2015-06-06, 14:09
Medlem
Voodooprastens avatar
Undervisar du möjligtvis på en invandrardominerad skola?
Citera
2015-06-06, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wtfucker
Jag har lyft kollegornas beteende till vår chef och ingen utav dem fortsätter till hösten (av andra skäl dock).
Respekt är inget som kommer automatiskt. Den måste man som lärare förtjäna genom att ha ett respektfullt beteende gentemot eleverna. Det har jag nu och jag är en av de få lärarna på skolan som har "pli" på "värstingarna". (Jag är en sådan lärare som man går och hämtar när det blir slagsmål)
Terminen är över och det gick bra när de förstod vart gränsen gick.
Det är också nu jag har tid att fundera på vad som egentligen hände.
Efter de svar jag fått här på Flashback drar jag slutsatsen att det är bättre för eleverna att vara ful och trevlig som lärare. Får skippa frissan och slänga mascaran helt enkelt...

Att jobba inom läraryrket är precis som i alla yrken där det går ut på att hantera människor. Du behöver inte "dress to impress", men hel ren och neutrala kläder som T-shirt och jeans är rätt väg att gå. Fint hår kan du absolut ha, men sminkningen ska ge ett professionellt intryck (fråga på en sminkbutik om du är osäker på hur det ska göras). Alternativet är att skippa sminket helt på jobbet och inga örhängen etc. Jag skulle jämföra det med att jag som kille lämnar alla ringar, bling etc hemma när jag jobbar och när jag är privat kan jag ta på mig det igen.

Sen att du ser bra ut är alltid till en fördel för man låter alltid snygga personer ta mer plats, får lättare högre lön utan att göra något speciellt för det, och blir instinktivt mer omtyckta. Sen finns det en gräns bland kvinnor där vissa ser så pass bra ut att alla kvinnor avskyr personen pga de får uppmärksamhet hela tiden, även om de inte bett om den. Bland bråkiga elever får du chansen att göra ett bra första intryck, vilket inte är säkert att du skulle få om du såg ut som stryk.
Citera
2015-06-06, 14:31
Medlem
Carlzonys avatar
Ta upp det till diskussion i helklass? Sätt av en X antal minuter (efter egen bedömning) och diskutera igenom det? Finns många mer och mindre bra sätt att inleda på.

"Jag skulle vilja ta upp en liten sak med er alla, som angår såväl er studiemiljö som min arbetsmiljö. Detta eftersom att jag upplever att det vi nu ska diskutera har blivit lite till ett störningsmoment för undervisningen.

Jag vet om att jag av vissa utav er anses vara en"...
*vad du nu upplever att de ser dig som*

Vågar nästan lova att du vid det här laget i ingressen har orsakat ett och annat fnitter bland eleverna. Inte helt osannolikt hos någon/några av dem som MILFierar dig. Då kan du hantera det genom att peka ut ungen, och fråga i stil med:

"Du skrattar, XX. varför gör du det? Detta angår som sagt både er studiemiljö och min arbetsmiljö, och det är något jag önskar att vi alla kan ta på allvar".

Ta upp beteendet inför hela klassen. Undvik att peka ut enskilda elever, men ta upp beteendet. Avsluta med det hela i stil med:

"Kan vi vara överens om att upphöra med detta beteendet?"

Sannolikt får du ett "Ja" = cased close. Om du anser det nödvändigt, be om ett enskilt svar (inför hela klassen) från de elever som utmärker sig med det aktuella beteendet. Om de inte vill ge dig ett "ja" på en sådan fråga, be dem då rättfärdiga sitt beteende, och våga ta den diskussionen.

När du nästa gång efter detta upplever ett beteende likt det ni nu har diskuterat, då kan du adressera eleven med:

"Men XX, nu beter du dig så igen som vi diskuterade häromdagen. Jag frågade ju dig och resten av klassen om det var ett beteende ni skulle sluta med, då svarade ni alla ja på det?"

Börjar eleven försvara sitt beteende, "Aaa men jag svarade aldrig ja på den frågan" eller liknande, fråga då om han vill göra det inför resten av klassen också, i fall du tar upp just hans enskilda beteende till diskussion. Elever brukar inte uppskatta att känna sig utpekade på ett sådant sätt. Betona att ni redan diskuterat det, att du trodde saken var ur världen, att du gärna vill att den ska vara det, och att du helst ser att ni alla fokuserar på det som ni är där för.

Våga göra en "grej" utav det. helt enkelt. På ett balanserat, konstruktivt och kontrollerat sätt.

Naturligtvis kan du inte påverka högstadiekillarnas hormoner i kroppen. Vad du däremot kan påverka, det är hur de hanterar dessa hormoner i den formella interaktionen med dig.
Citera
2015-06-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wtfucker
Du verkar vara duktig, hoppas du har bra lön. Skulle gärna ha kollegor som passar in på din beskrivning.
Det är ju där jag vill vara, könslös, en pedagog, uppskattad för mina insatser som lärare,inte ett objekt. Jag har fått mycket uppskattning för min arbetsinsats också så jag är inget våp som hjälplöst står och tittar på medan klassrummet brakar löst samtidigt så gör det mig ledsen att elever (och vissa kollegor) betraktar mig som objekt.

