2015-06-06, 18:23
Funderade på det när jag läste följande artikel:

I den citeras socialdemokraten Al Naher som bl a skriver:
Citat:
I en kommentar skriver Al Naher att det borde vara en mänsklig rättighet att få en fristad "och inget att stå i evig tacksamhetsskuld för".

Helt seriöst, vad i helvete är en mänsklig rättighet? Det är väl egentligen ingenting, mer än ett ord?

Är det en mänsklig rättighet med luft; att få ha sex; att få vara lycklig?... "Mänsklig rättighet", ett sådant märkligt och diffust uttryck.

Jag tycker att det skall vara en mänsklig rättighet att alla skall få ha jobb, för man blir deppig utan jobb. Och det skall vara en mänsklig rättighet att aldrig behöva uppleva krig eller våld. Fucking jävla mänsklighet! Att ha mänskliga rättigheter bland människor är liksom inte så lätt, bara sådär.
Citera
2015-06-06, 18:30
Medlem
Finns flera mänskliga rättigheter.
Att vara fri (inte slav). Att klä sig hur man vill. Gå på toaletten när man behöver. Bo där man önskar.

Det kan jag tycka är mänskliga rättigheter.
Citera
2015-06-06, 18:32
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Finns flera mänskliga rättigheter.
Att vara fri (inte slav). Att klä sig hur man vill. Gå på toaletten när man behöver. Bo där man önskar.

Det kan jag tycka är mänskliga rättigheter.

Tycker du ja. Så vad är en mänsklig rättighet?
Citera
2015-06-06, 18:40
Medlem
Luftmadrass1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Det är väl lite olika beroende på vart man bor. I Sverige tex är det en mänsklig rättighet att överleva. Annars går staten in och styr upp.
Citera
2015-06-06, 18:43
Medlem
Citat:

Levnadsvillkor, att få uträtta just sina behov. Att få välja arbete, bostadsort, religion mm.
Citera
2015-06-06, 18:45
Medlem
Luftmadrass1s avatar
Citat:
Levnadsvillkor, att få uträtta just sina behov. Att få välja arbete, bostadsort, religion mm.
Det är ju en illusion, hur många jobb finns det, hur många jobb är just du anpassad för? Hur många jobb skulle du klara av. Hur många jobb klarar du utan att få dödslängtan? Behov, ja mat och toa och sova är väl det som egentligen är en "mänsklig rättighet". Men får du inte dem på ett värdigt sätt letar du upp dem ändå på ett eller annat sätt.

Jag skulle säga, det du får i fängelset är dina mänskliga rättigheter.
Citera
2015-06-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftmadrass1
Det är ju en illusion, hur många jobb finns det, hur många jobb är just du anpassad för? Hur många jobb skulle du klara av. Hur många jobb klarar du utan att få dödslängtan? Behov, ja mat och toa och sova är väl det som egentligen är en "mänsklig rättighet". Men får du inte dem på ett värdigt sätt letar du upp dem ändå på ett eller annat sätt.

Jag skulle säga, det du får i fängelset är dina mänskliga rättigheter.

Jo fast i teorin så kan du ju "arbeta med vad du vill", sen har givetvis inte alla vad som krävs, men det är en annan femma. Finns ju hinder på vägen så klart. Syn, iq, rädsla, you name it.

Men om du är en normal, vanlig jävla människa så kan du utbilda dig till vad som helst, förutsatt att du har/skaffar dig läshuvudet för det. Är du 14 år gammal och vill bli pilot, ja då kan du bli pilot, men du måste givetvis möta kraven och hindren på vägen.
Citera
2015-06-06, 18:54
Medlem
Luftmadrass1s avatar
Citat:
Jo fast i teorin så kan du ju "arbeta med vad du vill", sen har givetvis inte alla vad som krävs, men det är en annan femma. Finns ju hinder på vägen så klart. Syn, iq, rädsla, you name it.

Men om du är en normal, vanlig jävla människa så kan du utbilda dig till vad som helst, förutsatt att du har/skaffar dig läshuvudet för det. Är du 14 år gammal och vill bli pilot, ja då kan du bli pilot, men du måste givetvis möta kraven och hindren på vägen.
Ja först måste tanken att du kan bli pilot födas. Sedan måste det finnas pilotlinjer för dig att ta. Sedan måste en arbetsgivare lita på dig tillräckligt för att du ska få jobb som pilot. Du måste ha ork att bli pilot. Du får inte ha andra saker som tex ta hand om din familj som stoppar dig. Du måste få stöd från vänner för att orka bli pilot. Det är en mängd variabler som måste stämma för att just du ska komma att bli pilot. Varför ska du bli pilot när du kan jobba på industri och tjäna pengar? Var är ditt mål att bli pilot? Om det är för pengarna finns det andra vägar som är mycket lättare. Om det är för att du gillar att flyga kan du bara ta en jävla massa små resor. Osv.

Teorin stämmer inte alltid med verkligheten. Oftast inte. Det betyder ju bara att det finns en korrelation
Citera
2015-06-06, 20:35
Bannlyst
Citat:
Funderade på det när jag läste följande artikel:

I den citeras socialdemokraten Al Naher som bl a skriver:

Helt seriöst, vad i helvete är en mänsklig rättighet? Det är väl egentligen ingenting, mer än ett ord?

Är det en mänsklig rättighet med luft; att få ha sex; att få vara lycklig?... "Mänsklig rättighet", ett sådant märkligt och diffust uttryck.

Jag tycker att det skall vara en mänsklig rättighet att alla skall få ha jobb, för man blir deppig utan jobb. Och det skall vara en mänsklig rättighet att aldrig behöva uppleva krig eller våld. Fucking jävla mänsklighet! Att ha mänskliga rättigheter bland människor är liksom inte så lätt, bara sådär.

Det är något påhittat. Fast om du obeväpnad skulle råka stöta på tio IS-medlemmar så kanske du skulle förstå att detta påhitt är ett ganska trevligt sådant.
Citera
2015-06-06, 21:12
Medlem
Pendeks avatar
Mänskliga rättigheter är bara konventioner och ideal. Rättigheten till fristad fungerar mest som en riktlinje.

Rätt till fristad bygger på antagandet att fristaden är i en privilegierad ställning gentemot krigsdrabbade områden. På något sätt ska fristaden ta in alla världens folk och fortsätta vara en fristad och i privilegierad ställning. Det i sig är antingen hybris eller verklighetsförnekande.
Citera
2015-06-06, 21:36
Medlem
Kleops avatar
Så fort någon säger att de "här rätt" till någonting, typ att bli behandlade väl har jag lust att smälla dem på käften och fråga dem vart deras "rätt" tog vägen. De har inte rätt till ett skit. Snacket om mänskliga rättigheter är bara fina ord för att vi svenskar ska känna oss lyckligt lottade.
Citera
2015-06-06, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Så fort någon säger att de "här rätt" till någonting, typ att bli behandlade väl har jag lust att smälla dem på käften och fråga dem vart deras "rätt" tog vägen. De har inte rätt till ett skit. Snacket om mänskliga rättigheter är bara fina ord för att vi svenskar ska känna oss lyckligt lottade.

Nja, själva begreppet är inte påhittat av svenskar, det kommer från franska revolutionen och från FN:s deklaration 1948. Dock är det väldigt missbrukat i Sverige. Men som jag gav exempel på i mitt tidigare inlägg, så kan detta påhitt ibland vara rätt trevligt att ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in