2015-06-08, 10:46
Medlem
Freixenets avatar
Jag har sttt p begreppet datem hos vissa filosofer jag lyssnat p p ntet. Det verkar betyda ungefr "hur vi som mnniska upplever vrlden" om jag frsttt det rtt. Det kommer inte upp mycket matnyttigt via google s jag tnkte hra om ngon p filosofiforumet har ngot mer att sga om vad datem handlar om, eller kan peka i rtt riktning fr att ska mer information.
Citera
2015-06-08, 11:31
Medlem
https://www.google.se/search?q=data+or+datum
Citera
2015-06-08, 11:40
Medlem
Freixenets avatar
Aha, det ska vara Datum allts. Som betyder data helt enkelt.
S om man talar om "the primary datum" s ska det tolkas som den ursprungliga datan eller upplevelsen av vrlden typ?
Citera
2015-06-08, 11:58
Medlem
Om det ska vara datum vet vl inte jag eftersom du skrev datem och gav inte ngon slags kontext. Har aldrig sett datem frut men eftersom du sa att du hrt datem s verkar det inte s vrst orimligt att det skulle vara datum. Det r ju bara klicka p min lnk, lsa lite och sen tnka till om datum passar in bttre.

Nej, datum betyder inte data. Datum r enskild information. Du vet lite som fakta och faktum...

Citat:
S om man talar om "the primary datum" s ska det tolkas som den ursprungliga datan
Frgar du mig det?

Citat:
upplevelsen av vrlden typ?
Om det r datum av upplevelser du r ute efter s ska du lsa om sense-data http://plato.stanford.edu/entries/sense-data/
Citera
2015-06-08, 14:11
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7i
Om det ska vara datum vet vl inte jag eftersom du skrev datem och gav inte ngon slags kontext. Har aldrig sett datem frut men eftersom du sa att du hrt datem s verkar det inte s vrst orimligt att det skulle vara datum. Det r ju bara klicka p min lnk, lsa lite och sen tnka till om datum passar in bttre.

Nej, datum betyder inte data. Datum r enskild information. Du vet lite som fakta och faktum...

Frgar du mig det?

Om det r datum av upplevelser du r ute efter s ska du lsa om sense-data http://plato.stanford.edu/entries/sense-data/
OK kontexten r shr; jag hrde en frelsning p ntet dr det sas ngot i stil med att den bild av universum som vetenskapen ger oss stmmer inte med hur vi som mnniskor upplever universum. Vi mnniskor upplever universum som fyllt av mening; dvs nr vi upplever ngot s har det mening fr oss. Medan vetenskapen ger oss en bild av ett meningslst universum egentligen. Vr direkta upplevelse av (ett meningsfullt) universum kallades i detta sammanhang fr "the primary datum" om jag frstod det hela rtt. S jag undrar om det r en term som filosofer anvnder sej av?
Tack fr intressanta lnkar.
Citera
2015-06-08, 14:52
Medlem
Det blir enklast om du plockar isr lite... Anvnd 'datum' nr du vill prata om enskild information. Detta grs av filosofer, ja. Utifrn det blir innebrden av 'primary datum' klarare om man har tillgng till vad den enskilda informationen r och i vilket avseende den r primary. Tyvr frstod jag inte alls vad den du citerar ville ha sagt genom din text men men.
Citera
2015-06-08, 17:11
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
OK kontexten r shr; jag hrde en frelsning p ntet dr det sas ngot i stil med att den bild av universum som vetenskapen ger oss stmmer inte med hur vi som mnniskor upplever universum. Vi mnniskor upplever universum som fyllt av mening; dvs nr vi upplever ngot s har det mening fr oss. Medan vetenskapen ger oss en bild av ett meningslst universum egentligen. Vr direkta upplevelse av (ett meningsfullt) universum kallades i detta sammanhang fr "the primary datum" om jag frstod det hela rtt. S jag undrar om det r en term som filosofer anvnder sej av?
Tack fr intressanta lnkar.

Datum r latin och betyder "det givna" p det sprket och inte som p svenska "en viss dag i en viss mnad ett visst r". Meningen betyder allts: "Universum r det primrt givna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in