• 1
  • 2
2015-06-08, 12:18
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Hej
Det är så här att jag har en skuld hos kronofogden, som vanligt drar dom ju av skulden från skatteåterbäringen.
Sakeb är att skulden jag har just nu är väldigt liten och det överskrider inte skatteåterbäringen. Däremot har jag lute andra skulder hos inkasso.
Till frågan, kommer kronofogden bara att dra av skulden som jag har hos dem eller även inkassoskulder?

Tacksam för svar!
Citera
2015-06-08, 12:25
Medlem
Blygfisens avatar
Ett inkassoföretag kan inte driva in några pengar, det är kronofogden som gör.
Citera
2015-06-08, 12:33
Medlem
DrGreenthumbs avatar
i min deklaration stod det att jag är skyldig kronofogden ca 2000kr.
Så jag behöver alltså inte vara rädd över att mina inkassoskulder plöstligt dras av med? Konstigt att dessa inkassoskulder inte har kommit över till kronofogden då det har gått över 1 år.
Citera
2015-06-08, 12:33
Medlem
Ratis avatar
Bara skulderna hos Kronofogden som dras av.
Citera
2015-06-08, 12:36
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Så jag behöver alltså inte vara rädd över att mina inkassoskulder plöstligt dras av med? Konstigt att dessa inkassoskulder inte har kommit över till kronofogden då det har gått över 1 år.
Jag är inte så insatt, men om du har gjort upp en avbetalningsplan så kommer skulden inte föras vidare till kronofogden och därmed inte ge en prick i systemet.

Men om du struntar i att betala, inte ens en krona så kommer de sälja skulden till kronofogden.
Citera
2015-06-08, 14:19
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Det kan ta rätt lång tid. Dom försöker på andra sätt först. Vet någon om inte inkassoföretag får en kostnad om dom vänder sig till kronofogden?
Citera
2015-06-08, 14:37
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det kan ta rätt lång tid. Dom försöker på andra sätt först. Vet någon om inte inkassoföretag får en kostnad om dom vänder sig till kronofogden?

Visst blir det en avgift för att vända sig till KFM, men den läggs på skulden som de söker för.
Citera
2015-06-08, 20:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Jag är inte så insatt, men om du har gjort upp en avbetalningsplan så kommer skulden inte föras vidare till kronofogden och därmed inte ge en prick i systemet.

Men om du struntar i att betala, inte ens en krona så kommer de sälja skulden till kronofogden.

Kronofogden köper inga skulder, de driver in skulder.
Citera
2015-06-08, 20:48
Medlem
Citat:
Hej
Det är så här att jag har en skuld hos kronofogden, som vanligt drar dom ju av skulden från skatteåterbäringen.
Sakeb är att skulden jag har just nu är väldigt liten och det överskrider inte skatteåterbäringen. Däremot har jag lute andra skulder hos inkasso.
Till frågan, kommer kronofogden bara att dra av skulden som jag har hos dem eller även inkassoskulder?

Tacksam för svar!

Det kan ju ha tillkommit skulder som legat hos inkassobolag om dom har utslag eller dom dom kan verkställa, en sådan verkställighet kan dom ansöka om i princip när som helst, så det kan mycket väl ha tillkommit nya skulder, ring kfm och fråga hur stor skuld du har..
Citera
2017-04-04, 22:20
Medlem
Tibryss avatar
Kronofogden stjäl bara pengar från vanliga knegare, men försöker du få deras hjälp att driva in pengar så säger dom blankt nej.. mygla bäst du kan sålänge du inte har något avtal med dessa gangsters
Citera
2017-04-07, 15:55
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibrys
Kronofogden stjäl bara pengar från vanliga knegare, men försöker du få deras hjälp att driva in pengar så säger dom blankt nej.. mygla bäst du kan sålänge du inte har något avtal med dessa gangsters

Dom säger inte nej om du skriver en vettig ansökan som uppfyller deras regelverk...
Citera
2017-04-07, 18:10
Medlem
Tibryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Dom säger inte nej om du skriver en vettig ansökan som uppfyller deras regelverk...

jodu, jag har försökt fyra gånger att få dom att " driva in " pengarna svenska kyrkan är skyldig mig, men det går inte

jag har försökt få dessa att driva in en skuld som finns dokumenterad på ett skuldebrev, samt inspelat, även där nej.

så dessa tomtar " jobbar " bara åt dom större företagen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in