2016-04-21, 20:22
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Vad gäller slasken från förundersökningen så är det ju bara att erbjuda Hurtig din hjälp om du tror han vill ha den (risken är väl att han väljer att kontakta psykvården)...
Är det märkligt att jag blir så upprörd när någon som tjatar om sin jävla bok efterfrågar slasken där det ingår sekretessbelagt material?? I och med att den inte är tillgänglig för allmänheten så är personens i fråga förhoppning att något fått tillgång till den med olagliga medel.

Exakt! (tror Björne hade blivit jätteglad för det...)

lite nya fräscha idéer för honom av de som varit insnöade på en och samma sak och som aldrig tycks bli klara med en del tankar.

Sånt där rövslickeri med NB när man ser hur han beter sig, nu mot IB och AB, förut mot LH, det gör mig ÄCKLAD OCH SPYFÄRDIG ska jag säga. Dessa alternativteoretiker FATTAR fan inte VAD tösen fick gå igenom tydligen, HUR hemskt det verkligen är och var, nej det når bara inte in innanför deras mur och tankar. För det första hör de inte hemma här i tråden och blir skitordiga osv. och för det andra ger de sig på de som har rätten att tycka att rätt man sitte, ja de som är i RÄTT tråd.
INTE OK!!!
2016-04-21, 20:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Ja och VÄLDANS svettigt och storröka i synnerhet när man tänkt genomföra ett mord med upptakten start lördag 6/6 då han gav sig på Adriana.
Söndag 7/6 kommer hem skiten som bara den och storröker, tvättar som man i vanliga fall brukade göra på måndag, ber dom tiga och säga att han är hemma 18.00 med god tidsfrist eftersom LH var i livet 18.23 då hon ringde sin far, NB sa att de inte skulle vara dumma, jaha du varför det?

Tillhör du också de som vill att NB går fri?

Inte den minsta medkänsla för att han kan gå under jorden och utföra samma sak igen mot en eller flera, och detta i ett annat land för här vågar han nog inte bli kvar.

Om jag säger så här med de brister som finns i utredninge samt att man ansträngt sig så i argumenteringen för något som inte kunnat styrkas så tenderar jag att tveka. Jo jag har gått retorikkurs också när jag pluggade, därav kanske att jag tittar lite noggrannare, tar på hökögonen, på det man uttrycker med så kallat patos.
Jag känner vare sig de misstänkta eller brottsoffret och hennes familj så jag har ingen speciell vilja i det, jag har ingen speciell "känsla" i skuldfrågan eller tror något speciellt. Jag bara anser att det inte är särskilt övertygande att han är ensam GM, jag har ingen anledning att tro på någon konspiration dock utan snarare då att ambitionen har kanske gått för långt, det blirnkanske.lätt så om ett litet ställe där något sådant händer och folk är rädda och börjar misstänka varandra så något offras. Man kunde ju läsa i tråden under tiddn de letade att endel postare som verkade ha god insyn i vilka människorna på orten är osv att de antagligen har någon anknytning till stället. Det var liksom hätska kommentare om olika personer som ibland lät som något underliggande agg eller att man är misstänksam och rädd för att någon har gjort något avskyvärt. Säkert har väl polis och åklagare uppfattat det också under tiden de hör folk.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-21 kl. 20:31.
2016-04-21, 20:29
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför sprider du en uppgift som både är tveksam och som har framkommit under hot/psykisk tortyr?

Det är din bästa vän Nerijus som står för den psykiska tortyren .
Genom att han anklagar Aivaras och Irina så mår dom säkert inte så bra nu .
Detta trots att Irina ljugit för hans skull med handen på den Litauiska bibeln .
Han är inte bara en äcklig kvinnomördare , han försöker dessutom att skylla
ifrån sig sitt fruktansvärda brott på sin bror och sin fru .
Hur var det med din hypotes om att Lisa inte hade varit i ladan ?
Till och med hurtiga Björne har ju kommit fram till att hon mördades där .
Visserligen har han ju fastnat på fel ställe i en tejpbit men det är ändå i ladan .
Är det inte konstigt att du tror tvärtemot ?
2016-04-21, 20:32
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om jag säger så här med de brister som finns i utredningen samt att man ansträngt sig så i argumenteringen för något som inte kunnat styrkas så tenderar jag att tveka. Jo jag har gått retorikkurs också när jag pluggade, därav kanske att jag tittar lite noggrannare, tar på hökögonen, på det man uttrycker med så kallat patos.
Jag känner vare sig de misstänkta eller brottsoffret och hennes familj så jag har ingen speciell vilja i det, jag har ingen speciell "känsla" i skuldfrågan eller tror något speciellt. Jag bara anser att det inte är särskilt övertygande att han är ensam GM, jag har ingen anledning att tro på någon konspiration dock utan snarare då att ambitionen har kanske gått för långt, det blirnkanske.lätt så om ett litet ställe där något sådant händer och folk är rädda och börjar misstänka varandra så något offras.

