2016-02-15, 18:32
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojavic
Om man också ska tala om Var NB kommer att förvaras.
NB kommer att överföras till sitt hemland p.g.a. Livstidsdomen.
Kolla denna länk.
http://www.blt.se/blekinge/smugglare-skickas-till-fangelse-i-litauen/

Skulle tro att han måste tillbringa c:a 1-2 år i Sverige, och under den tiden kommer kriminalvården att bearbeta de regler som behövs för att flytta över NB till sitt land.

Kommer ihåg att jag tidigare läst om de nya reglerna om att flytta livstidsdömda till sitt land.
Så blev det ju med Tyskan (Arboga morden).
700 tusen per år tjänade vi alltså in år 2004. Kan det ligga uppåt miljonen nu? Ruskiga summor ju.

Vi får hoppas att slutförvaringen av honom blir ett litauiskt fängelse. Filmerna som länkats i tråden från dom här råttbona får alla vettiga människor att hålla sig laglydiga.
2016-02-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Klurig fråga 😏

Men någon måste ju ha gjort det. Alternativt torkat bort fingeravtryck.

Man kan kort säga att finns det inget DNA på något är det inga garantier för att någon har tagit i eller hanterat matrialet.
2016-02-15, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Man kan kort säga att finns det inget DNA på något är det inga garantier för att någon har tagit i eller hanterat matrialet.

Nu förstod jag inte. Vi vet ju att någon hanterat tejpen.
2016-02-15, 18:45
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Tror jag inte. Nog Hurtig som styr och han jobbar nog rätt rationellt. Förmodligen just därför han delegerat ansvar och utredningar istället för att lägga tid på det själv.
Ja, jag skulle gärna sitta som en fluga på väggen på det där kontoret när han delegerar ut arbetsuppgifterna till teamet...

Hur tippar ni att PT kommer att se ut?
2016-02-15, 18:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
De kommer säkert inleda första skrivelsen till HD med att de inkommer senare med komplettering. Sen kommer de begära mer tid. Är det någon som har koll på var Nero hamnar under tiden domen inte vinner laga kraft?

Nero verkar gilla käket på häktet. Han såg fet ut i hovrätten. Proppmätt och välmående. Till skillnad från frys pizza och Irinas pannkakor. Jag undrar om han få kedjeröka på häktet. Någon som vet?

Det blir svårt att omkullkasta DNA enligt Rönnbäcks sätt där hon tog heder och ära från de som jobbade med insamlande av bevis, och analysen av DNAt. De myndigheter som är ansvariga har högre trovärdighet än Cesars hustru. Att angripa dessa myndigheter och personer som jobbar där får inte ske i något fall, och särskilt inte i en skrivelse om PT till HD. Det vet alla som har självbevarelsedrift.

Jag tror faktiskt att Hurtig gått på en mina. Han har haft tilltro till Inger Rönnbäck som kollega, och hennes förmåga att värdera bevis och lägga upp ett försvar. Han kommer bli chockad när han inser vad han gett sig in i. Det är ju svårt för oss alla att inse att det skett en icke seriös hantering av en åtalad i en svensk domstol.
Hurtig borde väl ha lärt sig av sina misstag nu? Han har ju gått bet på många PT...

Får väl tro att den fängslade får fem minuter röka varannan timme? Eller kanske nikotinplåster? Tuggummi funkar nog inte...
2016-02-15, 18:51
Medlem
Citat:
Tror jag inte. Nog Hurtig som styr och han jobbar nog rätt rationellt. Förmodligen just därför han delegerat ansvar och utredningar istället för att lägga tid på det själv.

Han gör reklam på sin hemsida att han har en utredningsgrupp. Gruppen består av Jan Olsson. Är det fler än mig som ler?

Är Jan Olssons kompetens så omfattande att han är en hel grupp? Min erfarenhet är att man aldrig vet på förhand vilken kompetens man behöver. Det är yrkesfolk med den kompetensen man för tillfället behöver, lite var stans, som man vackert får anlita när man behöver få något styrkt. Det finns en hierarki bland dessa experter där Jan Olsson visat sig inte vara mycket att komma med.
http://hurtigandpartners.se/utredningsgrupp/

Sen så undrar jag vilken erfarenhet de refererar till på hemsidan när de anger att de tar resningsärenden. Har de haft framgång?
http://hurtigandpartners.se/verksamhetsomraden/
Senast redigerad av Vresrosen 2016-02-15 kl. 19:06.
2016-02-15, 18:57
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojavic
Om man också ska tala om Var NB kommer att förvaras.
NB kommer att överföras till sitt hemland p.g.a. Livstidsdomen.
Kolla denna länk.
http://www.blt.se/blekinge/smugglare-skickas-till-fangelse-i-litauen/

Skulle tro att han måste tillbringa c:a 1-2 år i Sverige, och under den tiden kommer kriminalvården att bearbeta de regler som behövs för att flytta över NB till sitt land.

