2015-06-08, 05:36
Medlem
Marmite, hur smakar det?
Går det att beskriva smaken för den som aldrig provat?
Skall beställa lite grejs från England och funderade på om jag skulle beställa lite för att känna vad det smakar, eller mycket om det är gott, eller finns det rent av i Sverige?
Citera
2015-06-08, 06:43
Medlem
Väldigt salt jästsmak, kan tänka mig du kanske gillar det om du tycker om mörka öl och kraftiga såser/grytor etc. Jag tycker smaken är ok men saltnivån är på tok för hög för att kunna använda det i någon större mängd.
Citera
2015-06-08, 09:14
Medlem
Har bara smakat en gång. Jag skulle vilja beskriva det som buljong i fast form. Förstår inte användningsområdet.
Citera
2015-06-08, 13:03
Medlem
Koyaks avatar
Smakar bara salt tycker jag, passade bra till rostat bröd enda gången jag åt det
Citera
2015-06-08, 14:30
Medlem
Bertil85s avatar
Det är gott. Salt och jäst smak. Har det på mackan som det är.
Citera
2015-06-08, 21:25
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PePe3
Har bara smakat en gång. Jag skulle vilja beskriva det som buljong i fast form. Förstår inte användningsområdet.

Bra beskrivning... Buljong i fast form. Som att kleta kalvfond på mackan ungefär. Förstår inte heller hur man kan ägna sig åt det där i någon större utsträckning, det är ingen smak jag vill ha till frukost. Men britter och australier gillar det av någon anledning.
Citera
2015-10-23, 13:41
Medlem
Är det samma som Vegimite?
Citera
2015-10-23, 23:01
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stor snajdarn
Är det samma som Vegimite?

Ja, det är typ samma sak. Marmite heter det väl i Storbritannien och Vegemite i Australien, tror inte att det är någon direkt skillnad på själva produkten.
Citera
2015-10-25, 02:34
Medlem
LaScalas avatar
Jag brukar använda Marmite istället för vanlig buljong eller fond i grytor.Tycker det ger er fylligare smak. Lite marmite i en sås kan också förgylla den
Nu finns det i plastflaska så man kan hälla istället för att kladda ner skedar, händer och annat.

Min skotska väninna påstår att kycklingsoppa med lite marmite i botar/lindrar förkylningar.
Citera
2015-10-27, 21:45
Medlem
salt jäst smak...

kan tänka mig att det är en intressant smak till brännvins eller whiskeyost....

I England har de en typ av snacks, konsistensen är typ som de där "fiskarna" som finns i snackshyllan, med marmite på.... sjukt goda, passar PERFEKT till en mörk ale (eller typ vilken öl som helst egentligen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in