Brister på 10 NB-DNA menar du . EN BRIST finns faktiskt, det är bristen på bevis vem som satt vid den där jävla datorn av NB IB AB.
Det var ingen brist på NB:s hökögon när han hade koll på MP byssjan maskletandet.
En gammal äcklig fyllbult som sitter där han sitter för han var väl inte nykter nog att fatta att han lämnade bevis på sitt mord efter sig.

Det fanns en annan brist och det var att IB var med till affären och handlade för en gångs skull. Han ville verkligen täta till sitt alibi som med tvätten och att han var hemma 18.00.

Åt dåligt, storrökte....... då säger jag som mentalskötare att man går inte omkring och blir nervös om mjölet är rent i påsen.
Kolla nu då när det verkar som han skyller allt på IB och AB. VARFÖR har han inte gjort det tidigare?
2016-04-21, 20:37
Medlem
CatTheHunters avatar
NU SKRIVER JAG EXTRA STORT (INTE SKRIKER) FÖR JAG VILL VETA VAD NI SÄGER OM DETTA:

VARFÖR VAR DET SÅ VIKTIGT FÖR NB ATT HAN VAR HEMMA JUST KL 18.00? HAN MÅSTE JU M A O HA VETAT NÄR MORDET BEGICKS, ELLER HUR?

VAR DET HAN SOM FICK IB ATT ÅKA MED OCH HANDLA EFTERSOM HON INTE BRUKADE VARA MED SÅ OFTA? MEN JUST DENNA SÖNDAG 7/6 VAR HON MED. VARFÖR? Han har ju handlat själv förr, skulle klara det eminent nu med.

2016-04-21, 20:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Den är det ingen som får ut mer än den dömde och hans försvar. Sen så fanns det väl inget för konspiratörer att hämta eftersom båda advokaterna plöjt den och inte funnit något av intresse.
Så har inte Rönnbäck eller Hurtig funnit något så är det högt vatten eftersom båda är glada i ovidkommande dynga.

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jodå, slasken ska väl gå att få ut för gemene man, eller är jag ute och cyklar?
Men det kostar att få ut den. Kanske är det så att man bara kan få den i pappersform och måste betala för varje kopia?
Någon annan vet säkert bättre än jag. Men om man har den i pappersform, måste den skannas också för att spridas. Vem ska göra det?

Slasken är en allmän handling. Med allt vad det innebär av lag och paragraf. Förutom att den aldrig blir offentlig i den bemärkelsen.
Hålles endast i ett ex, oftast i pappersform.

Eftersom det i praktiken med slasken handlar om att polisen ska ge sig tid att sitta med någon som vill gå igenom den, är förfrågan en tålamodsprövning för tex journalister, och då ses dom ändå ha ett syfte som "ger" polisen något i gengäld. Tänk då när en ensam nyfiken kommer in och ber om att få läsa...

11 pärmar/5000sid:

Tips Platser
Tips Personer
Tips Bilar
Tips Medium
Tips W*dman
Tips Café
Tips Internet ()
Logg MP (missing people)
Logg Eftersök
Datoriserad utredningsrutin Slask (x2)

... för sin egna behållning skull. Lycka till, och snabba på med förfrågan för om polis-Sverige fortsätter i den generella riktning det idag har, då kommer man inte ens få poliskontakt ens om man utsätts för brott.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-21 kl. 20:57.
2016-04-21, 20:57
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Slasken är en allmän handling. Med allt vad det innebär av lag och paragraf. Förutom att den aldrig blir offentlig i den bemärkelsen.

Eftersom det i praktiken med slasken handlar om att polisen ska ge sig tid att sitta med någon som vill gå igenom den, är det en tålamodsprövning även för journalister, och då ses dom ändå ha ett syfte som "ger" polisen något i gengäld. Tänk då när en ensam nyfiken kommer in och ber om att få läsa...

