Citat:
Ursprungligen postat av
djuphavsdjungeln
Acceptera livet för vad det är istället. Livet är hårt och brutalt. Ger faktiskt en känsla av trygghet och lättnad då man accepterat detta.
Jag skulle vilja säga att livet -
även - är hårt och brutalt.
Vilket nog alla innerst inne vet, och om inte annat så efter en del hårda/brutala händelser i ens liv. Psykisk hälsa är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, och tråkigt för dig TS att du känner så här, eller iaf kände vid tiden för trådstarten. Mitt lilla tillägg i första meningen kan verka futtigt, men jag tycker verkligen inte det. Viktigt att belysa hela spektrat/färgskalan och visa en balanserad/korrekt bild av livet. Där man varken förskönar - eller motsatsen - då grumlar man sikten, vilket ej är konstruktivt.
Sedan får såklart olika individer olika mkt och i olika perioder, av den nämnda varan hårda/brutala upplevelser. Lösningen är enligt mig att lära sig konsten att hantera sina tankar, (kan ju verka självklart - det viktigaste är ju här att lära sig HUR) då ju en tanke/impuls alltid föregår en handling.
Helt enkelt, det mentala styr det fysiska.
Mitt förslag är att TS pratar med personalen på bibblan/bokhandeln, för det finns böcker i ämnet så att man kan få hjälp till självhjälp. Detta i komb. med att gå och prata med någon, tror jag är det optimala. Då kan man gemensamt ge/få feedback kring samtalen, i relation till det man hemma läst sedan förra samtalet. (tror absolut
inte på medicinering, utan jag tror benhårt på samtal och att läsa - då lär man sig att så småningom bli sin egen coach, alltså hjälp till självhjälp).