Samtidigt går andra historier. En av mina tidigare chefer, en 25 årig enormt vacker kvinna, började sin arbetsbana efter gymnasiet som, just det, en gymnasielärare vid 19 års ålder. Hon kände sig förstås en smula osäker i sin roll, men desto mer kände hon sig uttittad av främst grabbarna på gymnasiet och gick under öknamnet "bruden". Jag har själv fått antydningar om att man ska ha bra utseende på gymnasiet då jag under min lärarutbildning just praktiserade på gymnasiet (VFU). Nackademien gick dessutom ut i sin reklambroschyr då min dotter gick vårterminen i nian att "här har vi bara unga lärare...". Motivet var att de unga lärarna förstod sig mycket bättre på gymnasieungdomarna. Något jag inte alls håller med om.
Citera
2015-06-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Wow! Har de sagt så utan att du sagt ifrån så gillar du det.

Är det en allvarligt ställd fråga? Jag tror det är bra om vi kan leva i ett samhälle där vi inte fokuserar på människors utseende. Ni lärare måste lära eleverna att döma andra människor efter andra egenskaper istället för skönhet.

I övrigt har vi kanske en av världens sämsta lärarkårer där i princip alla som söker kommer in. Ska vi då välja bort de snygga och bara anställa fula lärare så kan man ju undra vad det innebär för kvaliteten på undervisningen?

Jag har självklart sagt ifrån och markerat.
Självklart är det ett samhälle utan objektifiering som är syftet, tyvärr är min nuvarande arbetsplats något av det sämsta jag stött på i skolväg. Jag arbetar hårt för att vända trenden och skapa en bättre och vettigare värdegrund och har kommit rätt långt med dessa gossar också. Jag har aldrig brytt mig om utseende tidigare men i och med pojkarnas agerande har jag tvingats att tänka om och tänka nytt.

Kvalitén på lärarna är inte problemet i svensk skola. Problemet ligger i att kommunerna tar statsbidragen till andra verksamheter och använder skolan som budgetregulator.
Att skylla på lärarna och tro att vi som står längst ner i näringskedjan är roten till problemet är skrattretande naivt. Lyssna inte på populistiska utspel.
Läraruppdraget kan liknas vid en grävmaskinist som har i uppdrag att anlägga en grund men av besparingskäl så har han bara en spade och ingen grävmaskin. Sedan får han skit för att han är ineffektiv och dålig....
Citera
2015-06-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten

Nej, det gör jag inte.
Citera
2015-06-06, 16:23
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Du, i högstadiet har det ingenting med etnicitet att göra. Kidsen är svin, upphetsade och söker respekt från omgivningen.
Citera
2015-06-06, 16:32
Medlem
Inhalators avatar
Ta det som en komplimang. Du är snygg t om för tonåringar, vad kul! De kommer inte ändra sin åsikt om dig hur du än gör för att modifiera ditt utseende, så acceptera din roll som hot och smart lärare.
Citera
2015-06-06, 17:03
Medlem
ApaOnCracks avatar
Låter inte så farligt ärligt talat? Visst, en kommentar kanske slinker ut då och då men det är ändå högstadiepojkar vi snackar om. Det verkar inte vara så att hela klassen skriker MILF, MILF i kör, då har det spårat snarare. Att du är snygg kanske t.om. kanske elever att anstränga sig mer? I vilket fall säger du själv att du är en duktig lärare som har pli på eleverna, bara att forsätta så!
Citera
2015-06-06, 17:31
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzambu
Vi hittade porriga bilder på en lärares blogg, du kan ju gissa hur vi såg på henne resten av studietiden..

Som världens bästa lärare och ni satt som ljus för att kunna kamma hem ett ligg? Det är vad jag hade gjort iaf.

Bara positivt att vara snygg som lärare. Människan är programmerad att vara mer tillmötesgående mot en snygg person, så självklsrt gör eleverna extra för att visa sig.

Du ska dock få bort snacket om mild och skit, men att det skulle vara negativt att vara en sexig kvinna i arbetslivet är bara trams. Håll klass så kommer alla tråna efter dig.
Citera
2015-06-06, 17:42
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag tror det har mest betydelse till en början. Kanske är det enklare att komma in i en klass och få elevernas uppmärksamhet de första lektionerna. Det negativa skulle vara de sexuella anspelningarna du nämner. Att du inte stött på det tidigare har nog att göra med att eleverna varit för blyga. Killarna har nog pratat en del sinsemellan när du inte varit med.

Självklart kan även mindre snygga lärare bli populära. Viktigare egenskaper än utseende är att man är engagerad, bra på att lära ut, lyssnar på eleverna och kan sätta ner foten när det behövs. Saknar man dessa egenskaper, men är snygg, blir man ju bara en snygg bimbo. Att man kallar på dig vid konflikthantering tyder på att så inte är fallet när det gäller dig, utan att du har andra positiva egenskaper som du tar tillvara när du undervisar.

Jag är inte lärare, men kommer ihåg högstadiet.
Citera
2015-06-06, 17:47
Medlem
Jag tror det är jättebra faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här