11 pärmar/5000sid:

Tips Platser
Tips Personer
Tips Bilar
Tips Medium
Tips W*dman
Tips Café
Tips Internet ()
Logg MP (missing people)
Logg Eftersök

... för sin egna behållning skull. Lycka till, och snabba på med förfrågan för om polis-Sverige fortsätter i den generella riktning det idag har, då kommer man inte ens få poliskontakt ens om man utsätts för brott.

Kammarrätten: Slasken blir inte offentlig när åtal väcks - polisen behöver inte lämna ut uppgifter
http://www.dagensjuridik.se/2014/08/kammarratten-slasken-blir-inte-offentlig-nar-atal-vacks-polisen-behover-inte-lamna-ut-uppgif
http://www.journalisten.se/nyheter/dokument-i-slasken-inte-offentlig-handling

Överskottsmaterial som kan finnas i polisens förundersökning, t ex i form av förhör med personer som åklagaren inte ansett ha någon betydelse. Denna slask finns endast hos polisen och kan endast fås ut av den misstänkte och hans försvarare.
http://www.sundsvallstingsratt.se/Om-tingsratten/Studiebesok/Vanliga-fragor-och-svar/

Polisen har hand om slasken och har lämnat ut slasken i Arbogafallet, men det är alltså inget tvång.
I sällsynta fall kan polisen lämna ut den och vid uppgifter som inte allmänheten inte bör läsa är dom strukna vilket kan innebära att det begärda materialet är oläsligt.
Senast redigerad av Moosky 2016-04-21 kl. 21:04.
2016-04-21, 21:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
NU SKRIVER JAG EXTRA STORT (INTE SKRIKER) FÖR JAG VILL VETA VAD NI SÄGER OM DETTA:

VARFÖR VAR DET SÅ VIKTIGT FÖR NB ATT HAN VAR HEMMA JUST KL 18.00? HAN MÅSTE JU M A O HA VETAT NÄR MORDET BEGICKS, ELLER HUR?

VAR DET HAN SOM FICK IB ATT ÅKA MED OCH HANDLA EFTERSOM HON INTE BRUKADE VARA MED SÅ OFTA? MEN JUST DENNA SÖNDAG 7/6 VAR HON MED. VARFÖR? Han har ju handlat själv förr, skulle klara det eminent nu med.

Du är inte minsta sneaky, inte i någon aspekt eller innebörd så använd en annan smiley (skrivet i all välmening). Han kan ha sagt det för att han dagen efter fick höra att en flicka försvunnit efter jobbet och attalla människor som plötsligt syns är ute och letar och att de misstänker något hemskt har hänt. Kanske Irina är den hunsade typenn som många postare menar och hon frågar "vad ska jag säga om de drågar mig?" Ungefär som ett godkännande och NB svarar, kanske helt utan åtanke att hennes fråga ställs från ett odefinierat obehag att en flicka som jobbar där hon tidigare jobbat har försvunnit, det kanske känns närmare, hon känner kanske inte flickan men hon har någon gemensam nämnare med denna okända som försvunnit.
2016-04-21, 21:42
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:

1. Självklart ville han ha alibi för mordet. Endast han visste att Lisa var mördad och när gärningen inleddes. Han visste att caféet stängde 18 och från 18 var han beredd och inväntade sitt offer.
Så kl 18 är en viktig tidpunkt - det visste mördaren - och försökte pränta in i frun och brodern att han var hemma då. En gång till dem båda och en extra gång när Nerijus sa det till Aivaras, att han INTE skulle säga annat till polisen än att han var hemma från 18.

2. Vid förhören med Aivaras framkom att Nerijus betett sig annorlunda efter Lisas försvinnande. Nerijus var nervös, kedjerökte, hade sömnproblem och dålig aptit, drack hellre öl. Något som också förvånade Aivaras var att Nerijus efter söndagen alltid ville ha sällskap av någon av dem, han verkade inte vilja vara ensam (som annars!) när han skulle ut på något. Kanske därför han tog med Irina till Handlarn efter mordet. Han kanske var rädd för sina egna tankar, rädd att någon ska hämnas, rädd att polisen ska ta honom eller kanske helt enkelt lite spökrädd. Kanske blir så om man brutalmördar någon.
2016-04-21, 21:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

