2015-06-07, 23:21
Medlem
Hej, jag beställde ett par skor för 1300:- på en hemsida men när jag fick hem dem var dem väldigt stora i storleken. Jag returnerade och fick ett kvitto som jag nu inte vet vart det har tagit vägen. Däremot har jag tagit reda på kolli id numret via den retursedeln jag fick i mitt mail när jag beställde.
Det verkar som posten har slarvat bort mitt paket eftersom det står såhär:

Kundretur inl 2015-06-02 15:21 Kundretur inlämnad på ombud
Returfrakt bokad 2015-06-02 15:18 Returfrakt bokad. DB Schenker inväntar paket

räcker det med att jag har kolli nummer och att det står jag lämnat in paketet för att jag inte ska tvingas betala för skorna om dem har kommit bort?
Citera
2015-06-07, 23:25
Medlem
tanken har såklart slagit mig att ombudet haft mycket att göra och kanske inte lämnat in det till schenker som transporterar det men detta känns ändå rätt konstigt eftersom dem brukar göra det samma eller nästa dag vad jag vet.
Citera
2015-06-07, 23:27
Medlem
det står även såhär på specifikationerna är kanske nämnvärt?

L*B*H: 0x0x0cm
Vikt: 0,000kg

även lite skumt att returfrakten tydligen blev registrerat före det står att paketet blivit inlämnat?
Senast redigerad av Drajtek 2015-06-07 kl. 23:30.
Citera
2015-06-07, 23:51
Medlem
sebnies avatar
När man utövar sin ångerrätt enligt distansavtalslagen så står konsumenten för frakten tillbaka, och därmed även för risken. Även i de fall där du får en förbetald retursedel, så står konsumenten ändå för risken om du inte fått bättre villkor av säljaren.

Det betyder att försvinner paketet på vägen, så har du inget att sätta emot med varken kollinummer eller kvitto. Du är helt utlämnad i säljarens händer, säljaren kan kräva kollinummer, kvitto eller helt enkelt säga att du får betala. Det är upp till säljaren och vad som står i avtalet.
Normalt sett brukar det vara att eftersom säljaren skapat frakthandlingen så behövs ingenting eftersom säljaren kan se vilket kollinummer som hör ihop med vilken RMA & ordernummer och kan koppla dessa i sitt system.
Köper du frakten själv så brukar det däremot vara att du måste visa kvitto.

Detta till skillnad från reklamationsrätt, där risken på varan övergår till säljaren så fort den avlämnats utom konsumentens besittning.

Sedan kan mycket väl butiker ha som andra villkor att de står för risken, eftersom distansavtalslagen inte förbjuder att en butik har villkor som ger konsumenten en större fördel än distansavtalslagen.

Sedan är det inget skumt att returfrakten registreras före inlämningen. Returfrakten registreras elektroniskt av säljbolaget, genom skapandet av frakthandlingen (Därför det står "inväntar paket"). Sedan kan det mycket väl vara så att den verkliga registreringen görs när frakthandlingen scannas för första gången och det därför står 3 minuters mellanrum. Därefter anger ombudet att paketet blivit inlämnat, varför det står i loggen att paketet blivit inlämnat.
Senast redigerad av sebnie 2015-06-07 kl. 23:56.
Citera
2015-06-08, 00:03
Medlem
företaget använder sig av såkallad uppdaterad faktura för frakten tillbaka, alltså kommer en faktura för frakten hem till mig och om paketet nu inte når fram till dem som det inte verkar som kommer jag alltså få betala skorna + frakten nu tillbaka? känns ju väldigt jobbigt.
Citera
2015-06-08, 00:04
Medlem
Bongomans avatar
Vissa ombud i skogen har bara körning 1 gång per vecka. I glesbygd 3 gånger och centrala delar, 5. Efter hämtning ska allt till Borås för sortering och då registreras det igen. Från långt ut i norra skogen till Borås kan det ta 3 dagar.
Citera
2015-06-08, 00:12
Medlem
okej jag bor ju i halmstad så det är ganska centralt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in