Kommer ihåg att jag tidigare läst om de nya reglerna om att flytta livstidsdömda till sitt land.
Så blev det ju med Tyskan (Arboga morden).
Och sen har vi ju polackerna som fick livstid för dubbelmordet i Alingsås. De skulle ju överföras till Polen men överklagade för att de trivdes mycket bättre i Sverige. Vet inte hur fan det slutade?
2016-02-15, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
700 tusen per år tjänade vi alltså in år 2004. Kan det ligga uppåt miljonen nu? Ruskiga summor ju.

Vi får hoppas att slutförvaringen av honom blir ett litauiskt fängelse. Filmerna som länkats i tråden från dom här råttbona får alla vettiga människor att hålla sig laglydiga.

Idag skulle jag gissa på att en Livstidsdömd person kostar c:a 1 miljon per år.
Därför har myndigheterna beslutat att livstidsdömda skall överflyttas till sitt hemland
så snart det går. Det vill säga att alla förberedande regler och garantier måste vara klara med
myndigheterna i hans hemland.
Att han skulle få prövningstillstånd är minimal.
Det fängelse ha då kommer att placeras blir troligen ett av de hårdaste med mycket låg moral.
Råttor finns det säker ganska gått om på en hel del av deras fängelser.
Under andra världskriget använde Gestapo en del av dessa för att förvara och tortera sina då varande fångar.
Kanske en passande miljö. ???
2016-02-15, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Och sen har vi ju polackerna som fick livstid för dubbelmordet i Alingsås. De skulle ju överföras till Polen men överklagade för att de trivdes mycket bättre i Sverige. Vet inte hur fan det slutade?

Jag vet ej något om dessa Polaker, men troligen blev dom överflyttade mot sin vilja.
2016-02-15, 19:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Han gör reklam på sin hemsida att han har en utbredningsgrupp. Gruppen består av Jan Olsson. Är det fler än mig som ler?

Är Jan Olssons kompetens så omfattande att han är en hel grupp? Min erfarenhet är att man aldrig vet på förhand vilken kompetens man behöver. Det är yrkesfolk med den kompetensen man för tillfället behöver, lite var stans, som man vackert får anlita när man behöver få något styrkt. Det finns en hierarki bland dessa experter där Jan Olsson visat sig inte vara mycket att komma med.
http://hurtigandpartners.se/utredningsgrupp/

Sen så undrar jag vilken erfarenhet de refererar till på hemsidan när de anger att de tar resningsärenden. Har de haft framgång?
http://hurtigandpartners.se/verksamhetsomraden/
Hurtig har ju lejt två kriminaltekniker för det här uppdraget. Teamet ska alltså försöka rucka på DNA-bevisningen...
2016-02-15, 19:01
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Klurig fråga 😏

Men någon måste ju ha gjort det. Alternativt torkat bort fingeravtryck.
Ja, jag är klurig.
den klibbiga sidan av tejpen är perfekt att lämna fingeravtryck på och går knappast att torka bort. Om gm hade handskar lämnade han varken fingeravtryck eller dna efter sig. Dna spåren kan appliceras i eterhand. Lisa hade benen framåt i skopet och byxorna kring vaderna. Lätt att komma åt när Lisa var inklämd i skåpet. Ja, jag spånar fortfarande kring planteringsteorin.

Tore B. hävdade i tingsrätten att det är osannolikt att ha så enorm otur som NB hade. Omvänt är det lika osannolikt att polisen får full jackpot om ingen har hjälpt till. Om NB talar sanning, att han inte har med saken att göra, har han inget att förklara hur mycket förklaringsbörda han än har juridiskt.
2016-02-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hurtig borde väl ha lärt sig av sina misstag nu? Han har ju gått bet på många PT...

Får väl tro att den fängslade får fem minuter röka varannan timme? Eller kanske nikotinplåster? Tuggummi funkar nog inte...

Visst är det roligt! Det är bara framgång som räknas. Det låter så in i helvete bra att man ägnar sig åt resningar.

Har inte Billy B*tt inkommit med en ansökan om resning varje år, sen han dömdes? Har för mig att Billy och Göran (Lambertz) har täta och vänliga telefonkontakter som inte heller gett resning. Trots att Billy, i ny karriär, ägnar sig åt utredningar och privatspaningar. Han är säkert duktig och erfaren på sitt sätt, men rent allmänt talar det för vilka kompetenskrav de ställer, och vad de har mage att arvodera för.

Detta börjar utveckla sig till en riktig soppa, med Hurtig som inte har mer än en spik eller två att erbjuda Nero.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16876212.ab

Det där med Neros rökning borde ställas på sin spets nu när pengarna han jobbade ihop hos AJ, har Irina redan gjort slut på. Ska vi skattebetalare betala för en dödlig och dyr last som rökning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in