Han borde som ett minimum ha vetat att LH kunde hittas död i närheten av ladan/kaféet (och med spår som ledde till ladan) - eftersom det var där han cirkulerat i sin jakt på plåtverktyg. Han kan också ha varit rädd för att ladan (som han tvingats överge i all hast) skulle genomsökas. - Han fick veta av polisen på natten att en tjej var försvunnen efter att hon slutat sitt arbete på kaféet mitt emot ladan; NB:s arbetsplats. De flesta hade tänkt att hon 1) träffat någon kille och höll sig borta frivilligt; att hon snart skulle dyka upp igen, 2) att en kille plockat upp henne i sin bil och att något kunde ha hänt henne (våldtäkt, t.ex.). - NB bad AB om alibi redan under måndagen. - Enligt AB bad han vid frukosten eller lunchen IB att hålla tyst om klädtvätten. - En i högsta grad onormal reaktion på en helt främmande tjejs försvinnande.
Citat:

Han visste att han skulle behöva hennes support betr. tider och tvätt mm; han ville visa sig från sin bästa sida och få henne vänligt stämd; att tro att han brydde sig om henne. Han kan också ha varit ute efter att iaktta mystiska bilar som han sedan tänkt rapportera om - och hade då också IB som vittne. - Manipulationerna av AB/IB igångsattes omedelbart, eller redan under söndagskvällen; fortsatte under måndagen och höll i sig hela veckan. - NB spelade upp sitt register av omtänksam äkta man resp. kompisbror, god granne, lojal arbetare och sann kattvän.
2016-04-21, 21:53
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Eftersom det i praktiken med slasken handlar om att polisen ska ge sig tid att sitta med någon som vill gå igenom den, är förfrågan en tålamodsprövning för tex journalister, och då ses dom ändå ha ett syfte som "ger" polisen något i gengäld. Tänk då när en ensam nyfiken kommer in och ber om att få läsa...

11 pärmar/5000sid:

Tips Platser
Tips Personer
Tips Bilar
Tips Medium
Tips W*dman
Tips Café
Tips Internet ()
Logg MP (missing people)
Logg Eftersök

Blev lite diskussion av detta, så för att förtydliga min ursprungliga poäng; Hundrik frågade om det finns någon på Flashback som har tillgång till slasken i PDF/Zip-filer. För att det över huvud taget skulle kunna vara möjligt så hade någon behövt läcka slasken illegalt och sedan sprida den på nätet. Det är den enda möjligheten till att han skulle kunna få del av det han efterfrågade. Så hans förhoppning är ju också rimligtvis att någon ska ha gjort just detta, annars hade han inte frågat.
Och att han önskar ta del av sådant olovligen delat material (där det finns extremt känslig information som skulle innebära en oerhörd integritetskränkning mot offret och hennes anhöriga om det hade läckt ut) tycker jag är helt förkastligt.
2016-04-21, 22:07
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han borde som ett minimum ha vetat att LH kunde hittas död i närheten av ladan/kaféet (och med spår som ledde till ladan) - eftersom det var där han cirkulerat i sin jakt på plåtverktyg. Han kan också ha varit rädd för att ladan (som han tvingats överge i all hast) skulle genomsökas. - Han fick veta av polisen på natten att en tjej var försvunnen efter att hon slutat sitt arbete på kaféet mitt emot ladan; NB:s arbetsplats. De flesta hade tänkt att hon 1) träffat någon kille och höll sig borta frivilligt; att hon snart skulle dyka upp igen, 2) att en kille plockat upp henne i sin bil och att något kunde ha hänt henne (våldtäkt, t.ex.). - NB bad AB om alibi redan under måndagen. - Enligt AB bad han vid frukosten eller lunchen IB att hålla tyst om klädtvätten. - En i högsta grad onormal reaktion på en helt främmande tjejs försvinnande.Han visste att han skulle behöva hennes support betr. tider och tvätt mm; han ville visa sig från sin bästa sida och få henne vänligt stämd; att tro att han brydde sig om henne. Han kan också ha varit ute efter att iaktta mystiska bilar som han sedan tänkt rapportera om - och hade då också IB som vittne. - Manipulationerna av AB/IB igångsattes omedelbart, eller redan under söndagskvällen; fortsatte under måndagen och höll i sig hela veckan. - NB spelade upp sitt register av omtänksam äkta man resp. kompisbror, god granne, lojal arbetare och sann kattvän.
Det helt uppenbara här summerar du bra i en enda mening:

En i högsta grad onormal reaktion på en helt främmande tjejs försvinnande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in