2015-06-07, 15:54
Medlem
Hej!

Jag ska snart på en ganska så lång dyksemester och skulle vilja köpa en grym kamera som kan fånga livet och upplevelserna under vattnet. Jag har frågat folk och vissa säger att GoPro kamera är bäst, medan andra säger att en undervattenskamera från typen Nikon/Canon/Sony är bäst. Vilken är egentligen bäst? Fördelar/nackdelar med GoPro respektive undervattenskamera?

Rekommenderar ni någon speciell kamera för detta? Har en maxbudget på runt 6000kr, men skulle helst önska en billigare om detta är möjligt?

(P.S. jag vet att GoPro är en typ av undervattenskamera, men vill som sagt se skillnader mellan den och andra typer av undervattenskamera)

Tack på förhand!
Citera
2015-06-07, 17:08
Medlem
MrChows avatar
GoPros fördelar är storleken (och därigenom alla olika fästen man enkelt kan använda) och till viss del priset. Annars har GoPro inga andra egentliga fördelar enligt mig.
Citera
2015-06-08, 01:53
Medlem
barkeepers avatar
För 6000 får du inte så mycket undervattenskamera faktiskt. En vattentät kompaktkamera är så begränsad nör det gäller ISO prestanda att den blir svår att få något bra ut av den när ljuset är dåligt(djupare än 10 meter ungefär)
Citera
2015-06-08, 17:12
Medlem
MrChows avatar
Vill man komma billigare undan för en skaplig kamera så finns Blocket. Den här lär ge bättre bilder än en GoPro fastän den är några år gammal: http://www.blocket.se/stockholm/Cano....htm?ca=20&w=3
Citera
2015-06-08, 17:45
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Vill man komma billigare undan för en skaplig kamera så finns Blocket. Den här lär ge bättre bilder än en GoPro fastän den är några år gammal: http://www.blocket.se/stockholm/Cano....htm?ca=20&w=3

Det där är ett skitbra alternativ. Och billigt. Du kan till och med plocka upp en ikelite blixt (egentligen en nödvändighet för untervattensfoto med kvalitet) och hamna inom din budget.

Jag har varit undervattensfotograf i många år, och kan helt klart rekommendera den kombinationen i länken. G11 är dessutom en jäkligt bra resekamera med bra optik, lättanvänd, och diskret.
Citera
2015-06-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det där är ett skitbra alternativ. Och billigt. Du kan till och med plocka upp en ikelite blixt (egentligen en nödvändighet för untervattensfoto med kvalitet) och hamna inom din budget.

Jag har varit undervattensfotograf i många år, och kan helt klart rekommendera den kombinationen i länken. G11 är dessutom en jäkligt bra resekamera med bra optik, lättanvänd, och diskret.

Är den kameran lätt att använda? Jag är nybörjare och skulle helst vilja ha en någorlunda enkel kamera.
Citera
2015-06-13, 19:22
Medlem
Välj inte GoPro i alla fall.

Förstår inte hypen kring den kameran med tanke på vilken skit det är. GoPro HERO 4 Silver fick följa med på en resa under en vecka men fick sen vandra vidare till ny ägare efter resan då den var ett skämt
Citera
2015-06-13, 21:52
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajlooo
Är den kameran lätt att använda? Jag är nybörjare och skulle helst vilja ha en någorlunda enkel kamera.

Ja, den är lätt att använda. Men undervattensfoto är sjukt svårt. Läs på ordentligt, lär dig så mycket du kan om din kamera (Speciellt hur hög ISO du känner är OK att använda på just din kamera) innan du hoppar i plurret.

Dessutom är det distraherande att fota när man dyker, så om du inte är en habil dykare bör du vara lite försiktig. Jag hade runt 1500 "vanliga" dyk och 250 tekniska innan jag tog med mig en kamera, och jag lyckades ända dra på mig koldioxidhuvudvärk av att hålla andan för mycket....
Citera
2015-10-02, 17:54
Medlem
TexasSwedes avatar
Lite sent inlägg kanske...
I november 2014 var jag i Curacao och dök med min GoPro HERO3+ Black. Jag hade skaffat ett handtag med fäste för både GoPro och en liten ficklampa (tror den ligger på 600 Lux). Jag hade även skaffat LCD BackPak så jag kunde se vad jag filmade, och ett rödfilter.
Givetvis hade jag en lina mellan mig och handtaget, så jag inte skulle förlora kameran om jag tappade den.

Jag gjorde 9 dyk och filmade i stort sett allt. Tyvärr tog minneskortet (64GB) slut efter 3 dagar och när min fru skulle kopiera över filmerna till sin dator blev det nåt fel och allt kom inte över. Dum som jag var raderade jag filmerna på kortet utan att dubbelkolla... Så ett par av de bästa dyken förlorades.

Mina erfarenheter är följande: det fungerade mycket bra att filma med ovanstående kombination. Rödfiltret är ett måste (värt vartenda öre), men sätt på det under vattnet så det inte blir luftbubblor mellan det och linsen. När det blir väldigt ljuset i vattnet så blir filmen röd, så använd det bara djupare än säg 3-5 meter (beror givetvis på sol/skugga och annat också).

Med LCD:n så är det lätt att se vad man filmar, hade bara blivit skit annars. Så det är ett måste. Ficklampan hade jag inget behov av under min dykning, den orsakade istället att vattnet blev rödaktigt om det var mycket plankton eller andra partiklar i vattnet. Nästa gång kommer jag inte använda ficklampan lika mycket.

Jag klippte ihop en kort från två av dyken, ett rev och ett djupt vrakdyk och la upp på YouTube, här kan ni se resultatet: https://www.youtube.com/watch?v=yOsQq0SDSOU

Det är mina första försök till undervattensfilmning, och jag filmade allt utan att kunna kolla närmare på resultatet innan jag kom hem, så det blev inte så mycket justerande av tekniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in