus och svisch så hade det varit övertänt med stora lågor och allt DNA borta, och då menar jag om han tagit med balsnören från ladan också.

Jag hakar upp mig på det här med jacka hjälm hela tiden. Glömt det i t ex bilen och kastat dit det i efterhand. Om han var så rädd att AB skulle komma på honom när de letade mask, så var han nog petig med att få med det när mordet skedde. Och då borde han rimligen ha slängt in det i skåpet där LH hittades och lagt de andra kläderna som dolde henne ovanpå sen. Då hade han ju inte behövt vara rädd för någon upptäckt i rishögen eller hur?
2016-04-22, 08:47
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
EXAKT, så går mina tankar också. Man kan slappna av även om man vet att en tjej är försvunnen och man inte gjort något. Varför detta hysteriska paniska beteende av NB helt plötsligt, för som du säger, LH var ju helt okänd för honom OM han varit oskyldig.

Ingen verkar ha tänkt på att AB inte kan vara inblandad av IR HB, ett DNA mot 10 av NB säger ganska mycket övertydligt. Det är väl inte så konstigt med AB tejpbiten, han jobbade ju också där. Tejpbiten f ö stämde ju inte ens med de andra ändarna som använts på LH. Skulle han hjälpt NB med att tejpa LH för att sen sjappa från ladan när hon väl var fast, så skulle man hittat mer DNA, det är jag övertygad om. De har ju faktiskt kollat upp AB också och fastställt att det bara var en träff.
NJAEEJ, dessa alternativteoretiker får allt tänka om. Frågan är väl om nåt går in oavsett hur mycket man än förklarar i klartext när de ska ha rätt till varje pris i både att NB är oskyldig och i sina åsikter.
Finns ett ord för det du beskriver - faktaresistens - vilket nog tyvärr också innebär att NB kommer att förbli oskyldig för dessa, även om han skulle erkänna mordet.
Om han skulle erkänna mordet så skulle man då bara fortsätta sitt tugg och säga att "han är hotad, någon har tvingat honom att erkänna, han är rädd" och så fortsätter alternativsnacket forever, för man vill ju inte heller erkänna att man kan ha fel.

Att NB vill skylla på den oskyldiga brorsan och även på oskyldiga frun säger mycket om vad Nerijus är för slags människa (och även Hurtig!). Det är liksom det lägsta, lägsta man tar till i försök att skydda sig själv. Att du igår skrev "NB = Nedre botten" är ju en riktigt bra liknelse för fallet visar på handlingar, gärningar och tänkande som är på en riktigt otäckt låg nivå, utan minsta lilla tillstymmelse till moral, etik och empati.

Nej, här är allt riktigt äckligt och hemskt, ett sexualsadistiskt mord inklusive grov skändning.
Nästa steg - få frun att ta tillbaka sitt vittnesmål och vittna till hans fördel.
Nästa steg - skylla på brodern och frun.
Fan vilken otäck människa, kan man ens kalla honom mänsklig?
2016-04-22, 08:50
Medlem
CatTheHunters avatar
Stopp vadå, jag har för mig att de jämfört tejp med AB:s DNA på förut???

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in