2015-06-07, 20:55
Medlem
Hej! Jag ska till Bulgarien snart och undrar vilka regler som gäller med alkohol. På tullens sida står det att man inom EU får ta med en viss mängd (till egenbruk) men Apollo själva skrev ett meddelande att de pga skatter i Bulgarien så fick man inte ta med något alls. Vad stömmer, någon som har koll??
Citera
2015-06-07, 21:10
Medlem
ekerilars avatar
Ta in spriten i Sverige skall inte vara några problem. Huruvida Bulgarien har några lagar som säger att man inte får föra ut alkohol känner jag inte till.

I det här fallet verkar det vara som så att du får ta in i princip så mycket du vill så länge det skall användas i ditt eget hushåll. Det finns ett referensvärde på 10liter sprit, 90 liter vin, 20 liter starkvin och 110 liter öl. Har du mer än så gäller det får dig att du har en bra förklaring till varför du behöver så mycket.

Du får förmodligen inte föra med dig sprit i handbagaget såvida den inte inhandlats på flygplatsen. Så värst mycket får du heller inte med i bagaget för det får inte överstiga 20kg, kanske mindre om du flyger med ett lågprisbolag.
Senast redigerad av ekerilar 2015-06-07 kl. 21:23.
Citera
2015-06-07, 21:33
Medlem
frank_pes avatar
Jag var i Bulgarien förra året och köpte med mig från flygplatsen utan problem men flög med Norwegian ...kan du visa vad Apollo skriver eller länka?
Citera
2015-06-07, 22:55
Medlem
Restriktioner för ditt resmål:
*Du reser inom EU och erbjuds ingen försäljning av tobak.
*du reser till Bulgarien och pga lokala skatteregler kan vi tyvärr inte erbjudna försäljning av alkohol till och från denna destination.
Citera
2015-06-07, 22:57
Medlem
Undrar om dom kanske menar att man inte får beställa från taxfree katalogen men att man kan handla på plats i landet och sedan packa ber i resväskan som ska checkas in?
Citera
2015-06-07, 23:00
Medlem
MsRaccoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffan66
Undrar om dom kanske menar att man inte får beställa från taxfree katalogen men att man kan handla på plats i landet och sedan packa ber i resväskan som ska checkas in?

Ja, det är väl ganska självklart..
Citera
2015-06-07, 23:30
Medlem
ekerilars avatar
Senast redigerad av ekerilar 2015-06-07 kl. 23:34.
Citera
2015-06-07, 23:33
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
*du reser till Bulgarien och pga lokala skatteregler kan vi tyvärr inte erbjudna försäljning av alkohol till och från denna destination.

Det är ju så att ingen taxfreeförsäljning erbjuds då Bulgarien är med i EU. Att handla på flyget till Bulgarien torde vara direkt korkat med tanke på det extremt låga priset på tobak och sprit i Bulgarien. Du får ett helrör för under femtiolappen och en limpa cigg för en hundring.
Senast redigerad av ekerilar 2015-06-07 kl. 23:35.
Citera
2015-06-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Det är ju så att ingen taxfreeförsäljning erbjuds då Bulgarien är med i EU. Att handla på flyget till Bulgarien torde vara direkt korkat med tanke på det extremt låga priset på tobak och sprit i Bulgarien. Du får ett helrör för under femtiolappen och en limpa cigg för en hundring.

Skärp dig! Sluta snacka en massa skit. Ett helrör på en vanlig butik i Bulgarien kostar inte 50 kronor, kanske 100 kronor för deras inhemska sprit.

Cigaretter är också betydligt dyrare.

Vore ju bra om du visste vad du pratar om
Citera
2016-02-23, 13:30
Medlem
Citat:

Apollo säger att de inte kan sälja sprit eller tobak. En flaska whisky kostar 73 kr LITERN på Lidel, vodka några tior. Apollo kan helt enkelt inte konkurrera. Obs att om du handlar hos andra än Lidel så blir det betydligt dyrare.

Bör nämna att jag för ett år sedan köpte ett ungerskt vin som jag tyckte var sagolikt. Det kostade 80 a 90 kr litern. På systemet kostade det 960 kr litern.

Här kan man verkligen tala om oskäliga pålägg. Och gå inte på skitsnacket om att det är alkoholskatten som är boven. För den är inte mer än runt 20 a 30 kr litern.

Nej pengarna äts upp av POLITIKERNA som kliar varandra på ryggen. Ta Göran Perssons fru som blev chef för systembolaget och fick fantasilön. Men vad gjorde hon för nytta?
Citera
2016-02-23, 14:48
Medlem
Det går utmärkt att ta med alkohol från Bulgarien till Sverige. Jag var där 2014 och köpte hem lite dricka. Inhemsk vodka fanns för ca 55 kr litern, och då köpte jag den i en mataffär fem minuter från hotellet, och inte i en supermarket/annan mindre butik, där de är dyrare. Likörer, gin och annat fanns till förmånliga priser också, allt inhemskt. Importerad sprit finns, men det är mycket billigare med det inhemska. Kan tänka mig att det kanske är billigare i en större matbutik (Carrefour/Lidl/Penny).
En limpa Marlboro kostade typ 250 kr eller nåt.

Att köpa alkohol/tobak via resebolagets taxfree går som beskrivet innan inte, men däremot är det fritt fram att handla på flygplatsens taxfree om man skulle önska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in