• 1
  • 2
2017-04-07, 18:11
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibrys
jodu, jag har försökt fyra gånger att få dom att " driva in " pengarna svenska kyrkan är skyldig mig, men det går inte

jag har försökt få dessa att driva in en skuld som finns dokumenterad på ett skuldebrev, samt inspelat, även där nej.

så dessa tomtar " jobbar " bara åt dom större företagen

1. Vad skulle Svenska kyrkan ha för skuld till dig?
2. Hur stor var summan i de två fallen?
Citera
2017-04-07, 18:36
Medlem
Tibryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
1. Vad skulle Svenska kyrkan ha för skuld till dig?
2. Hur stor var summan i de två fallen?

sv.kyrkan ligger på en dagsbot på 500:- / dygn pga ett " tvångsdop " som genomfördes 6/2-2016

andra fallet är en privatperson som är skyldig 85.000:- pga ett bilköp h*n gjorde utan att betala för sig, men skrev ett skuldbrev efteråt
Citera
2017-04-07, 18:55
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
sv.kyrkan ligger på en dagsbot på 500:- / dygn pga ett " tvångsdop " som genomfördes 6/2-2016

andra fallet är en privatperson som är skyldig 85.000:- pga ett bilköp h*n gjorde utan att betala för sig, men skrev ett skuldbrev efteråt

Berätta gärna mer om tvångsdopet och hur avtalet ser ut som ger dig rätt att ta ut den avgiften
Citera
2017-04-15, 21:46
Medlem
Citat:

Hej i båda fallen (men det med svenska kyrkan låter märkligt) så måste du skicka in ansökan om betalningsföreläggande så att Kronofogden kan fastställa skulden för indrivning sedan så skickas skulden för indrivning. När det gäller svenska kyrkan så borde det inte vara några problem att drivna in skulden efter att den fastställt (jag gissar dock att de kommer att bestrida och du får ta det i domstol).
Citera
2017-04-16, 12:22
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Hej
Det är så här att jag har en skuld hos kronofogden, som vanligt drar dom ju av skulden från skatteåterbäringen.
Sakeb är att skulden jag har just nu är väldigt liten och det överskrider inte skatteåterbäringen. Däremot har jag lute andra skulder hos inkasso.
Till frågan, kommer kronofogden bara att dra av skulden som jag har hos dem eller även inkassoskulder?

Tacksam för svar!

Kronfogdens uppdrag är att driva in pengar, dvs vända på varje sten och för att få dig att betala dina skulder. Det kan ske genom indrivning, vanligast är att man plockar pengar från din bank, men även utmätning av egendom.

Om det dyker in pengar på ett skattekonto kommer fogden norpa dessa. Jag har aldrig sett en deklaration som omfattar skulder till kronofogden, kanske för jag aldrig haft några. Däremot kanske det står på ditt skattekonto.

Om fogden ska driva in säg, 50.000 från olika aktörer kommer dom ta alla dina slantar. Du kanske skulle läsa igenom dina papper du fått, eller helt enkelt ringa fogden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in